Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
#8451811
Scilla skrev: Får ansöka i familjerådet om inköp av overlock :wink: Angående modeller och märken gissar jag att det finns en massa tidigare trådar att söka i så det ska jag inte börja nysta i här (fast känner ni att ni gärna vill tipsa ändå är det helt ok :lol:)
När det gäller OL så köp inte Yamata eller något annat billigt märke av tveksam kvalitet! Jag är nöjd med min Pfaff som jag köpte begagnad för 2000:- . (Fast jag syr alldeles för sällan, delvis beroende på att jag inte kan ha symaskinerna framme).

Jag gick en jättebra enkvällskurs i symaskinsaffären där vi fick lära oss en massa finesser med OL.
Av Franneke
#8451844
Kajsabajsa skrev:Min OL är en Brother 3034D och kostade runt 2500 har jag för mig. Har inte ångrat mig en sekund :D

Jag har inte gått någon sykurs men är ruskigt sugen på att anmäla mig till den som går på söndagkvällar och startar i sep. Vill veta lite mer om den först bara. Vi kanske kan gå tillsammans?
Vad är det för kurs? Jag har önskat mig en sån i födelsedagspresent och söndag kväll låter toppen!
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
#8451847
Franneke skrev:
Kajsabajsa skrev:Min OL är en Brother 3034D och kostade runt 2500 har jag för mig. Har inte ångrat mig en sekund :D

Jag har inte gått någon sykurs men är ruskigt sugen på att anmäla mig till den som går på söndagkvällar och startar i sep. Vill veta lite mer om den först bara. Vi kanske kan gå tillsammans?
Vad är det för kurs? Jag har önskat mig en sån i födelsedagspresent och söndag kväll låter toppen!
Medborgarskolan http://www.medborgarskolan.se/Templates ... 380&sgid=4

Vi kanske kan bli ett helt gäng Uppsala-SBare :tumup:
Användarens profilbild
Av Moson
#8451947
Tass
Av Eloem
#8452211
Jag vill oxå kunna sy, ju. Fast jag ligger ju i klassen inte-sytt-på-20-år-sen-slöjden-som-var-mitt-sämsta-ämne :? . Undrar om det finns hopp för mig :shock:. Vill ju så gärna. Har lånat en bok (Baby Cool) och börjat så smått. Klippt fram och bakstycke i ett av en skjorta, till en bodysuit med korta ärmar och ben, broderat snitsigt på baksidan. Men hu, hur ska det gå när maskinen ska fram och det är dags att sy ihop? Tvärslå, vad fasen är det :hmm:. Hur får man ihop det i grenen med knappar och sånt och var på bakstycket ska det vara större? Jag klippte lite större i grenen bara på bakstycket. Ja, ja det ger sig väl? Finns det nå'n mer som är på min nivå?
Användarens profilbild
Av melon
#8452273
Fjärilen skrev:
Kajsabajsa skrev: Sen finns det massor av underbara bloggar för att få lite inspiration. Här är min alltime-favorit http://groovybabyandmama.blogspot.com/
I min egen finns lite bilder på det jag knåpat ihop hittills.

Stort lycka till!!
Men gud den bloggen asså! :love: :love: Vilka underbara kläder!
Det där blev ju plötsligt det nya målet för vad jag vill kunna sy :lol:
Jättehärliga modeller. Men läste ni i texten? "Nr. 3 er 'Den blå kuk-kuk-isoli-kjole'." :lol:
Användarens profilbild
Av SCSI
#8452818
Jag funderade ett tag på om jag tittade på fel sida eftersom jag inte fick ihop vad jag såg med era utrop... Fina tyger och otroligt välsytt, men illa kombinerat och inga modeller som faller mig i smaken. :notworking:
Användarens profilbild
Av husmodern
#8452824
tass
Användarens profilbild
Av Scilla
#8452867
SCSI skrev:Jag funderade ett tag på om jag tittade på fel sida eftersom jag inte fick ihop vad jag såg med era utrop... Fina tyger och otroligt välsytt, men illa kombinerat och inga modeller som faller mig i smaken. :notworking:
Nä det var inte riktigt min stil heller :hide: - men glatt att titta på!
Kajsabajsa skrev:Min OL är en Brother 3034D och kostade runt 2500 har jag för mig. Har inte ångrat mig en sekund :D

Jag har inte gått någon sykurs men är ruskigt sugen på att anmäla mig till den som går på söndagkvällar och startar i sep. Vill veta lite mer om den först bara. Vi kanske kan gå tillsammans?
Ja jag tittade också på den kursen! Småknepig tid, fast samtidigt praktisk eftersom det inte är så stor risk att det krockar med något annat...

Sen fanns det en intensiv-helgkurs i "sy i trikå" i Göteborg i november - kanske kan förlägga min årliga husmorssemester utan barn dit då :lol:

Angående overlocken så ligger din maskin ganska bra till, särskilt eftersom de engelska firmorna tydligen inte skickar Janome-maskiner till Sverige just nu..? (något med handelsavtal...)
Av leonie
#8453472
Tassar. Jag hittar aldrig det jag vill ha i butik och gör jag ändå det så är det för dyrt eller så börjar jag tänka på produktionsförhållandena... och så slutar det med att jag inte köper. Men behovet av kläder finns ju kvar, så att börja sy själv är absolut ett alternativ.
Användarens profilbild
Av melon
#8453495
Jag tycker resultatet hänger mer på människan bakom maskinen än vilken maskin man har. Man MÅSTE inte ha overlock för att sy snygga kläder. Om man bara kan köpa en maskin skulle jag hellre köpa en bra vanlig symaskin för då kan man sy allt. Dragkedjor, knapphål och fickor och liknande detaljer är väldigt svåra/omöjliga att sy på en overlock.
Användarens profilbild
Av Scilla
#8453533
En vanlig symaskin har jag, och den används en hel del. Men just när det gäller klädsömnad, speciellt i mjuka och stretchiga tyger, då är den inte så kul tycker jag. Även om människan också lämnar en del att önska förstås :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?