Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av LillMysan
#9213859
mly skrev:Bild
Blev mer än 1 manchesterbinda, 14 istället, alla mina restbitar av manchester gick åt. Hittade tre nästan klara trosskydd med så de gjorde jag färdigt när jag ändå höll på.
Fina! :D
Senast redigerad av LillMysan den sön jun 23, 2013 17:54, redigerad totalt 1 gånger.
Av gurkan
#9213913
mly skrev:Bild
Blev mer än 1 manchesterbinda, 14 istället, alla mina restbitar av manchester gick åt. Hittade tre nästan klara trosskydd med så de gjorde jag färdigt när jag ändå höll på.
:app: Nu blev jag inspirerad!
Användarens profilbild
Av mimpen
#9219196
bumsesmama skrev:
mly skrev:Nu är det dax att sy, sålde av de flesta bindor när jag satte in hormonspiralen, nu är spiralen ute och bindor behövs. men jag vill ha nytt tyg, inspiration eller kanske tygbyte efterlyses :lol:
:lol: tygbindebyte :app:
Jag skulle verkligen vilja byta lite flanelltyg. Jag vet inte, men jag är lite less på mina, trots att jag har en miljard olika :roll:

Jag måste sy bindor till att ha efter förlossningen, det ska börjas i tid :)

Är någon sugen på att byta med mig?
Användarens profilbild
Av mimpen
#9227644
Hörrni, jag brukar alltid ha dubbla lager mikrofiber i mina bindor. Ibland har jag sytt lite extraboostade med 1-2 lager bambufleece samt 1 lager mikrofiber. Tänker att mikrofibern suger snabbt, och bambun mycket.

Nu i varje fall sydde jag ihop ett par av material jag hade hemma, och då blev det bambufleece och bambuvelour i bindorna (2 lager i lite olika kombinationer). Tror ni det funkar precis lika bra? Jag tänker att det borde göra det, men har ingen aning egentligen: och inte kan jag prova heller :) Det är till avslaget i varje fall, så jag tänkte sy mig ett nytt gäng att ta till då och det är så skönt att sy av sånt man har och inte behöva ge sig ute och shoppa :)
Av Ponyo
#9227705
mimpen skrev:Hörrni, jag brukar alltid ha dubbla lager mikrofiber i mina bindor. Ibland har jag sytt lite extraboostade med 1-2 lager bambufleece samt 1 lager mikrofiber. Tänker att mikrofibern suger snabbt, och bambun mycket.

Nu i varje fall sydde jag ihop ett par av material jag hade hemma, och då blev det bambufleece och bambuvelour i bindorna (2 lager i lite olika kombinationer). Tror ni det funkar precis lika bra? Jag tänker att det borde göra det, men har ingen aning egentligen: och inte kan jag prova heller :) Det är till avslaget i varje fall, så jag tänkte sy mig ett nytt gäng att ta till då och det är så skönt att sy av sånt man har och inte behöva ge sig ute och shoppa :)
Testa med vatten? Ta lika mycket vatten i en gammal resp ny?
Användarens profilbild
Av ellla
#9227792
Ponyo skrev:
mimpen skrev:Hörrni, jag brukar alltid ha dubbla lager mikrofiber i mina bindor. Ibland har jag sytt lite extraboostade med 1-2 lager bambufleece samt 1 lager mikrofiber. Tänker att mikrofibern suger snabbt, och bambun mycket.

