Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
#9497184
Amaltea skrev:Mini-pokemonbollar med invirkad reflextråd har jag gjort nu, ska fästas på barnens ryggsäckar :vågen:
Jag ser ingen bild? :hmm:

:wink:
Användarens profilbild
Av Teusa
#9497210
Amaltea skrev:Mini-pokemonbollar med invirkad reflextråd har jag gjort nu, ska fästas på barnens ryggsäckar :vågen:
Smart! :tumup:

Vart köpte du reflextråd? Sist jag köpte för några år sedan tyckte jag det var så dyrt och räckte inte alls så långt som jag ville.
Användarens profilbild
Av MuuM
#9502201
Teusa skrev:
Amaltea skrev:Mini-pokemonbollar med invirkad reflextråd har jag gjort nu, ska fästas på barnens ryggsäckar :vågen:
Smart! :tumup:

Vart köpte du reflextråd? Sist jag köpte för några år sedan tyckte jag det var så dyrt och räckte inte alls så långt som jag ville.
Tvinnat har relativt billigt.
http://www.tvinnat.se/produkt-kategori/reflextrad/
Av Miltonia
#9502219
Smultronbarn skrev:Jag undrar lite om virknålar - är det stor skillnad på märkesnålar och de billiga 10 packen på tex Margarethas eller på Tradera? Tänker på sådana med färgglatt handtag. Jag har en hemma köpt på garnbutik som är typ gummihandtag på, men gissar att vissa är i plast.

https://www.margaretha.se/product/45013 ... eskrivning

http://www.tradera.com/item/181903/2638 ... r-virkning
Lite sent kanske, men jag använder metallnålar som jag gjort egna handtag till av med en mjuk hobbylera (vars namn jag inte minns). Jag gör liksom en korv och sticker in nålens skaft i och sedan formar jag till kanterna. Sedan får den torka en liten stund och så virkar jag lite med den. Därefter får den torka helt. Då blir skaften precis anpassade efter min hand, hur jag håller i nålen och rör handen.
Av Smultronbarn
#9502240
Miltonia skrev:
Smultronbarn skrev:Jag undrar lite om virknålar - är det stor skillnad på märkesnålar och de billiga 10 packen på tex Margarethas eller på Tradera? Tänker på sådana med färgglatt handtag. Jag har en hemma köpt på garnbutik som är typ gummihandtag på, men gissar att vissa är i plast.

https://www.margaretha.se/product/45013 ... eskrivning

http://www.tradera.com/item/181903/2638 ... r-virkning
Lite sent kanske, men jag använder metallnålar som jag gjort egna handtag till av med en mjuk hobbylera (vars namn jag inte minns). Jag gör liksom en korv och sticker in nålens skaft i och sedan formar jag till kanterna. Sedan får den torka en liten stund och så virkar jag lite med den. Därefter får den torka helt. Då blir skaften precis anpassade efter min hand, hur jag håller i nålen och rör handen.
Toppen, vilket bra tips! :D Hur snabbt torkar leran? Jag tänkte ungefär hur länge det dröjer innan du gör "greppvänligheten" och den sedan får sluttorka. Och hur länge måste den torka innan den är stel på riktigt?

Såg att det finns både typ keramiklera/plast och modellplast som lufttorkar, kanske får fråga i butiken vad som passar bäst. Tänker att både In-Ex och Panduro borde ha.
Av Miltonia
#9502245
Smultronbarn skrev:
Miltonia skrev:
Smultronbarn skrev:Jag undrar lite om virknålar - är det stor skillnad på märkesnålar och de billiga 10 packen på tex Margarethas eller på Tradera? Tänker på sådana med färgglatt handtag. Jag har en hemma köpt på garnbutik som är typ gummihandtag på, men gissar att vissa är i plast.

https://www.margaretha.se/product/45013 ... eskrivning

http://www.tradera.com/item/181903/2638 ... r-virkning
Lite sent kanske, men jag använder metallnålar som jag gjort egna handtag till av med en mjuk hobbylera (vars namn jag inte minns). Jag gör liksom en korv och sticker in nålens skaft i och sedan formar jag till kanterna. Sedan får den torka en liten stund och så virkar jag lite med den. Därefter får den torka helt. Då blir skaften precis anpassade efter min hand, hur jag håller i nålen och rör handen.
Toppen, vilket bra tips! :D Hur snabbt torkar leran? Jag tänkte ungefär hur länge det dröjer innan du gör "greppvänligheten" och den sedan får sluttorka. Och hur länge måste den torka innan den är stel på riktigt?

Såg att det finns både typ keramiklera/plast och modellplast som lufttorkar, kanske får fråga i butiken vad som passar bäst. Tänker att både In-Ex och Panduro borde ha.
Det var några år sedan så jag minns inte riktigt. Tror jag lät dem torka över natten. Leran köpte jag på Panduro, det minns jag. Den är lätt och löses inte upp av vatten när den torkat (viktig egenskap).
Av Smultronbarn
#9502250
Miltonia skrev:
Smultronbarn skrev:
Miltonia skrev:
Smultronbarn skrev:Jag undrar lite om virknålar - är det stor skillnad på märkesnålar och de billiga 10 packen på tex Margarethas eller på Tradera? Tänker på sådana med färgglatt handtag. Jag har en hemma köpt på garnbutik som är typ gummihandtag på, men gissar att vissa är i plast.

