Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Pallas
#977
Jag har sett ett så otroligt snyggt och billigt sidentyg som jag undrar om det inte skulle kunna bli en bra långsjal. Är inte siden ett svalt tyg? vad tror ni? Kan man tvätta den och är den tillräckligt stadig tror ni? Tyget är ganska tunt.
Användarens profilbild
Av April
#989
Jag hittade följande om siden på nätet... Det jag tycker verkar vara
bra är att det är svalt på sommaren och varmt på vintern (om det nu
stämmer ;-)) Vad jag förstått kan det vara ömtåligt när du tvättar
det, men om du vänder dig till något "tvättmedelsbolag" så hjälper
de dig säkert...

-------------------------------------------------------------------------------------

SIDEN
Siden är ett dyrt naturmaterial producerat av silkesfjärilens larv när den spinner in sig i vid förpuppningen. Oftast tas siden ur odlade kokonger och kallas då mullbärssilke p.g.a. att larven lever av mullbärsblad, denna typ av silke är mjukt med vacker lyster. Det blanka sidentyget är känt för att ha vackert fall och oöverträffad glans. Vildsilke däremot "Tussahsilke" framställs av kraftigare och kortare fiber som gör tyget grovt och ojämt. Vildsilke förekommer nästan alltid som råsilke för tillverkning av grövre, lite ojämnare vävnader. Thaisiden är ett exempel på detta, det är handvävt och karaktäriseras av grövre tvärgående trådar.

Siden är tyg av silke. Ett ofta tunt, glansigt tyg, men med förvånansvärd förmåga att värma och väldigt starkt. Med ursprung från Kina.

Saronger & Schalar av siden
Visste du att siden är fantastiskt att ha runt halsen på vintern?
Det värmer härligt vid kyla och svalkar vid värme...


-------------------------------------------------------------------------------------

Kram
Användarens profilbild
Av tinaw
#1003
Mer om siden finns att läsa hos Simbra siden.

Jag tror absolut att du kan göra en långsjal i siden, min fråga är om det kan bli halkigt. Inte säker, har bara haft en bärpåse i siden och den var jätteskön (men för liten, snyft).

När det gäller tvättning har jag för mig att det har att göra med om sidenet är vattentvättat sedan förut, på nåt sätt. Kankse att det bara är en estetisk fråga, att man är rädd att sidenet ska bli flammigt eller så. En viktig sak är att aldrig använda tvättmedel med enzymer i (=de flesta moderna tvättmedel), eftersom det löser upp sidenfibrerna så att det går hål i tyget.

Sen kan siden torrfälla, det är rätt svårt att färga det så att det blir helt färgäkta.

OM du gör den (och jag röstar för :wink: ) MÅSTE vi få se en bild och höra allt om den !
Användarens profilbild
Av Pallas
#1016
Tack för sideninfo! Tyget jag funderar på är lite av Thaisidentyp, dvs lite ojämn grovlek på trådarna.

Ska överväga att prova men jag måste få pengar först :) Torrfälliningen kan ju vara ett problem, det är ju inte så kul att få kläderna under färgade... Annars får jag väl sy en amningsklänning i samma tyg så det matchar ;)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?