Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mimpen
#9259005
Har inte heller några direkta andra OL-trick att komma med. Fast jag OL:a aldrig mina bindor utan vändsyr dem. Faktiskt har jag aldrig blivit vän riktigt med min OL, så den står i ett skåp för närvarande...
Användarens profilbild
Av Perovskaija
#9259015
mimpen skrev:Har inte heller några direkta andra OL-trick att komma med. Fast jag OL:a aldrig mina bindor utan vändsyr dem. Faktiskt har jag aldrig blivit vän riktigt med min OL, så den står i ett skåp för närvarande...
Jag älskar den när det gäller att sy kläder! Men jag hade verkligen satt stort hopp till den som bindmaskin. Jag behöver att det går snabbt och enkelt, annars blir det inte av. Och så tycker jag det är så snyggt med de där sömmarna. Å andra sidan så är långsamhet nåt som jag behöver väldigt mycket, så jag kanske ska sluta med de där försöken att vara effektiv?
Användarens profilbild
Av Perovskaija
#9259748
ellla skrev:Kan du ställa ut kniven lite till? Det skulle jag börja med om sömmen såg ut så på min maskin :)
Ställa ut kniven - ingen aning! Jag får ta en intensiv kväll med instruktionsboken tror jag. Tack för tipset! I går trädde jag om den och tog då olika färger på trådarna, så att jag ska kunna få en uppfattning om vilken tråd som gör vad. Tyvärr blev det nåt annat knas då, och så vaknade Lillan, och så skulle jag diska, och så :gaah: vad det är svårt att få till tiden!
Användarens profilbild
Av teres
#9259881
Vad jag kan se av sömmen så behöver du antingen spänna trådarna, det verkar som om det är för mycket tråd i de sömmarna jag kan se, alternativt göra sömmen bredare (genom att ställa kniven längre åt hö för att öka ytan som sömmen spänns ut över.

Pultyg är ganska tunnt och då behöver sömmen inte täcka lika mycket yta som om du syr med jerseytyg ex. Vad jag kan se på bilden så är det både nålsömmarna och griparsömmarna för lösa. Risken är ju också att du vid svängarna dessutom syr med mindre sömnsmån jmf med vid raksträckorna och då blir det ännu mera tråd över. Hänger du med? :D

Finns en längre förklaring här; http://irmamamma.blogspot.se/2009/01/de ... ocken.html

När jag syr bindor brukar jag föredra att sy med Flossin eller Wooly Nylon (i stort sett samma produkt, olika produktionsländer) som är den sorts tråd du ofta ser i underkläder och i jeans, den liksom brer ut sig (är inte så hårt spunnen) och täcker hela sömmen.
Användarens profilbild
Av Perovskaija
#9259934
teres skrev:Vad jag kan se av sömmen så behöver du antingen spänna trådarna, det verkar som om det är för mycket tråd i de sömmarna jag kan se, alternativt göra sömmen bredare (genom att ställa kniven längre åt hö för att öka ytan som sömmen spänns ut över.

Pultyg är ganska tunnt och då behöver sömmen inte täcka lika mycket yta som om du syr med jerseytyg ex. Vad jag kan se på bilden så är det både nålsömmarna och griparsömmarna för lösa. Risken är ju också att du vid svängarna dessutom syr med mindre sömnsmån jmf med vid raksträckorna och då blir det ännu mera tråd över. Hänger du med? :D

Finns en längre förklaring här; http://irmamamma.blogspot.se/2009/01/de ... ocken.html

När jag syr bindor brukar jag föredra att sy med Flossin eller Wooly Nylon (i stort sett samma produkt, olika produktionsländer) som är den sorts tråd du ofta ser i underkläder och i jeans, den liksom brer ut sig (är inte så hårt spunnen) och täcker hela sömmen.
:notes:
Vad mycket bra info, tack!

Ni kan så mycket och ni är så snälla! :heart:
Användarens profilbild
Av emilia85
#9293360
Jag vet inte om detta är riktigt ok, i så fall får någon säga till.

Är det någon här inne som syr på beställning och kan tänka sig sy lite till mig? Skicka gärna ett pm!
Av Ponyo
#9322737
Såg på FB något om menstrosor. Och blev sugen på att sy sådana. Typ sy på mensskydd på trosor. Eller är det dumt?
Användarens profilbild
Av Anjapanja
#9327639
Säljs det tygbindor här på SB i någon tråd? Hittar inte? Eller köper man det direkt av er sömmerskor om man skulle vilja? :D
Av bumsesmama
#9328069
Anjapanja skrev:Säljs det tygbindor här på SB i någon tråd? Hittar inte? Eller köper man det direkt av er sömmerskor om man skulle vilja? :D

tispar om annboms företag http://www.annbom.se/
hon gör superfina bindor :vågen: (bla) & syr efter ens egna önskemål
Av bumsesmama
#9340125
Var hittar man bra o billig fuskmocka till tygisar/bindor? Helst i sverige.
Användarens profilbild
Av Butterfly-Mia
#9362825
Hej!

Finns det någon i Västerbotten som skulle kunna hjälpa mig sy?
Jag har massa material, annars får jag sälja iväg allt material och försöka hitta naturliga bindor utan plast att köpa!

Vänligen Mia
Av bumsesmama
#9362836
Butterfly-Mia skrev:Hej!

Finns det någon i Västerbotten som skulle kunna hjälpa mig sy?
Jag har massa material, annars får jag sälja iväg allt material och försöka hitta naturliga bindor utan plast att köpa!

Vänligen Mia
Om du inte får napp här, så tipsar jag om att fråga här

https://www.facebook.com/groups/470145099735193/
Användarens profilbild
Av ellla
#9362845
Butterfly-Mia skrev:Hej!

Finns det någon i Västerbotten som skulle kunna hjälpa mig sy?
Jag har massa material, annars får jag sälja iväg allt material och försöka hitta naturliga bindor utan plast att köpa!

Vänligen Mia
Hmm, var i Västerbotten?
Användarens profilbild
Av Butterfly-Mia
#9362963
Bor i Umeå och har påbörjat men mina händer fixar inte mera och nu står allt ute i förrådet, funderar på att klippa eller sprätta upp allt, blev inte bra alls :(
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?