Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#8457845
Åh, jag vill också börja sy till mig själv. Jag hittar aldrig något bra i affärerna och gör jag det får jag ångest när jag tänker på hur det är producerat och så kan jag ändå inte köpa. Och det mesta jag gillar är för dyrt också.
Användarens profilbild
Av Scilla
#8457850
Kajsabajsa skrev:Det blev en Lady Valet efter att ha läst recensioner på Sysidan. Även den beställd från England.

Bild

Vad blev det för dig till slut?
Vas fin den var! Den hade man ju gärna haft framme om man hade haft plats...

Jo det blev samma maskin som du har! :D Mitt andra alternativ var en Janome (644 eller 744) och eftersom de inte skickar dem till Sverige för tillfället blev ju valet mycket lättare.

Tips på busenkla nybörjarprojekt bara för att lära mig maskinen? Näsduksfodral har jag något vagt minne av att ha sett en beskrivning av här..? :går och söker:
Användarens profilbild
Av Scilla
#8457851
Knyttet & K skrev:Åh, jag vill också börja sy till mig själv. Jag hittar aldrig något bra i affärerna och gör jag det får jag ångest när jag tänker på hur det är producerat och så kan jag ändå inte köpa. Och det mesta jag gillar är för dyrt också.
Ja häng på! Det ska banne mig inte rinna ut i sanden det här :twisted: (som de flesta av mina andra gör-det-själv-projekt menar jag :roll: )
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#8457853
Scilla skrev:
Knyttet & K skrev:Åh, jag vill också börja sy till mig själv. Jag hittar aldrig något bra i affärerna och gör jag det får jag ångest när jag tänker på hur det är producerat och så kan jag ändå inte köpa. Och det mesta jag gillar är för dyrt också.
Ja häng på! Det ska banne mig inte rinna ut i sanden det här :twisted: (som de flesta av mina andra gör-det-själv-projekt menar jag :roll: )
Det är så svårt att hitta tiden bara tycker jag. Eller att ta mig tiden kanske jag ska säga.

Mina första projekt är att hitta ett bra kjolmönster för jag behöver fler kjolar. Sen vill jag sy en bomullklänning med fickor, holkärm och knyt i midjan. Och så har jag en jättefin viscosetrikå som ska bli nåt till mig. En klänning tror jag, men jag vet inte riktigt hurdan.
Användarens profilbild
Av Scilla
#8457860
Jo, det är svårt med tiden. Men jag ska försöka tänka att jag åtminstone kan lägga de där timmarna jag annars springer runt på stan som en skållad råtta (okej, det är inte ofta men det kan ju lät bli några timmar varje gång eftersom jag aldrig hittar något..) och istället sitta vid symaskinen i lugn och ro.

Svårast är nog att hitta tid utan klåfingriga barn inblandade. Det får väl bli nattugglande som vanligt...

Enkla kjolar och en sån klänning har jag också funderat på! :app: Blev så sugen när jag såg den här från Gudrun Sjödén i någon annan tråd, det ska väl gå att åstadkomma något liknande? Fast jag måste nog hitta ett mönster.

BildBild
Användarens profilbild
Av Ebboba
#8457988
Eloem skrev:
linafelicia skrev:
Cisco skrev:
Ebboba skrev:
Eloem skrev:Jag vill oxå kunna sy, ju. Fast jag ligger ju i klassen inte-sytt-på-20-år-sen-slöjden-som-var-mitt-sämsta-ämne :? . Undrar om det finns hopp för mig :shock:. Vill ju så gärna. Har lånat en bok (Baby Cool) och börjat så smått. Klippt fram och bakstycke i ett av en skjorta, till en bodysuit med korta ärmar och ben, broderat snitsigt på baksidan. Men hu, hur ska det gå när maskinen ska fram och det är dags att sy ihop? Tvärslå, vad fasen är det :hmm:. Hur får man ihop det i grenen med knappar och sånt och var på bakstycket ska det vara större? Jag klippte lite större i grenen bara på bakstycket. Ja, ja det ger sig väl? Finns det nå'n mer som är på min nivå?

Jag är på din nivå :mrgreen:
Bebis nr 2 tittar ut om 4 månader ungefär, och jag skulle så gärna vilja sy lite kläder, men så fort jag ser symaskinen känns det hopplöst, och när jag ser mönster känns det ännu värre :| .
Jag har ingen overlock, och när man är på min nivå känns det inte som att jag vill lägga ut pengar på någonting jag inte vet om jag kommer att använda så värst mycket.
Efter att ha läst alla diskussioner om att sy i trikå känner jag mig vettskrämd, och vet inte om jag kommer att våga mig på det på min Bernina modell äldre som mest har fått stå under sitt skydd (men som nog gärna vill komma fram...)