https://www.margaretha.se/product/45013 ... eskrivning

http://www.tradera.com/item/181903/2638 ... r-virkning
Lite sent kanske, men jag använder metallnålar som jag gjort egna handtag till av med en mjuk hobbylera (vars namn jag inte minns). Jag gör liksom en korv och sticker in nålens skaft i och sedan formar jag till kanterna. Sedan får den torka en liten stund och så virkar jag lite med den. Därefter får den torka helt. Då blir skaften precis anpassade efter min hand, hur jag håller i nålen och rör handen.
Toppen, vilket bra tips! :D Hur snabbt torkar leran? Jag tänkte ungefär hur länge det dröjer innan du gör "greppvänligheten" och den sedan får sluttorka. Och hur länge måste den torka innan den är stel på riktigt?
Ja man vill ju inte att leran smälter i handen om man skulle bli svettig för att man har bråttom när man virkar... :lol: Tack, ska kolla Panduro då! :tumup:
Såg att det finns både typ keramiklera/plast och modellplast som lufttorkar, kanske får fråga i butiken vad som passar bäst. Tänker att både In-Ex och Panduro borde ha.
Det var några år sedan så jag minns inte riktigt. Tror jag lät dem torka över natten. Leran köpte jag på Panduro, det minns jag. Den är lätt och löses inte upp av vatten när den torkat (viktig egenskap).
Användarens profilbild
Av Amaltea
#9502266
Fryle skrev:
Amaltea skrev:Mini-pokemonbollar med invirkad reflextråd har jag gjort nu, ska fästas på barnens ryggsäckar :vågen:
Jag ser ingen bild? :hmm:

:wink:
Jag är gammal :lol:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9502347
Av en händelse såg jag att K Special imorgon kl 20.00 sänder ett program o garn i SVT2:
K special. Virkning och stickning har gått från traditionellt hantverk till att bli en av dagens hetaste konsttrender. I den här dokumentären möter vi några av de konstnärer som omdefinierar traditionen och tar garnet från vardagsrummet, ut i världen. Vi följer internationella konstnärer och stickare, ull-graffitikonstnärer, cirkusartister och designers som alla är med och bidrar till nya sätt att tolka den klassiska konstformen på. Det blir en färgstark och global resa som visar hur garn kan förena oss alla.
Av Smultronbarn
#9502380
Fryle skrev:Av en händelse såg jag att K Special imorgon kl 20.00 sänder ett program o garn i SVT2:
K special. Virkning och stickning har gått från traditionellt hantverk till att bli en av dagens hetaste konsttrender. I den här dokumentären möter vi några av de konstnärer som omdefinierar traditionen och tar garnet från vardagsrummet, ut i världen. Vi följer internationella konstnärer och stickare, ull-graffitikonstnärer, cirkusartister och designers som alla är med och bidrar till nya sätt att tolka den klassiska konstformen på. Det blir en färgstark och global resa som visar hur garn kan förena oss alla.
:vågen: Det ska jag försöka titta på! Ska ev fika med en pysselintresserad vän imorrn så ska se om jag kan lura henne till att fika framför K-special. :wink:
Av Smultronbarn
#9502382
Alltså det här med bomullsgarn...vad gillar ni för märken och sorter?

Jag håller på och virkar en nalle till en liten nyföding, men insåg att garnet inte räcker. Var och nödköpte några billiga nystan idag, och det blev Drops Paris (då det var det som fanns i butiken jag var i). Men jag håller på att bli fullkomligt tokig på det! :gaah: Det delar sig hela tiden och jag får virka om och hämta upp garnet massa gånger och det blir ändå inte bra. :( Nu är det en återvunnen denim som är hopplös, de andra heter Uni colour och de har jag inte testat ännu.

De jag hade nu innan var ett Cotton time från Sachenmyr (stavas det så) som jag fått, och ett Cotone från Lana Grossa som jag köpt. Båda har funkat finfint. Har också testat mininystan från Järbo, de är något tunnare men funkar bra.

Vad gör jag nu? Är bytesrätt på det jag köpt, men då får jag ju byta till nåt helt annat gissar jag. Och vad ska jag titta efter för märkningar på bomullsgarn för att det ska funka?

Vad kan man ha förutom bomull till figurvirkning?
Användarens profilbild
Av Teusa
#9502396
När jag började virka amigurumis för många år sedan rekommenderade hon i butiken Soft Cotton från Järbo. Och det använder jag fortfarande. Många färger. Lätt att virka. Lätt att få tag i. Blir inga hål. Går att stoppa hårt utan att stoppningen syns.

Emellanåt upplever jag det dock som lite väl tjockt. Och jag tycker det blivit tjockaresen jag köpte det första gången. Men försöker jag virka i något tunnare garn blir jag inte nöjd.

Just nu håller jag på att virka en pokéboll. Och spanar på ullgarn. Barnen vill ha pikachu-mössor. Får väl se hur det kommer gå.
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9502521
Jag har ett bomullsgarn som jag tycker funkade väldigt bra att virka i, men det ligger inte så att jag når det just nu, kan försöka kolla i morgon om du vill.
Av Smultronbarn
#9502557
Tack för tips om garn! :D

Ja du får gärna titta vad det var för garn men ingen brådska.


Nu är lera inköpt till virknålarna! :tumup: Den här: http://www.in-exfarg.se/modellering/luf ... torkande-1

Resten av leran ska det tydligen julpysslas med här hemma fick jag höra. :tumup: Vi såg på Stömsö där de kavlade vit lera och gjorde typ julgranspynt, så eftersom denna är brun blir det fejkpepparkakor till granen. (Förlåt, lite OT).
  • 1
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?