Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sedum
#8966362
Sofie skrev:Du kan tex tova hela tröjan i tvättmaskinen och sedan klippa ur lagom stora bitar.
Måste man ha tyg utanför, alltså ullen som mellanlägg? Eller kan man ha det bara "ulligt"? Har aldrig sett, har bara hört att man kan göra så.

Och hur tvättar man dem sen? 40, 60?
Av Sofie
#8966394
Sedum skrev:
Sofie skrev:Du kan tex tova hela tröjan i tvättmaskinen och sedan klippa ur lagom stora bitar.
Måste man ha tyg utanför, alltså ullen som mellanlägg? Eller kan man ha det bara "ulligt"? Har aldrig sett, har bara hört att man kan göra så.

Och hur tvättar man dem sen? 40, 60?
Du kan ha bara ulligt om du vill, du behöver inte ens kanta eller så om det blivit bra tovat :tumup:
Om du tex tovat i 60 i maskinen en hel cykel så bör du kunna tvätta i 60 sedan. Tänk på att använda ullvänligt tvättmedel för bästa hålbarhet.
Användarens profilbild
Av solängel
#8970239
Visar bilden på esarinas grytunderlägg här också.

Bild

Den matchade ju så fint med hennes hemtäljda burk också, oväntat men kul!

Nu har jag lite fler grytunderlägg som väntar på langettkant och nåltovat mönster.

(Någon som har förslag på vad man skulle kunna ta för ett grytunderlägg i den här stilen?)
Användarens profilbild
Av Sedum
#8971587
Sofie skrev:
Sedum skrev:
Sofie skrev:Du kan tex tova hela tröjan i tvättmaskinen och sedan klippa ur lagom stora bitar.
Måste man ha tyg utanför, alltså ullen som mellanlägg? Eller kan man ha det bara "ulligt"? Har aldrig sett, har bara hört att man kan göra så.

Och hur tvättar man dem sen? 40, 60?
Du kan ha bara ulligt om du vill, du behöver inte ens kanta eller så om det blivit bra tovat :tumup:
Om du tex tovat i 60 i maskinen en hel cykel så bör du kunna tvätta i 60 sedan. Tänk på att använda ullvänligt tvättmedel för bästa hålbarhet.
:tumup: Tack!
Användarens profilbild
Av Sedum
#8971588
solängel skrev:Visar bilden på esarinas grytunderlägg här också.
:love: Underbart!
Av LillMysan
#8973503
Smyger in här och undrar om någon har erfarenhet av att laga hål i ullkläder genom att tova (ullunderställ i merinoull)? Blir det bra och var hittar man material? :D
Användarens profilbild
Av anxy
#8973742
Stoff och stil hade stckade julgranar som tovats i maskin i senaste katalogen. Nån som gjort nåt liknande? Eller har mönster?

(Inte platta då utan mer som skulpturer)
Användarens profilbild
Av solängel
#8994488
Dorotea skrev:Fråga till tråden:
Var köper ni tovningsnålar? Webshopstips önskas :help:
Eller så åker jag till panduro i Gbg i morgon... och hoppas att de har på lager. SÅÅ frustrerande att bara hinna börja med sitt jätteskojjiga tovningsprojekt och så går nålen av :gaah:
Limmodesign.se har för typ 10:- styck (iaf hade hon det på fiberfestivalen, skulle tro det är samma i butiken).
Användarens profilbild
Av Fryle
#8994535
Dorotea skrev:Fråga till tråden:
Var köper ni tovningsnålar? Webshopstips önskas :help:
Eller så åker jag till panduro i Gbg i morgon... och hoppas att de har på lager. SÅÅ frustrerande att bara hinna börja med sitt jätteskojjiga tovningsprojekt och så går nålen av :gaah:
Ekotextil.se har tre för 25. Jag vet inget om kvalitén eller deras köpvillkor dock.
Bild
Av corona
#8994552
Dorotea skrev:Fråga till tråden:
Var köper ni tovningsnålar? Webshopstips önskas :help:
Eller så åker jag till panduro i Gbg i morgon... och hoppas att de har på lager. SÅÅ frustrerande att bara hinna börja med sitt jätteskojjiga tovningsprojekt och så går nålen av :gaah:

Jag har köpt på Ateljé Margareta i Borås, det är bara att säga till i kassan. Men jag vet inte hur de ligger till prismässigt.
Användarens profilbild
Av ellla
#8994936
Kaffemoster skrev:
Sofie skrev:
Kaffemoster skrev:Jag har precis stickat färdigt en mössa som är både lite för hög och lite för vid - men jag tror inte jag törs köra den i maskin.

Jag försökte gnugga den med vatten som jag haft såpa i, för att tova ihop den för hand - men jag tyckte att om något så blev den bara större. Hade jag för mycket vatten, månne? Jag hade alltså så mycket vatten att det var som att tvätta.
Vad är dt för garn, vilken temp på vattnet?
Kauni, 100% icke superwash behandlat, jag har tovat det i maskin förut.
Vi har lite dåligt varmvatten, så vad kan jag gissa 40-45 grader varmt?
45 grader är perfekt för att få ullen att börja krypa!
Användarens profilbild
Av Grönöga
#8994942
Fryle skrev:Det var länge sedan jag tovade, och jag gick en gång i tiden en helgkurs för (tyvärr bortgågna) Yvonne Bävman. Se hennes alster (googla gärna på henne):
Bild
Men nej har hon gått bort. Jag hade kontakt med henne för några år sen då hon inte hade möjlighet att ta emot mig pga behandling. Hon tovade ju helt fantastiska saker och verkade vara så trevlig det lilla jag träffat henne.
Användarens profilbild
Av Fryle
#8995022
Grönöga skrev:
Fryle skrev:Det var länge sedan jag tovade, och jag gick en gång i tiden en helgkurs för (tyvärr bortgågna) Yvonne Bävman. Se hennes alster (googla gärna på henne)
Men nej har hon gått bort. Jag hade kontakt med henne för några år sen då hon inte hade möjlighet att ta emot mig pga behandling. Hon tovade ju helt fantastiska saker och verkade vara så trevlig det lilla jag träffat henne.
Ja, visst är det sorgligt! :( Det var fantastiskt trevligt att gå kursen hemma hos henne. :heart:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?