Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SCSI
#9527828
Teusa skrev:Igår kväll kom föräldrarna med overlocken! :vågen: 10 min senare skulle jag iväg. Men idag har jag testat. Och testat. Och testat. Och testat. Jag har lätt gjort av med 30 provlappar. Det var verkligen små små justeringar som skulle göras innan det blev rätt. Eller rätt och rätt. Jag har ju ingen aning om hur en overlocksöm ska se ut. :roll: Det är inga ögglor som sticker upp i alla fall. Det är en tråd jag vill justera lite till men då går tråden av.
Största skillnaden brukar jag få genom att byta tråd faktiskt... OLen på jobbet funkar felfritt tills vi byter färg i den (då är det ändå samma märke), den hemma kärvar med billig tråd. Jobbets kan tuffa runt på vanlig sytråd om det kniper.
Användarens profilbild
Av Teusa
#9527962
Första brallorna klara! :vågen: Jag ritade av Lillskrutts favoritbrallor. Nåt blev fel så de blev lite smala i midjan. Och tråden är vit, tyget svart. Men annars blev de bra!

Det här med att fästa overlock-trådar. Det blev ju inga kvar att fästa. :hmm: Alla blev ju överkörda av nån annan. Eller räcker inte det? Tex sydde jag ihop fram och bak och sen hela innerbensömmen som då körde över fram och baksöm.

Hur är det lättast och bäst att nåla? Mitt knep sen innan för att få det bra är att nåla så in i h-te. Det är ju bara en kort tidsfråga innan jag kör över en nål med kniven. :roll:

Det var tack och lov inte tråden det var fel på. Det var nålen. Men nu har jag läst på om tråd och hittat massor med tips för att slippa köpa mycket och många olika.

Overlock är ju grejen! Bara vrooooom och så är det klart.
Av petwol
#9527964
Teusa skrev:Första brallorna klara! :vågen: Jag ritade av Lillskrutts favoritbrallor. Nåt blev fel så de blev lite smala i midjan. Och tråden är vit, tyget svart. Men annars blev de bra!

Det här med att fästa overlock-trådar. Det blev ju inga kvar att fästa. :hmm: Alla blev ju överkörda av nån annan. Eller räcker inte det? Tex sydde jag ihop fram och bak och sen hela innerbensömmen som då körde över fram och baksöm.

Hur är det lättast och bäst att nåla? Mitt knep sen innan för att få det bra är att nåla så in i h-te. Det är ju bara en kort tidsfråga innan jag kör över en nål med kniven. :roll:

Det var tack och lov inte tråden det var fel på. Det var nålen. Men nu har jag läst på om tråd och hittat massor med tips för att slippa köpa mycket och många olika.

Overlock är ju grejen! Bara vrooooom och så är det klart.
Visst är det superkul :app:

Jag fäster enbart de trådar som blir över alltså inte de jag syr över för de blir ju med automatik insydda.

Nåla gör jag nästan inte alls. Mest för att det ska ligga still när jag ritar ut mönstret och klipper till mönstret. I byxor så sätter jag en nål i midjan och en på varje sida grenen och vid benslut, totalt 5 nålar. Jag sätter dem på insidan så att det inte är någon risk att jag kör över dem med maskinen. Ibland glömmer jag att ta bort dem och men det märker jag när jag ska vända plagget rätt och sticker in händerna i plagget :roll: Jag upplever inte att jag behöver nåla så mycket eftersom att OL gör att det inte drar snett. Är det mönsterpassning typ randiga byxor som ska passas in vid rumpan så nålar jag mer.

Angående tråd så använder jag mest Gutermans som jag köpt hos Bibbi textil. Men jag byter oftast inte alla rullar utan bara de två som syns på framsidan. Jag har en hel uppsättning med svart och vitt (4 rullar) och sedan 2 var av de vanligaste färgerna och det räcker gott och väl för de som jag har sytt.
Användarens profilbild
Av Teusa
#9528174
Bild

Andra paret brallor klara! :vågen: Jag är sjukt stolt över mig själv! Jag har gjort klart, det är jag annars så kass på. (Det har bubblat upp mycket. Min mamma har varit här. Påfrestande på många vis. Hennes åsikter och påpekanden. Negativa såklart. Fast hon sa faktiskt att byxorna såg bra ut! Helt otroligt!)

