Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mimpen
#8017546
Här kan vi samlas och prata om sömnad av tygbindor!

Jag har sytt en i PUL, mikrofiber och fuskmocka. Inte provat ännu dock. Jag ritade av en tygbinda jag hade hemma och använde som mönster, justerade lite. Och så satte jag kardborre för att fästa ihop vingarna.

Vilka material använder du, och varför???
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
#8017606
Jag vändsyr mina, för det mesta. Några har jag gjort i fleece+bambuvelour (+ inlägg bambu/flanell, minns inte) och då har jag sytt ihop med raksöm och sedan sicksackat med en söm som "låser" raksömmen. Det blir riktigt bra (fast ändå inte som riktig ol).

Jag använder flanell till översidan (mot huden) och pul eller microchamois till undersidan. För att det är det jag har hemma :lol:

Som uppsugande tycker jag att flanell är bäst, gärna gamla babyfiltar som blivit lite styva. Jag gillar inte när bindan blir för mjuk. Trots det använder jag en hel del bambufleece/bambufrotté eftersom jag har så mycket hemma.
Användarens profilbild
Av mimpen
#8017611
Jenny med Emiliten skrev:Jag vändsyr mina, för det mesta. Några har jag gjort i fleece+bambuvelour (+ inlägg bambu/flanell, minns inte) och då har jag sytt ihop med raksöm och sedan sicksackat med en söm som "låser" raksömmen. Det blir riktigt bra (fast ändå inte som riktig ol).

Jag använder flanell till översidan (mot huden) och pul eller microchamois till undersidan. För att det är det jag har hemma :lol:

Som uppsugande tycker jag att flanell är bäst, gärna gamla babyfiltar som blivit lite styva. Jag gillar inte när bindan blir för mjuk. Trots det använder jag en hel del bambufleece/bambufrotté eftersom jag har så mycket hemma.
Flanell tror jag det är i mina bäbistvättlappar som jag har klippt till en gång av en stuvbit som jag köpte av någon för att sy tygbindor, men sen inte sydde något av. :hmm: Jo, det måste vara flanell. Ska kanske prova det i nästa då, som uppsugande. När man inte har så mycket blir det så startsträcka tycker jag.

Men om du vändsyr. Var vänder du då? Syr du en stickning sen för att få det snyggt?
Användarens profilbild
Av mimpen
#8017672
Jenny med Emiliten skrev:Jag vänder i ena kortänden om den har hörn, vid vingens "bas" om den är rundad. Syr en smal stickning. Kolla min blogg om du vill se hur det ser ut.
:urule:
Oj, där hittade jag ju vääääärldens bästa beskrivning också! Två frågor - berätta varför du väljer att sy liksom "kanaler" i bindan? Och slutligen. Du skriver om smygsöm för att sy ihop hålet där du vänt bindan. Vad är smygsöm? Syr du det för hand eller på maskin?

Jag har lite fleece hemma. Förvisso med bäbisartat mönster, men det får vara, då kan jag ju provsy en. Det kan bli aftonens projekt. Om jag vågar sy efter vinglaset som visst slank ner...
Användarens profilbild
Av Strömming
#8017692
Bra tråd mimpen!

Hade tänkt klippa till några fler bindor snart efter helt klart överraskande positivt test av den första! Det kändes ju inte att man hade binda! Fast när det är de värsta dagarna så dubblar jag med tampong (har testat menskoppen, som funkade super, men hur jag än kokade och behandlade med vinäger så fick jag svamp vareviga månad så den la jag ner) annars blir det inte kul.

HUr som helst. Tyckte att velouren var super att ha som innerskikt och jag använde mig av två lager sliten frotté från en gammal handduk. Jag vändsydde den första men eftersom jag har overlock ska jag prova att sy med den. Det blir ju några moment färre då.

Kanaler sydde jag också och de är för att vätskan ska ledas ner i bindan snabbare. Nä man kanske skulle dra sig från datorn mot symaskinen istället.
Av Enid
#8017735
Jag syr fast kärnan i det inre lagret och sen overlockar jag ihop det med PUL och knappar. Är det trosskydd har jag inget PUL-lager och syr fast kärnan genom alla lager.
Av anpa
#8017739
Tass :D

Har bara sytt ett trosskydd efter det här: http://baranara.se/filer/tygbindor/ mönstret. Tyckte den blev väldans stor, tom större än vad jag vill ha en binda så jag ska modifiera ett bindmönster, kanske är smart att använda en köpebinda.. Tänkte också att jag skulle overlocka kanterna och undrade varför ingen gjorde det. Känns som att det går lite snabbare då :D . Jag använde mig av bambufleece innerst, vanlig interlock i mitten och ytterst, men det var som sagt bara ett trosskydd....
Ska bli kul när jag får hem PULen!!!!
Av anpa
#8017741
Enid skrev:Jag syr fast kärnan i det inre lagret och sen overlockar jag ihop det med PUL och knappar. Är det trosskydd har jag inget PUL-lager och syr fast kärnan genom alla lager.
Så ska jag prova, låter smidigt!!! :D
Av Alias
#8017794
Tassar! Vad bra att du startade den här tråden, Mimpen! :tumup: Ska sätta igång och sy tygbindor har jag tänkt, men måste fylla på blöjförrådet lite först... :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 54

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?