Nu i varje fall sydde jag ihop ett par av material jag hade hemma, och då blev det bambufleece och bambuvelour i bindorna (2 lager i lite olika kombinationer). Tror ni det funkar precis lika bra? Jag tänker att det borde göra det, men har ingen aning egentligen: och inte kan jag prova heller :) Det är till avslaget i varje fall, så jag tänkte sy mig ett nytt gäng att ta till då och det är så skönt att sy av sånt man har och inte behöva ge sig ute och shoppa :)
Testa med vatten? Ta lika mycket vatten i en gammal resp ny?
Ja, eller väg innan, blöt ner och krama ur och väg igen?
Av EKA
#9229825
Jag använder fleece som spärrskikt, för att jag tycker att det blir skönare att använda (fick sån klåda med PUL), innerkärnan använder jag gamla handdukar som slaktas och återanvänds (2 lager brukar jag ha, 3 lager i vissa för att ha några som suger "extra mycket" för det behövs ibland), och som lager närmast huden använder jag flanell. Prvade både microfleece och fuskmocca men jag vet inte, det är nog inte min grej för jag tycker att det blir varmt och klibbigt så jag håller mig till flanellen.
Köpte i början av min "tygbindekarriär" Imse Vimses vikbindor, så jag har några sådana ytterskal (eller vad man nu ska kalla dom), då är det superenkelt att bara klippa ut och sicksacka ihop nya flanellbitar eftersom som man viker och lägger i..
Av Kullan
#9257983
Ursäkta att jag inte orkat läsa hela tråden- min fråga har säkert redan besvarats, men:
Om man ska använda PUL som spärrskikt, måste man då ha PUL i hela ytan/baksidan, eller funkar det
med en remsa lika bred som uppsugningsremsorna som ligger mitt i bindan där blodet kommer,
eller kommer det att läcka då?
Jag har köpt PUL och vill inte slösa mer än nödvändigt, men vill ju inte heller riskera översvämningar.
Jag är väldigt peppad på att sy mina bindor nu, alla jag behöver på en gång, och vill inte behöva vänta och
tex bara sy en först att testa med (hur den står emot blodflödet) och tänker att ni andra har en massa
erfarenhet som ni kanske vill dela med er av till en tygbindesömnadsnovis.
Av gurkan
#9257989
Kullan skrev:Ursäkta att jag inte orkat läsa hela tråden- min fråga har säkert redan besvarats, men:
Om man ska använda PUL som spärrskikt, måste man då ha PUL i hela ytan/baksidan, eller funkar det
med en remsa lika bred som uppsugningsremsorna som ligger mitt i bindan där blodet kommer,
eller kommer det att läcka då?
Jag har köpt PUL och vill inte slösa mer än nödvändigt, men vill ju inte heller riskera översvämningar.
Jag är väldigt peppad på att sy mina bindor nu, alla jag behöver på en gång, och vill inte behöva vänta och
tex bara sy en först att testa med (hur den står emot blodflödet) och tänker att ni andra har en massa
erfarenhet som ni kanske vill dela med er av till en tygbindesömnadsnovis.
Jag skulle rekommendera dig att ha hela baksidan av bindan i PUL, inklusive eventuella vingar.
Användarens profilbild
Av mimpen
#9258001
gurkan skrev:
Kullan skrev:Ursäkta att jag inte orkat läsa hela tråden- min fråga har säkert redan besvarats, men:
Om man ska använda PUL som spärrskikt, måste man då ha PUL i hela ytan/baksidan, eller funkar det
med en remsa lika bred som uppsugningsremsorna som ligger mitt i bindan där blodet kommer,
eller kommer det att läcka då?
Jag har köpt PUL och vill inte slösa mer än nödvändigt, men vill ju inte heller riskera översvämningar.
Jag är väldigt peppad på att sy mina bindor nu, alla jag behöver på en gång, och vill inte behöva vänta och
tex bara sy en först att testa med (hur den står emot blodflödet) och tänker att ni andra har en massa
erfarenhet som ni kanske vill dela med er av till en tygbindesömnadsnovis.
Jag skulle rekommendera dig att ha hela baksidan av bindan i PUL, inklusive eventuella vingar.
Jag med! Man kan ha fleece som spärrskikt också.
Av gurkan
#9258047
mimpen skrev:
gurkan skrev:
Kullan skrev:Ursäkta att jag inte orkat läsa hela tråden- min fråga har säkert redan besvarats, men:
Om man ska använda PUL som spärrskikt, måste man då ha PUL i hela ytan/baksidan, eller funkar det
med en remsa lika bred som uppsugningsremsorna som ligger mitt i bindan där blodet kommer,
eller kommer det att läcka då?
Jag har köpt PUL och vill inte slösa mer än nödvändigt, men vill ju inte heller riskera översvämningar.
Jag är väldigt peppad på att sy mina bindor nu, alla jag behöver på en gång, och vill inte behöva vänta och
tex bara sy en först att testa med (hur den står emot blodflödet) och tänker att ni andra har en massa
erfarenhet som ni kanske vill dela med er av till en tygbindesömnadsnovis.
Jag skulle rekommendera dig att ha hela baksidan av bindan i PUL, inklusive eventuella vingar.
Jag med! Man kan ha fleece som spärrskikt också.
Jag har fleece på mina trosskydd. I bindorna går det snabbt igenom tycker jag. Särskilt om man typ cyklar eller så.
Användarens profilbild
Av Perovskaija
#9258541
Vill ni ta en titt på en knasig overlock-söm? Jag har sett så fram emot att sy bindor med overlocken, men det går f-n inte. :(

Har jag sytt för långt ut på tyget?
Är det svängarna som ställer till det? Jag tycker det är bättre på raksträckorna.
Är det nåt med trådspänningen? Den var okej när jag sydde en mössa nyss, men den kanske ska ändras när man byter tyg?
Är det PUL-en som gör att det krånglar?

:help:


Bild
Användarens profilbild
Av Jason
#9258839
Perovskaija skrev:Vill ni ta en titt på en knasig overlock-söm? Jag har sett så fram emot att sy bindor med overlocken, men det går f-n inte. :(

Har jag sytt för långt ut på tyget?
Är det svängarna som ställer till det? Jag tycker det är bättre på raksträckorna.
Är det nåt med trådspänningen? Den var okej när jag sydde en mössa nyss, men den kanske ska ändras när man byter tyg?
Är det PUL-en som gör att det krånglar?

:help:


Bild
Det är säkert på grund av tygbytet, du får försöka spänna om trådarna. Om du har nån handbok till overlocken så finns det säkert instruktioner där hur man ska göra och hur det ser ut när man spänner olika trådar.
Användarens profilbild
Av Perovskaija
#9258995
Jason skrev:
Perovskaija skrev:Vill ni ta en titt på en knasig overlock-söm? Jag har sett så fram emot att sy bindor med overlocken, men det går f-n inte. :(

Har jag sytt för långt ut på tyget?
Är det svängarna som ställer till det? Jag tycker det är bättre på raksträckorna.
Är det nåt med trådspänningen? Den var okej när jag sydde en mössa nyss, men den kanske ska ändras när man byter tyg?
Är det PUL-en som gör att det krånglar?

:help:


Bild
Det är säkert på grund av tygbytet, du får försöka spänna om trådarna. Om du har nån handbok till overlocken så finns det säkert instruktioner där hur man ska göra och hur det ser ut när man spänner olika trådar.
Tack! Ska undersöka det.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?