Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#8879921
Jag ska på bröllop i sommar och behöver därför en klänning som jag kan amma i.
Ingen av de färdiga amningsklänningarna jag hittat är riktigt såna jag vill ha så jag vill sy en festlig klänning som jag kan amma i.
Jag vill ha en riktig finklänning och ingen tråkig trikåklänning.
Har ni några förslag på fina klänningsmodeller eller hur jag ska lösa amningsfunktionen?
Jag har ett tyg liggandes som jag funderade på att sy den i, brunt bomullsatin med turkosa blommor. Egentligen ett påslakan men jag tror att den kommer att göra sig bra som en klänning.
Jag vill inte ha något löst hängande plagg, utan livet ska gärna vara tajt medan kjolen får gärna ha vidd.
Jag är ju ingen proffs på att sy direkt men har sytt en heldel till hela familjen (mest då medeltidskläder, men även en del annat)
och brukar rita mina egna mönster när jag syr till mig själv då de färdiga sällan passar min kroppsform (har ganska storbyst som gör att när kläderna passar över brösten så är de alldeles förstora på resten av kroppen).

Gillade denna klänning, men frågan är hur man ska lösa amningsfunktionen på en sådan klänning
Bild
Tycker även om denna men samma fråga där då
Bild

Tar tacksamt emot alla tips och idér!

EDIT:
Nu är klänning (nästan)klar :) Ska bara fålla kjolen och sätta knappar på livet för amningsfunktionen och klippa några trådar.
Och dottern fick en matchande klänning
Bild
Kan nog visa lite bättre bilder senare
Senast redigerad av Kyltsi den fre jul 27, 2012 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Fryle
#8880117
På den översta modellen kan du kanske ha knappar eller "hängselbyxeknäppning" ?
Användarens profilbild
Av CAKirre
#8880145
Fryle skrev:På den översta modellen kan du kanske ha knappar eller "hängselbyxeknäppning" ?
:iagree: Tror att det går att göra snyggt och diskret om du så vill.
Av Kyltsi
#8880317
Tack för era tips.
Jag sitter och syr en provklänning av den översta modellen just nu.
Har gjort livet tvådelat, den undre delen sitter ihop med axelbanden och har slitsar över brösten. Den övre delen tänkte jag har fast bara med tryckknappar fram till, så att jag kan vika ner den när jag ska amma och hala fram brösten genom slitsarna.
Undra om någon förstod hur jag menar med min beskrivning :hmm:
Får se om det fungerar bra eller om det bara blir onödigt krångligt.
Annars får jag väl göra nån knappvariant på axelbanden tänkte jag.
Av Kyltsi
#8885410
Silverros skrev:Du vet väl att du är tvungen att lägga upp bilder sen? Visst? :heart:
hehe, det kanske jag kan göra. Om jag vågar visa vad det blev av det hela när jag är klar.. Har inte hunnit sy klart provklänningen än för det har varit så mycket annat och sen velar jag på amningslösningen också.

Jag har massor att sy under sommaren till bröllopet. Det ska sys tre små kostymer i linne (kavajer, västar, byxor) och två små klänningar och sen klänning till mig. Och så alla andra projekt jag har på det :roll: Jag tror att det kommer att bli en hektisk sommar för mig :Hahaa:
Användarens profilbild
Av husmodern
#8885608
Varifrån kommer bilderna? Klänningen var jättefin :love:
Användarens profilbild
Av dolvis
#8885794
Lite sent om du redan börjat sy, men jag fick min brudklänning uppsydd av min fantastiska svägerska med strikta order om att den måste gå att amma i.... Vi ritade tom mönstret efter den amningsbh jag köpt. :wink: Nu blev det inte världens smidigaste, diskretaste eller kanske optimala amningsklänning, men det funkade bra i alla fall. Knapparna i hörnen på den fyrkantiga ringningen var riktiga och kunde knäppas upp, dock fick jag inte ur hela bröstet bara med hjälp av detta utan fick också hasa ner holkärmen lite lite grann för att kunna amma. Syns bäst på bilden underst där dottern smakar på buketten....

Bild

Bild
Av Kyltsi
#8885893
dolvis skrev:Lite sent om du redan börjat sy, men jag fick min brudklänning uppsydd av min fantastiska svägerska med strikta order om att den måste gå att amma i.... Vi ritade tom mönstret efter den amningsbh jag köpt. :wink: Nu blev det inte världens smidigaste, diskretaste eller kanske optimala amningsklänning, men det funkade bra i alla fall. Knapparna i hörnen på den fyrkantiga ringningen var riktiga och kunde knäppas upp, dock fick jag inte ur hela bröstet bara med hjälp av detta utan fick också hasa ner holkärmen lite lite grann för att kunna amma. Syns bäst på bilden underst där dottern smakar på buketten....

Bild

Bild
Tack för att du visade bilder på din din klänning :vågen:
Så fina ni var :D

Jag velar fortfarande om amningslösningen på klänningen jag ska ha på brölloppet. Den jag har påbörjat att sy just nu är bara en provversion.
Av Sofie
#8886017
Jag tänker en knäppning fram samt att låta främre nederkanten på livet vara lös från kjolen kanske en dm eller så men ha en rad med hakor/hyskor.
Då behöver man inte fläka upp hela knäppningen för att komma åt att amma kanske?
Men det beror väl på bhn också.
Av Kyltsi
#8886023
Sofie skrev:Jag tänker en knäppning fram samt att låta främre nederkanten på livet vara lös från kjolen kanske en dm eller så men ha en rad med hakor/hyskor.
Då behöver man inte fläka upp hela knäppningen för att komma åt att amma kanske?
Men det beror väl på bhn också.
Bra idé, men sån lösning fungerar inte för mig. Det brukar glipa/stå ut på ett väldigt fult sätt på mig med sån amningsöppning.
Jag kan tex inte ha boobs amningströjor, för de sitter jätte illa över brösten på mig. (har stoor byst)
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?