Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Zandra
#15357
Träffade idag min fader, nyss hemkommen ifrån Thailand. Med sig i present hade han ett så grymt vackert stycke siden, grön-blå-turkos-oljefärgat.
102 x 220 cm.

Vad ska jag sy?

Det räcker ju till en ringsjal eller så funderar jag på att dela itu och göra en fyrameterssjal, 50 cm bred.
Vågar jag det? Någon som har en sådan smal?
Till saken hör att jag har normala 70-cm'are och alltid har tyckt att de är i bredaste laget. Jag är ganska liten & min dotter en smalis. Men funkar det med 50 cm eller är jag helknäpp?

Och funkar det med siden, det är ju stumt? Kanske bättre med ring- (eller kort knyt-) sjal?

Åh, det är så fint & det blir så svalt & skönt! :D
Användarens profilbild
Av Zandra
#15397
Katharina skrev:
Fyrkantssjal, kanske Question
Hmmm, mja, jag har inte riktigt blivit övertygad om deras förträfflighet + att jag inte är någon fena vid symaskinen.
Blev genast lite småyrslig när jag glanade på sömnadsbeskrivningarna som hastigast. :roll:

Men tack för idén i vilket fall!
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#15421
Är själv ett stort fan av ringsjalar ( :oops: ), så mitt svar blir ju en ringsjal! Smidig att sy, lätt att använda.... fast samtidigt beror det ju lite på vad du har för sjalar sedan tidigare, för en långsjal är ju helt klart bra att ha!
Användarens profilbild
Av Anso
#15540
BILDER; BILDER på tyget för jösse namn!!!!
Vill se genast , det lät så fint.

Jag har oxå funderat på att sy en långsjal i thaisiden för jag tycker att det är rätt bra stretch i tyget jag har till övers men det är ju så tunnt så det kanske skär i axlarna och i de gosiga bebisbenen? Har sytt en ringsjal i dupionsiden som liknar thasiden och det fungerar i alla fall bra.
Användarens profilbild
Av Zandra
#15745
Mysko - jag trodde att jag svarade på ditt inlägg igår, Anso. Kan det vara så att jag drömmer om diskussionerna på Sjalbarn..? :lol:

I vilket fall, foto utlovas när något skapats. Jag tror att det blir ringsjal, ska beställa ifrån Slingrings & knåpa asap.

Crazy Magpie - bär du på ryggen med ringsjal? Jag har bara burit "vanlig" höftsits & tycker inte att det avlastar så bra. Skulle nog vilja prova på ryggen. Får se om dottern är samarbetsvillig vid hemkomst ifrån dagis. Och vi har en ringsjal & en lång, förresten. Bägge hemsnickrade.
Användarens profilbild
Av Anso
#15777
Zandra skrev:Mysko - jag trodde att jag svarade på ditt inlägg igår, Anso. Kan det vara så att jag drömmer om diskussionerna på Sjalbarn..? :lol:
Hm, jag känner igen det där!!!
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#15974
Zandra skrev:Crazy Magpie - bär du på ryggen med ringsjal? Jag har bara burit "vanlig" höftsits & tycker inte att det avlastar så bra. Skulle nog vilja prova på ryggen. Får se om dottern är samarbetsvillig vid hemkomst ifrån dagis. Och vi har en ringsjal & en lång, förresten. Bägge hemsnickrade.
Jo, jag brukar "putta bak" K lite nu och då så att hon sitter på höften/ryggen istället för höften/magen. Brukar vara bra om jag måste hålla hennes små nyfikna tassar borta från det jag gör! Det låser visserligen armen (den vid ringarna, motsatt sidan från den hon sitter på) lite mer än vanligt, men det är det oftast värt för att inte få 12kg K i middagsmaten eller i tvätten! :wink:
Har även burit lite på ryggen utomhus, men det blir rackarns halt med bävernylon overall på så då har det bara varit korta stunder och sedan tillbaka på höften igen!

En förutsättning för att det ska funka att bära på ryggen är försåss att barnet vill bli buren i sjal och är van vid det (och gärna ganska gammalt) så det inte plötsligt kastar sig bakåt eller så!! :shock:
Användarens profilbild
Av Zandra
#16005
Har även burit lite på ryggen utomhus, men det blir rackarns halt med bävernylon overall på så då har det bara varit korta stunder och sedan tillbaka på höften igen!
Nä, det där med bävernylon & bärsjal är en halvdan kombo. Skönt med vårväder!

Ska testa ryggbärande imorgon. :-)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?