Jag säger, våga prova! Då lär man sig! Jag har ingen overlock, utan min mammas gamla maskin. När jag sytt i trikå har jag sytt med någon slags zickzack och samtidigt manuellt lyft pressarfoten lite, lite grann så den inte ska dra i tyget. Låter helt puckat, men funkar! Ta nån gammal ofin bit tyg av önskad kvalité och prova vad som passar dig och din maskin! :vågen:
Precis! När det gäller att sy i olika tyger bör man alltid provsy i en liten spillbit innan man börjar sy på riktigt. Olika trikåtyger beter sig på olika sätt och man måste prova sig fram för att hitta rätt söm (eller rätt inställning) till rätt tyg.
Nä, hujedamej! kosta något får det INTE på min nivå. Och det får inte vara glidigt och dragigt. Därför har jag nu på G att sy en bodysuit av en gammal flanellskjorta som jag hittat hos min Svärmor som antagligen varit min Svärfars. Roligt att det finns fler på min nivå. Då kan vi stötta varandra :D . Jag har dock fortfarande inte ens tittat på symaskinen än. Men broderingen blev iallafall ursnygg. För att vara mig. Fast jag har nu nått stadiet i mitt sömnadsprojekt då jag borde plocka fram maskinen. Men drar lite på det. Är rädd att det blir :gaah: :notworking: :hellu: direkt...
Nu har jag bestämt mig! Jag ska våga försöka :peace:
I min garderob har jag liggande ett gult jersytyg med vita prickar. Jag har köpt en "specialpressarfot" för interlocksömnad (den var dyr, så nu måste den användas). Jag behöver kantband, mudd och mönster, sedan är jag redo!
Jag skulle vilja sy ett par baby-haremsbyxor och en liten body.
I helgen ska jag dra med mig min sygalna mamma på jakt efter det sista!
Användarens profilbild
Av Moson
#8458111
Vilken fin provdocka Kajsabajsa hade mycket hellre haft en sådan än min vingliga bruna sak. Var är den köpt och vad kostade den?
Jag har eg himla massa tyger hemma men mest trikå som passar bäst till barnkläder. Det bästa är ju att köpa tyg till just det plagget man vill sy men då tar det sån tid. Det går inte att vara så spontan liksom.

Mitt största hinder förutom tiden är bog att eftersom jag sitter på jobbet och ritar mönster hela dagarna är jag inte så motiverad att göra det när jag kommer hem. Eftersom jag kan göra det själv känns det inte heller så motiverat att köpa mönster som jag antagligen ändå inte kommer vara nöjd med passformen.
Å andra sidan tycker jag ju att mönsterkonstruktion är den roliga biten.

Det är väl bara att börja så kommer man kanske igång.

Jag följer förresten den här bloggen, många fina saker :) http://thedressimade.com/
Användarens profilbild
Av linafelicia
#8458218
Scilla skrev:
Kajsabajsa skrev:Det blev en Lady Valet efter att ha läst recensioner på Sysidan. Även den beställd från England.

Bild

Vad blev det för dig till slut?
Vas fin den var! Den hade man ju gärna haft framme om man hade haft plats...

Jo det blev samma maskin som du har! :D Mitt andra alternativ var en Janome (644 eller 744) och eftersom de inte skickar dem till Sverige för tillfället blev ju valet mycket lättare.

Tips på busenkla nybörjarprojekt bara för att lära mig maskinen? Näsduksfodral har jag något vagt minne av att ha sett en beskrivning av här..? :går och söker:
Tjusig provdocka!
Jag har en beskrivning till näsduksfodral på min pysselsida.
http://babybajdo.se/pyssel.html
Användarens profilbild
Av Cisco
#8458390
Scilla skrev:Jo, det är svårt med tiden. Men jag ska försöka tänka att jag åtminstone kan lägga de där timmarna jag annars springer runt på stan som en skållad råtta (okej, det är inte ofta men det kan ju lät bli några timmar varje gång eftersom jag aldrig hittar något..) och istället sitta vid symaskinen i lugn och ro.

Svårast är nog att hitta tid utan klåfingriga barn inblandade. Det får väl bli nattugglande som vanligt...

Enkla kjolar och en sån klänning har jag också funderat på! :app: Blev så sugen när jag såg den här från Gudrun Sjödén i någon annan tråd, det ska väl gå att åstadkomma något liknande? Fast jag måste nog hitta ett mönster.

BildBild

Ååh, ifall du hittar mönster på kläder som liknar Gudrun Sjödéns får du hemskt gärna säga till! Jag är :love:
Användarens profilbild
Av Ebboba
#8468198
Nu har jag försökt.
Allt har gått jättebra tills jag kom till kantbandet. Halsringningen blir alldeles vågig :evil:
Det är inte själva muddväven som blir för uttöjd, utan det är som om den liksom drar ihop tyget. Hur ska jag göra för att det ska bli jämnt och fint?
Jag har fått sy med zickzack eftersom tvillingnålar av någon anledning inte vill fästa i min symaskin.
Användarens profilbild
Av Ebboba
#8468199
Skulle det kunna vara så att muddväven är för kort? Jag har gjort den en fjärdedel av tygets längd....
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#8468215
Ebboba skrev:Skulle det kunna vara så att muddväven är för kort? Jag har gjort den en fjärdedel av tygets längd....
Det låter kort till halsen (säger jag som aldrig sytt en tröja med mudd i halsen). Jag hade nog snarare tänkt 3/4. Men det finns säkert någon som kan ge ett mer säkert svar. Annars går det nog att googla. Jag vet att jag har sett en tutorial i någon syblogg på hur man syr bra halsringningar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?