Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nickan
#788
Hej hej!

Har idag köpt tyg till en långsjal som jag tänkte sy....köpte 5,5 meter
(20:-/meter). Nu vet jag inte hur bred den ska vara. Har aldrig sett en i vekligheten så nu behöver jag er hjälp :wink:

Ska man fålla runt om, eller ska man sätta på kantband?? Vilket är bäst?


HJÄLP, tänkte sy i helgen då jag är barnfri....

Kram
Nickan i sytanker :D
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#791
Storchenweige är 70 cm bred och fållad. Så har jag sytt min det funkar. Jag sneddade ändarna för att få snyggare fall.
Av Nickan
#792
att du sneddade ändarna? :?

Menar du att du sydde varje ände som ett spjut, alltså att du klippte bort två bitar från varje snibb.....

Eller har du bara klippt bort en bit från varje sida...alltså att den ser ut som en "snesågad" planka.

Hur långt upp sneddade du? Jag menar, hur långt från varje ände är smalare än 70 cm??

Hmmm, svårt att förklara men jag hoppas du hänger med.

Det kliar i fingrarna.....vill börja sy nu på en gång :lol:
Av Nickan
#795
och kom just på att det kanske inte är så att den ska vara spetsig i ändarna....då är ju frågan hur bred är sjalen i änden och hur långt upp börjar man smalna av....


Många frågor, svårt när man inte sett en på rikt.


Väntar på många :D svar

Nickan (som är än mer sysugen idag.....stora dottern ska till farmor och farfar i eftermiddag och efter att hon åkt tänkte jag ta mig tid till att klippa och sy...om jag nu får klart för mig hur :? )
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#798
Ja bra fråga! Jag har klippt av EN bit i båda ändarna. Alltså som svsågad brädaalternativet. Ca 20 cm på ena sidan och 0 på andra alltså.

Men kolla först att sjalen räcker till de knytningarna du vill kunna göra för man vill gärna ha med båda kanterna i knuten.

Ett fållningstips. Jag hatar att nåla och 12 meter tar ju sin lilla tid och kräver sina nålar. Jag vek fållen 2 ggr och strök den med ångstrykjärn istället och sen sydde jag direkt utan att nåla. Det gick finfint men det beror nog kanske lite på vad du har för tyg.

Lycka till!
Av Nickan
#799
ja det är nog tur att man frågar innan :D
Jag trode det rörde sog om att smalna av ngn meter upp, men så var det alltså inte....

Tack för tipset om att slippa nåla, det ska jag allt försöka med....

Nickan
Användarens profilbild
Av tinaw
#801
Å andra sidan är det snyggt med fransar i kortändarna också. Ser väldigt arbetat ut (och det är det också...).

Alla sjalar jag har sett har varit fållade. Jag brukar lämna ena stadkanten som den är, så är det lättare att skilja sidorna åt.

Du kan ju prova med den rak, och vill du ha sneddade ändar kan du ju ta av dem sedan. OK, lite mer jobb, men då får du det som du vill ha det.

/Tina
Av Nickan
#803
Smart att lämna den stadade kanten....dels så slipper man arbetet :) och så blir det kanske lättare sedan när man knyter.

Det kan ju kanske hjälpa mig när jag ger mig på att knyta....har ju ingen knytsjal sedan tidigare, bara en ringsjal.

Nickan

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?