Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av vanella
#10233
Hej alla sömnadsglada!
Jag tänkte sy en bärsjal men har ingen aning hur en sådan ska se ut... Har förstått att det finns en mängd olika sorters sjalar, som knyts på olika sätt och har inte satt mig in i vilken sort som är bäst på olika sätt...

Kan någon svara på:
1) Vilken sorts sjal rekommenderar ni till en alldeles nyfödd bebis? Hur länge kan man använda den? Hur ser en sådan ut?
2)Hur syr man en sådan sjal som ovan? Mått (längd*bredd)? Typ av tyg (kraftigt/elastiskt eller vad?)
3) Andra saker att beakta?

Hoppas någon kan komma med bra tips!
/Vanella
Användarens profilbild
Av Anso
#10309
Hej.
Jag ska försöka mig på en beskrivning enligt det jag har gjort. Du kan även titta under rubriken "gör det själv" och leta efter inlägget sy trikåsjal där det finns en del inlägg.

1) Vilken sorts sjal rekommenderar ni till en alldeles nyfödd bebis? En lång triksjal är superskönt. Kanske en Trii-Cotti kan vara ett bra alternativ?
Hur länge kan man använda den? Långsjal av trikå verkar fungera bra till en 8-10 kg enligt vad folk har sagt här på sjalbarn.

2)Hur syr man en sådan sjal som ovan?
Längden brukar vara lite drygt 5 meter och upp till en 5,4 meter.
Jag har sytt av trikåtyg som jag har köpt på 150 cm bredd och sedan delat den på bredden så att jag får 5 meter och ca 65 cm bred. Om man köper 5 meter trikåtyg så vet jag inte riktigt om det lönar sig att sy själv men jag hittade tyg för 100:- så det var det värt.
Jag tog ett tyg som inte stretchar hejvilt utan det får ju vara en god kvalitet på trikåtyget så att det inte blir jättesladdrigt.


3) Andra saker att beakta?
För att sy ihop på mitten så krävs det antingen att man lägger tyget omlott ca 5 cm och sedan syr en 3-4 sömmar så att det blir stabilt.
Alternativt vändsöm (? - har lärt mig det begreppet på sjalbarn!!) dvs lägg avigsidorna mot varandra och sy ihop. Vänd sedan och lägg rätsidorna mot varandra och sedan ytterligare en söm för att fästa det snyggt (rätt beskrivet??) Testa innan du syr!
För att långsidorna inte ska korva ihop sig så kan man lite LÄTT hålla tyget spänt och sy en overlocksöm som stretchar lite. Jag gjorde ingen fåll på långsidorna.
OM man drar för hårt i tyget så pajar man symaskinen!

Annars är väl det billigaste alternativet en Moby Wrap tror jag......

Lycka till.
/Anso
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#10312
SKulle just skriva till dig men märkte att Anso fått med det mesta. Jag Har "sytt" både trikåsjal, lång vävd sjal och ringsjal och en bärpåse så det är bara att fråga på om det är nåt mer du undrar.
Användarens profilbild
Av sus
#10314
Anso skrev:Annars är väl det billigaste alternativet en Moby Wrap tror jag......


/Anso
www.sjalar.nu har dom rea på pikku-ru trikåsjal (utgående färger) kostar bara 380kr+ frakt. Det måste vara det billigaste alternativet just nu
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?