Vår hemmagjorda hängvagga. : Gör det själv! - Sida 2 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tor maj 28, 2020 00:06

Vår hemmagjorda hängvagga.

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Inläggav nennie81 » mån feb 06, 2006 18:41

Jättefin och ser hur mysigt ut som helst!!!!
Stolt mamma till älsklingarna Tilde 050816 och Ellen 070721
http://www.familjeliv.se/krypin/nennie81/start.php

Bild
Användarvisningsbild
nennie81
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Buscilla » fre apr 28, 2006 08:32

Urläcker :heart: Varför tänkte jag inte på det :duh:. Nu är det försent :-( Men om det blir en trea så...*drömmer*

/Cecilia
Mamma till sagolika Svea född -99, strålande Sture hemmafödd -05 och gudomliga Gösta -08

Användarvisningsbild
Buscilla
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Petra » fre apr 28, 2006 08:35

Buscilla skrev:Urläcker :heart: Varför tänkte jag inte på det :duh:. Nu är det försent :-( Men om det blir en trea så...*drömmer*

/Cecilia

Jag tänkte vara ute i tid denna gången därför efterlyste jag den. :lol:
Har sju små troll.
Petra
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Linda » tor maj 11, 2006 10:50

Mmm, javisst är det jättemysigt med hängvagga. Jag vet inte mer hur vi ska klara oss utan den nu när hon snart är för stor för den! Hon somnar oftast i famnen eller i sjalen och sen är det bara att lägga ner henne och gunga lite så sover hon så sött! Vi har nu haft ett lammskin under, då blir det inte så stor värmeskillnad efter famnen :lol:
Mamma till S -05 och A-08

Pikku-ruu sommarhö *** ringsjal *** Hoppediz Nairobi 4,6 *** Ergo ng
Användarvisningsbild
Linda
SjalVan
SjalVan

Inläggav Isanna » tor maj 11, 2006 10:54

Jättemysigt! En sån vill ju JAG ha, till mig alltså, tänk att få gungas till sömns varje natt! :P
Isanna

Storasyster 0601 och Lillebror 0802

Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra så är man fortfarande bara en ekorre.

Isanna bloggar
Användarvisningsbild
Isanna
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav tinaw » ons jul 25, 2007 18:57

*puff* för att den här är på tapeten igen :D
Användarvisningsbild
tinaw
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav knutis » ons mar 19, 2008 21:18

*tass* :D kan vara bra att minnas denna braiga idé 8)
Mamma till Selma -02, Knut -05 och lilla Sixten -08
Små älsklingar som har blivit och blir burna i famnen och i diverse bärmojänger

Bloggar på , http://www.lillagryn.se/blogg/
Användarvisningsbild
knutis
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav elli » ons mar 19, 2008 21:23

Jättefin :D
Nanny augusti 2006

www.nannydesign.se
Användarvisningsbild
elli
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Lillblomma » tor mar 20, 2008 08:43

Men alltså...

Vi gjorde nåt liknande till dottern (fast av en gammal korg) och tyckte INTE att det funkade... Tom väldigt SMÅ bebisar rör sig lite i sömnen (oftast uppåt/frammåt), och så fort hon inte låg i mitten så började vaggan luta lite. Ni vet, tyngdlagen...
Och när det väl börjat luta så hasade hon ytterligare lite till åt det hållet och så lutade det lite till och så... Till slut låg hon med huvudet mot kanten i nedförsbacke...
Blir det inte så för er andra som haft takhängda vaggor? (Och vanliga klassiska vaggor borde ju ha samma problem fast bara i sidled...)

//A
Lillblomma
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav thanisa » tor mar 20, 2008 09:22

Lillblomma skrev:Men alltså...

Vi gjorde nåt liknande till dottern (fast av en gammal korg) och tyckte INTE att det funkade... Tom väldigt SMÅ bebisar rör sig lite i sömnen (oftast uppåt/frammåt), och så fort hon inte låg i mitten så började vaggan luta lite. Ni vet, tyngdlagen...
Och när det väl börjat luta så hasade hon ytterligare lite till åt det hållet och så lutade det lite till och så... Till slut låg hon med huvudet mot kanten i nedförsbacke...
Blir det inte så för er andra som haft takhängda vaggor? (Och vanliga klassiska vaggor borde ju ha samma problem fast bara i sidled...)

//A

Så blev de för oss också så länge vi använde en fästpunkt i taket. När 4 punkter användes så blev det inte det problemet. Nu låg mina barn inte så mycket i den då vår takhängda vagga hade mamma virkat och den var hemma hos dem. Här på bilden användes en fästpunkt

Bild
Användarvisningsbild
thanisa
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Lillblomma » tor mar 20, 2008 10:00

Ja hård vs mjuk botten så borde det ju nästan vara bättre med lite halvmjuk, för om man då lägger bebisen i mitten så ligger den väl mer still. Då hamnar den ju sas i en grop... Och fyra fästpunkter gör ju också att den inte lutar, men då tappar väl själva gungfunktionen...
Teoretiskt är det en jättemysig grej, och jag skulle gärna vilja lösa det, men jag tror inte den här Kotten får nån takvagga...

//A
Lillblomma
SjalBeroende
SjalBeroende

Re:

Inläggav lilla trasdockan » ons jun 26, 2019 09:18

thanisa skrev:
Så blev de för oss också så länge vi använde en fästpunkt i taket. När 4 punkter användes så blev det inte det problemet. Nu låg mina barn inte så mycket i den då vår takhängda vagga hade mamma virkat och den var hemma hos dem. Här på bilden användes en fästpunkt

Vet du möjligtvis om det finns något mönster eller din mamma frivirkat denna fina vagga? 😍
Lillan 2008
Ugglan 2010

Det sägs att livet är hårt mot de hårda men jag är ju mjuk som bomull :-(
lilla trasdockan
SjalGalning
SjalGalning

Re: Re:

Inläggav MuuM » tis jul 02, 2019 08:32

lilla trasdockan skrev:
thanisa skrev:

Vet du möjligtvis om det finns något mönster eller din mamma frivirkat denna fina vagga? 😍

Det ser ut som att det "bara" är fasta maskor till en matta och sen luftmaskbågar runt om tills den är hög nog.
/MuuM

R -07 och M -10.

Surfar ofta via padda eller telefon och kan då vara väldigt kortfattad. Jag är snäll ändå.
Användarvisningsbild
MuuM
SjalVäsen
SjalVäsen

Re: Re:

Inläggav thanisa » tor jul 04, 2019 11:45

lilla trasdockan skrev:
thanisa skrev:

Hon har inte frivirkat. Jag vet att hon använde ett mönster. Kan fråga henne när jag träffar henne nästa gång. Antagligen har hon glömt var hon fick tag på mönstret då det är många år sedan nu. Jag tror jag vet var hon köpte det men jag kommer inte ihåg namnet på stället just nu. Där jag har för mig att hon köpte mönstret ligger i Hälsingland.
Mamma till T (flicka) -0202 och F (pojke) -0606
Användarvisningsbild
thanisa
SjalInventarie
SjalInventarie

FöregåendeNästa

Återgå till Gör det själv!