Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
#8892229
CrazyMagpie skrev:Men hur fanken lyckade du nysta den där jättehärvan sen?! :whut:

Jag skulle garnaterat stå där med ett jättetrassel tillsist :lol: (men lik väl har jag varit sugen att testa sedan jag såg ditt blogginlägg om det 8) )

mly - rödlök funkar, men jag tycker att färgen blir rätt trist. Eller rättare sagt, jag hade liksom väntat mig mer färg från dem med tanke på hur fin färg själva löken har. Men jag kan ju haft otur iofs? :D
Jag hängde tillbaka den på de handtag de satt på och sen gick jag en promenad inne :) Med nystpinnen i högsta hugg och en kattunge som jagade garnet ;)
Av mly
#8998433
tuviluvis skrev:Detta måste provas :app:

Men hurlänge har ni haft garnet i ugnen/micron och på vilken värme?
10min på så högt min ugn gick typ 275 tror jag, men tyvärr tappade det rätt mycket färg vid första tvätten..
Användarens profilbild
Av ellla
#8998485
tuviluvis skrev:Detta måste provas :app:

Men hurlänge har ni haft garnet i ugnen/micron och på vilken värme?
i micron en minut i taget på full effekt. Värm en minut, kolla, värm, kolla. Vänta tills vattnet är färglöst och all färg är i garnet. Ha gärna sköljvattnet lite surt (citronsyra eller ättika) så sluter sig fjällen på garnet bättre.
Användarens profilbild
Av tuviluvis
#8998506
ellla skrev:
tuviluvis skrev:Detta måste provas :app:

Men hurlänge har ni haft garnet i ugnen/micron och på vilken värme?
i micron en minut i taget på full effekt. Värm en minut, kolla, värm, kolla. Vänta tills vattnet är färglöst och all färg är i garnet. Ha gärna sköljvattnet lite surt (citronsyra eller ättika) så sluter sig fjällen på garnet bättre.
Kanon, tack :tumup: här ska provas att färga :D

Hur mycket karamellfärg har ni i?
Användarens profilbild
Av ellla
#8998518
tuviluvis skrev:
ellla skrev:
tuviluvis skrev:Detta måste provas :app:

Men hurlänge har ni haft garnet i ugnen/micron och på vilken värme?
i micron en minut i taget på full effekt. Värm en minut, kolla, värm, kolla. Vänta tills vattnet är färglöst och all färg är i garnet. Ha gärna sköljvattnet lite surt (citronsyra eller ättika) så sluter sig fjällen på garnet bättre.
Kanon, tack :tumup: här ska provas att färga :D

Hur mycket karamellfärg har ni i?
tjaa.. lite grann. Ibland en halv flaska. Det beror ju på hur mycket som ska färgas och hur intensiv man vill ha färgen :) Men jag tycker att det behövs ganska mycket.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
#9001180
Jag köpte bomull/silkegarn på syfestivalen för att färga med karamellfärg.....
Men så har jag insett att det inte funkar med karamellfärg och alla sorters garner.

Bomull kommer inte ta åt sig alls? Eller det tar åt sig, men kommer att fälla?

Vad tror ni chansen är att det blir flammigt, eller att silket i garnet åtminstone tar åt sig men att bomullen gör att det blir dassigare än om det varit bara silke? (På det sätt som det beskrevs tidigare i tråden att sockgarner med akryl blir dassiga i färgen.)

Å andra sidan kostade härvan på 100 g 35 kr, så det kan ju faktiskt vara värt att chansa....
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
#9001376
mly skrev:
Kaffemoster skrev:*är i full färd att chansa*

:D
Inte en aning, men ska bli spännande att höra resultatet.
Det var tydligen en tråd bomull och en silke tvinnade, så det är ett tydligt spräckligt tema eftersom bomullen knappt tog upp färg.

I övrigt blev det rätt okej, lite flammigare (och blåare) än vad jag tänkt - men godkänt av dottern. Det spännande i långa loppet blir väl hur färgen sitter. Jag hade det i ugnen mycket längre än 10 min, men ändå hade inte all färg sugits upp - men jag ville inte ha färgen mer mättad, så jag tog ut det ändå.
Användarens profilbild
Av tuviluvis
#9171612
Hur har det gått nu med era färgade alster? Är de lika fina som när de var nyfärgade, eller har de åkt i soptunnan för de färgat andra kläder de blivit tvättade med? :D
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?