Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bella
#11252
Hej!
Jag ska till att sy en ringsjal och en bärpåse, och nu har jag en fråga om fållningen av kanterna.

Ni som har sytt sjalar själva och/eller använt olika sjalar:
vad tror du mest på, att overlocka kanten (som på BaBun) eller att vika in kanten 2 ggr och sy en raksöm? Behöver man stadgan av vikt kant, eller kommer den att bli obehaglig?

Oj, det där blev lite invecklat... Hoppas det går att förstå. :?
Användarens profilbild
Av Anna
#11255
Jag brukar alltid overlocka på ringsjalar, tycker det funkar jättebra. Bärpåse har jag bara sytt en och den fållade jag, men det beror kanske på tyget med. Bärpåse så stär det ju inte med en fåll heller då inget skall träs igenom några ringar. Kan tom stoppa lite fleece tyg i nedre fållen för att få bekvämt i barnets knäveck.
Användarens profilbild
Av Suskiv
#11266
Jag har alltid vikt kanterna på ringsjalarna. Tycker det blir bra eftersom det då inte blir lika "vassa" kanter.
Min korta elastiska sjal har trestegszickzackade kanter (han inte overlocksöm på maskinen)
Användarens profilbild
Av FantasyMoon
#11453
Jag fållar allt som oftast. Dels för styrka i sömmen, dels för att det ser lite bättre ut. Ser mer ordnat ut. Men det där är egentligen helt en smaksak. Syr jag i något elastiskt så varför inte overlock? Arbeta med elasten liksom.. Men annars tycker jag att en dubbelt fållad söm känns tryggt..

En dag kommer jag att göra en "frasig" sjal, då blir det inga ordnade sömmar inte..

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?