Japanese knotbag? : Gör det själv! - Sida 3 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: lör dec 14, 2019 12:09

Japanese knotbag?

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Re: Japanese knotbag?

Inläggav melon » mån jan 18, 2010 23:42

jenn79 skrev:
kvarnvik skrev:
McMorrigan skrev:
glis skrev:OK, har du kapat så fortsätter jag. Vem var killen? Jag kan mycket väl ha varit ganska pratsam om jag var i lokalen, men under den tiden var jag nog inte jätteaktiv... Är du konfirmerad på Vässarö? Jag konfades -88, mina syskon -91, -93 och -95... :hmm:

*s* Det här är roligt! :lol: Nej, jag är inte konfirmerad där men jag följde med ngr som jag lärt känna på Stockholm venture för att fira midsommar där. Så jag har bara varit där en gång. (men skulle gärna åka tillbaka! :) )
Vet du, du har ett syskon som är lika gammal som mig eftersom jag också konfade mig -91 och är det en kille finns en risk att det är din bror jag var kär i! :shock: För han var lika gammal som mig och hade tre systrar. (om nu resten av dina syskon är tjejer förstås) Namnet är så ovanligt så jag vill inte skriva det här men jag kan skicka ett pm sen i så fall. Hans systrars namn är inte heller helt vanliga....... Känns det igen? :siishah:

:lol: Jag gissar att du har rätt, Glis namn börjar på B, brorsans på T och syrrorna K och T. Ska bli kul att se upplösningen på det här 8)

Åh vad spännande!! Nu vill vi ju veta hur det ligger till :app:

Kolla sidan 2 :wink:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07 och en liten sladdis maj -20
insta
kristinjelsa.se
Användarvisningsbild
melon
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav McMorrigan » tis jan 19, 2010 08:14

jenn79 skrev:
kvarnvik skrev:
McMorrigan skrev:
glis skrev:OK, har du kapat så fortsätter jag. Vem var killen? Jag kan mycket väl ha varit ganska pratsam om jag var i lokalen, men under den tiden var jag nog inte jätteaktiv... Är du konfirmerad på Vässarö? Jag konfades -88, mina syskon -91, -93 och -95... :hmm:

*s* Det här är roligt! :lol: Nej, jag är inte konfirmerad där men jag följde med ngr som jag lärt känna på Stockholm venture för att fira midsommar där. Så jag har bara varit där en gång. (men skulle gärna åka tillbaka! :) )
Vet du, du har ett syskon som är lika gammal som mig eftersom jag också konfade mig -91 och är det en kille finns en risk att det är din bror jag var kär i! :shock: För han var lika gammal som mig och hade tre systrar. (om nu resten av dina syskon är tjejer förstås) Namnet är så ovanligt så jag vill inte skriva det här men jag kan skicka ett pm sen i så fall. Hans systrars namn är inte heller helt vanliga....... Känns det igen? :siishah:

:lol: Jag gissar att du har rätt, Glis namn börjar på B, brorsans på T och syrrorna K och T. Ska bli kul att se upplösningen på det här 8)

Åh vad spännande!! Nu vill vi ju veta hur det ligger till :app:

:lol: Det var Glis bror jag hade varit så där tonårsförälskad i. :rodna: :loving: :lol:
Skrutten 040422
Loppan 060122
Pyret 100608
Användarvisningsbild
McMorrigan
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Edith » tis jan 19, 2010 12:10

:lol: :app:
Helmer 070212
Märit 100619
Användarvisningsbild
Edith
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Smultronbarn » tis jan 19, 2010 14:23

McMorrigan skrev: :lol: Det var Glis bror jag hade varit så där tonårsförälskad i. :rodna: :loving: :lol:

Vilket sammanträffande! :app:

Nu blir jag ju nyfiken också: Glis vad var det för hantverkslinje du gick? 8)
Stolt mamma till Lilleman -06 :heart: - som cyklar likt vinden och uppfinner i Lego och Minecraft. Lillvift -14 som gillar sin Ergo bäst och springer och klättrar däremellan. :loving:
Smultronbarn
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Smultronbarn » tis jan 19, 2010 14:26

(fully reversible) The Pdf files for the pattern pieces are below the images. The
bag is designed to be cut out of 2 Fat Quarters, you may want to use interfacing
between the layers but I have made lots of bags without.

Jag har lite frågor om mönstret också, får jag klämma in det här trots trådkapningen? :wink: :lol:

Vad är en Fat Quarter egentligen? Och vad menar kninnan med "fully reversible", att man kan typ vända på mönstret? :hmm:

Intrefacing antar jag är mellanlägg av typen vriseline/fliesline (vet inte det riktiga namnet, men min mor benämner det som något sådant). Har ni haft det när ni sytt eller går det lika bra utan?
Stolt mamma till Lilleman -06 :heart: - som cyklar likt vinden och uppfinner i Lego och Minecraft. Lillvift -14 som gillar sin Ergo bäst och springer och klättrar däremellan. :loving:
Smultronbarn
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav surftrollet » tis jan 19, 2010 14:38

Smultronbarn skrev:
(fully reversible) The Pdf files for the pattern pieces are below the images. The
bag is designed to be cut out of 2 Fat Quarters, you may want to use interfacing

Jag har lite frågor om mönstret också, får jag klämma in det här trots trådkapningen? :wink: :lol:

Vad är en Fat Quarter egentligen? Och vad menar kninnan med "fully reversible", att man kan typ vända på mönstret? :hmm:

Intrefacing antar jag är mellanlägg av typen vriseline/fliesline (vet inte det riktiga namnet, men min mor benämner det som något sådant). Har ni haft det när ni sytt eller går det lika bra utan?