Jag funderar på några inköp. Läste om en limpenna. Hon duttade på lite i tex grenen innan hon sydde inre bensömmen. Jag hade behövt idag. Tror jag. Sydde fast mudden i benslut först. Och sen trots att jag nålat och höll så bra jag kunde gled det iväg när jag sydde inre bensömmen.

Rullkniv verkar himla smidigt. Tips på märke? (Skärmatta har jag redan.)

Bättre mönsterpapper behöver jag oxå. Mitt är rutigt och det var inte lätt att rita av ett virrvarrmönster. Jag läste om non woven papper. Det lät bra. Jag gillar inte vanligt mönsterpapper. För tunt och flygigt. Eller är non woven onödigt?

Finns det nåt mer smart jag behöver? Eller inte behöver fast jag ändå vill ha det?
Användarens profilbild
Av SCSI
#9528180
rullkniv är förträffligt! Jag gillar Fiskars men vilken billig en som helst är ett uppsving från att klippa!
En skräddarlinjal kan vara trevligt att ha men är en sån där typisk grej man inte saknar om man aldrig haft en...
Non woven-papper :heart: Ett helt ok alternativ är faktiskt att köpa sig en rulle byggplast annars. Brukar använda det till mönster jag vet att jag kommer använda mycket. (och på tal om det, ska man skona sina mönster är tyngder att hålla fast mönstret bra att ha, men det går att ta lite vad som hemmavid som är litet och tungt!)

Vliesofix om du ska pyssla med applikationer! Stryk på, klipp rent, dra bort skyddspapperet och stryk fast. :tumup:
Tvillingnål ger snygga sömmar för en proffsig finish av plagg!
Det jag allra minst skulle vilja vara utan är annars armbandsnåldyna! Det har jag flera st av, den äldsta sydde jag redan på högstadiet... massor av inspiration på pintrest!
Användarens profilbild
Av Fryle
#9528186
Jag har köpt engångslakan på Åhléns och använder som mönsterpapper, det funkar bra att använda många gånger utan att gå sönder.

Och så har jag en stor vinkelhake i metall avsedd för byggen.
Användarens profilbild
Av Teusa
#9528228
:app: :notes:

Overlocken har ingen sån trådkniv på hörnet. :gaah: Bibbis hade lite olika trådskärare men alla var ju lösa och ska jag lyfta upp nåt kan jag lika gärna lyfta en sax. Fanns en som skulle sättas på fingret men nja.

Bild

Det här med att lägga ut mönstret är oxå :gaah: . Tre delar mot vikt kant och är en ska jag dessutom komma ihåg att göra två av. :notworking: Jag gav upp och tog mig en tupplur istället. :rodna: Jag tror jag ritar om mönsterdelarna så jag slipper den där vikta kanten.
Användarens profilbild
Av camsch
#9528244
Teusa skrev::app: :notes:

Overlocken har ingen sån trådkniv på hörnet. :gaah: Bibbis hade lite olika trådskärare men alla var ju lösa och ska jag lyfta upp nåt kan jag lika gärna lyfta en sax. Fanns en som skulle sättas på fingret men nja.

Bild

Det här med att lägga ut mönstret är oxå :gaah: . Tre delar mot vikt kant och är en ska jag dessutom komma ihåg att göra två av. :notworking: Jag gav upp och tog mig en tupplur istället. :rodna: Jag tror jag ritar om mönsterdelarna så jag slipper den där vikta kanten.
Det var precis det sista jag tänkte tipsa om: Rita HELA mönstret med en viklinje mitt på. Då är det lätt att se om tyget räcker, och klippa rätt och OM man vill ha dubbelt tyg är det bara att vika mönstret.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9528249
Teusa skrev: Det här med att lägga ut mönstret är oxå :gaah: . Tre delar mot vikt kant och är en ska jag dessutom komma ihåg att göra två av. :notworking: Jag gav upp och tog mig en tupplur istället. :rodna: Jag tror jag ritar om mönsterdelarna så jag slipper den där vikta kanten.
Jag hade lagt tyget med rätsidan nedåt och vikt upp båda kanterna så de möttes på mitten. Då får jag två vikta kanter att använda samtidigt.

Och så hade jag kanske gjort två exemplar i mönsterpapper av den delen det ska vara två av.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?