Tovningstråden : Gör det själv! - Sida 4 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: mån dec 17, 2018 10:34

Tovningstråden

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Re: Tovningstråden

Inläggav Teusa » mån sep 11, 2017 10:20

Puffar upp den här gamla tråden!

På Syfestivalen köpte jag två nystan med förgarn i en underbar lila färg. Det ska bli en mössa/hatt till mig. Jag virkar med vanliga fm och sen ska den tovas i tvättmaskinen. De hade mönster till ett par stickade vantar. De krympte till hälften sa hon. Jag virkar på frihand. En dubbelt så stor mössa/hatt blir verkligen stor! :lol:

Någon annan som tovar?
Tre skruttar och Lilla M, 06, 08, 12, 16

Aldoria Soft, JPMBB, Moby Wrap, Looma
I garderoben ligger en Didymos Eva, ringsjal, och så uppskattad Ergo och väntar.
Användarvisningsbild
Teusa
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Deviant » mån sep 11, 2017 15:29

Meh jag svarade ju i den här idag?! Hur som helst.. jag har aldrig tovat något (eller jo, kanske våttovat något på syslöjden i mellanstadiet) men har precis köpt ett nåltovningskit. Jag är sugen på att lära mig göra små söta djur men kommer nog främst tova lagningar på ullkläder är tanken.

Har inte provat än.. får plocka fram det någon kväll när jag behöver paus från min stickning. :)
Mamma till Liten som är född 2015 och Lillasyster som är född 2018. :heart:

Bär stora i onbuhimo, connecta-inspirerad regnbågssele och beco toddler. Bär lilla i didysling, beco gemini, bb-tai och sjala ulltrikå.
Användarvisningsbild
Deviant
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav maltemalte » mån sep 25, 2017 20:06

Teusa skrev:Puffar upp den här gamla tråden!

På Syfestivalen köpte jag två nystan med förgarn i en underbar lila färg. Det ska bli en mössa/hatt till mig. Jag virkar med vanliga fm och sen ska den tovas i tvättmaskinen. De hade mönster till ett par stickade vantar. De krympte till hälften sa hon. Jag virkar på frihand. En dubbelt så stor mössa/hatt blir verkligen stor! :lol:

Någon annan som tovar?

Jag tovade ett par vantar förra säsongen, det hade blivit jättebra om jag inte varit för modig och kört dem på 60 grader direkt. Blev tom för små för barnen...

Hon jag köpte garnet och mönstret av sa att det bästa är att köra först i lägre temperatur, det går att tvätta en gång till om det inte blev tillräckligt tovat.

Jag har just beställt garn till ett par nya vantar, ska följa instruktionerna denna gång 8)
L - juni 10
A - april 13
Användarvisningsbild
maltemalte
SjalBeroende
SjalBeroende

Föregående

Återgå till Gör det själv!