Fully reversible = vändbar, vänd den ut och in så har du en lika funktionsduglig väska.

Jag skippade mellanlägget men i retrospekt är det nog bra att ha, iaf i botten.

En fat quarter är en fjärdedel av en yard klippt så att den blir så fyrkantig som möjligt, ca 50x56 cm. En vanlig quarter har en kortsida som är 1/4 yard och tygets fulla bredd på långsidan.
surftrollet
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Smultronbarn » tis jan 19, 2010 15:06

esarina skrev:
Smultronbarn skrev:

Fully reversible = vändbar, vänd den ut och in så har du en lika funktionsduglig väska.

Jag skippade mellanlägget men i retrospekt är det nog bra att ha, iaf i botten.

En fat quarter är en fjärdedel av en yard klippt så att den blir så fyrkantig som möjligt, ca 50x56 cm. En vanlig quarter har en kortsida som är 1/4 yard och tygets fulla bredd på långsidan.

Aha! Tack så mycket för svaren! :vågen:
Smultronbarn
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav McMorrigan » tis jan 19, 2010 15:48

Edith skrev::lol: :app:

:rodna: :lol:
Skrutten 040422
Loppan 060122
Pyret 100608
Användarvisningsbild
McMorrigan
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav McMorrigan » tis jan 19, 2010 15:48

Smultronbarn skrev:

:Hahaa: Jag har helt glömt bort väskan! :Hahaa:
Skrutten 040422
Loppan 060122
Pyret 100608
Användarvisningsbild
McMorrigan
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Smultronbarn » tis jan 19, 2010 17:21

McMorrigan skrev: :Hahaa: Jag har helt glömt bort väskan! :Hahaa:

Jag förstår det... :wink: Minnen från förr är rätt trevliga ibland. :lol:
Smultronbarn
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav glis » tis jan 19, 2010 21:09

Jag gick slöjdlinjen på Kävesta folkhögskola som ligger utanför Örebro. Det var bland det bästa jag gjort i livet, jag hade ett underbart år med blandad slöjd, både trä, metall, vävning och keramik. Dessutom var vi visserligen bara tjejer men i ganska olika åldrar och jag trivdes så bra med livet att jag skrev ett jättebra högskoleprov och kom in på den högskoleutbildning jag ville.
Min syster (K :wink: ) som är åtta år yngre än jag gick samma linje åtta år senare. Då hade de möbelsnickeri-inriktning på trädelen och mindre vävning men hon är också nöjd med sitt år. Jag har fortfarande kontakt med de andra som bodde på internatet så här 15 år senare!
Kisen, född oktober 2007. Tösen, född juni 2011 Är hjälpmamma i amningshjälpen.
http://glisjox.wordpress.com/
Användarvisningsbild
glis
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav glis » tis jan 19, 2010 21:11

Och jag använde inte vliselin till mon och det har jag inte saknat heller, men jag har å andra sidan smalspårig manchester på ena sidan och det ger såklart lite stadga.
Kisen, född oktober 2007. Tösen, född juni 2011 Är hjälpmamma i amningshjälpen.
http://glisjox.wordpress.com/
Användarvisningsbild
glis
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav emindy » tis jan 19, 2010 22:05

Jag sydde en knotbag igår! Jag unnade mig ett snabbt projekt till mig själv efter att ha sytt och grejat så mycket åt alla andra... Skitsnygg blev den i jeans på utsidan och ett storblommigt lila tyg på insidan. Så fort den vart färdig fick min nuvarande stickning flytta in och den blev ju ännu snyggare med lite "fyllning"! :love:
Tyvärr måste katten ha älskat den också för nu hittar jag den inte! Och jag har letat i hela huset!! Bara källaren kvar... Bland sågspån och skräp... mitt alpackagarn och nysydda väska :cry:
Zelda född januari 2009
Mira född mars 2013
Användarvisningsbild
emindy
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav McMorrigan » tis jan 19, 2010 22:12

emindy skrev:Jag sydde en knotbag igår! Jag unnade mig ett snabbt projekt till mig själv efter att ha sytt och grejat så mycket åt alla andra... Skitsnygg blev den i jeans på utsidan och ett storblommigt lila tyg på insidan. Så fort den vart färdig fick min nuvarande stickning flytta in och den blev ju ännu snyggare med lite "fyllning"! :love:
Tyvärr måste katten ha älskat den också för nu hittar jag den inte! Och jag har letat i hela huset!! Bara källaren kvar... Bland sågspån och skräp... mitt alpackagarn och nysydda väska :cry:

Men! :whut: Du får sy en egen till katten! :wink:
Skrutten 040422
Loppan 060122
Pyret 100608
Användarvisningsbild
McMorrigan
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav zandrama » tis jan 19, 2010 22:36

:Hahaa: :app: :vågen:
Så typisk scouthistoria! :loving: :Hahaa: