Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av puppan
#8342632
Är det någon här som har virkat en matta?
Lätt?
Jobbigt?
Tar det lång tid?
Vad ska man tänka på?
Av No_
#8342694
Jag har virkat plastmattor då jag var ca 12, det var skitskoj och ganska lätt, men för att få det plant måste man nog följa något slags mönster. :D
(Mina blev plana men mönstret vet jag inte vars det är!)

Kanske inte blev så hjälpsamt :/

...och jag gjorde iof ingen helt rund matta utan en lite "blomformad"
Senast redigerad av No_ den sön mar 20, 2011 09:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av melon
#8342707
Om du virkar fasta maskor behöver du öka 6 maskor per varv. Är det stolpar tror jag det är 8 eller 9. Vilket material har du tänkt göra den i? Jag har tänkt många gånger på att virka en matta, så om du gör det är jag jättenyfiken på resultatet.
Av snuttelisa10
#8342883
Vi har gjort på jobb med barn i 4-6an med mattrasor som de klippt själva. Det var relativt enkelt att virka men ganska svårt att få det plant, du ska nog göra som melon föreslår så blir det nog plant ;) Vi hittade upp de tjockaste virknålarna och sen satte de igång. Blev super fint och de kunde avsluta när de kände att de inte ville längre. Nån gjorde en variant med flera små rundlar, blev jätte fint.
Användarens profilbild
Av Anjapanja
#8342934
Jag har tänkt virka en i evigheter och har äntligen gjort det! Snabbt och enkelt med mattrasor och virknål nr 10. Helt i min smak då det gick fort och man såg resultat på en gång! :D

Följde ett mönster på en rund matta som är så här: (hämtat från boken Galen i garn av Susanna Zacke & Sania Hedengren)
Varv 1: Virka 8 fasta maskor med nedtag i ringen
Varv 2: Virka 2 fasta maskor i varje fast maska, du har nu 16 maskor
Varv 3-25: Öka 8 fasta maskor jämnt fördelade över varje varv.
Justera ökningen med fler eller färre maskor om du tycker det behövs, det beror på hur pass tjockt tyget är. Avsluta med en smygmaska.

Jag virkade med bomullstrasor och tyckte det blev för mycket med 8 maskor per varv. Man fick lägga ut mattan då och då för att se hur den såg ut. Något varv minskade jag tom maskor (för jag orkade inte ta upp :oops: ) Jag gjorde heller inte 25 varv utan kanske 18, det blev en liten matta till toaletten. När den var klar fuktade jag och pressade så blev den platt och fin!

Har just nu en till på gång som jag måste göra klart... :D
Senast redigerad av Anjapanja den sön mar 20, 2011 07:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av linafelicia
#8342937
Jag har virkat flera runda mattor. Jag hade trikåtrasor och en gigantisk virknål. Jag följde ett mönster men det gäller att prova och lägga platt ofta och kolla så att det blir bra och korrigera om det skulle se konstigt ut.
Bild
Bild
Användarens profilbild
Av Anjapanja
#8342949
linafelicia skrev:Jag har virkat flera runda mattor. Jag hade trikåtrasor och en gigantisk virknål. Jag följde ett mönster men det gäller att prova och lägga platt ofta och kolla så att det blir bra och korrigera om det skulle se konstigt ut.
Bild
Bild
Vilka fina!!! :love: Hur stora är dom i diameter?
Användarens profilbild
Av puppan
#8342973
Tack för alla tips. :tumup:

Jag har tänkt att riva påslakan i remsor och sedan virka fram och tillbaka så det blir en rektangulär matta.

Undrar just hur mycket lakan det kommer att gå åt? :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
#8342992
Linafelicia: :love: så snygga, särskilt den turkosa.

Alltså, man behöver inget mönster för om man bara ökar 6fm per varv så blir det platt, jag lovar.
Användarens profilbild
Av sofin
#8343045
Knyttet & K skrev:Jag har planer på att någon gång göra en mormorsrutematta :D
:shock: :loving: Åh, det måste jag också prova!!
Användarens profilbild
Av melon
#8343089
Knyttet & K skrev:Jag har planer på att någon gång göra en mormorsrutematta :D
Menar du en enda stor mormorsruta? Det låter jättesnyggt. Jag har sett många såna filtar :love:
Av tumbler
#8343129
Hur gör ni med trasorna? Knyter ihop eller lägger med så man virkar lite med två på en gång vid varje ny trasa? Eller syr ihop dem innan?

Jag började virka med jeanstrasor när jag var barn, men det blev så TUNGT att arbeta med att jag gav upp. Jag skulle vilja virka en matta till badrummet i glada färgar och har massor med tyg.
Användarens profilbild
Av keah
#8343156
linafelicia: Jättesnygga! :love:

Jag vill också virka mattor. Har någon tanke på att använda gamla kläder/sängkläder som inte går att laga längre och klippa till remsor. Det vore kul att liksom känna igen olika plagg i mattan, lite som mormors gamla vävda trasmattor.
Användarens profilbild
Av sofin
#8343249
Sagas mamma skrev:Hur gör ni med trasorna? Knyter ihop eller lägger med så man virkar lite med två på en gång vid varje ny trasa? Eller syr ihop dem innan?

Jag började virka med jeanstrasor när jag var barn, men det blev så TUNGT att arbeta med att jag gav upp. Jag skulle vilja virka en matta till badrummet i glada färgar och har massor med tyg.
Jag har klippt en remsa av ett gammalt påslakan och då klippte jag liksom bara runt kanterna om du förstår? Rundade av hörnen lite bara så det inte blev så fyrkantigt. Det funkade fint :D Blir ju lite tjockare just där det är ett "hörn" i remsan men det märks betydligt mindre än om man skulle behöva göra en knut.

Om jag skulle behöva skarva så skulle jag nog sy ihop dom faktiskt... om det inte var hundratals skarvar dåra för då skulle jag kanske stå ut med knutar.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?