Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sofiak
#9568
Läste lite längre ner om baby- ponchon. Den var ju så praktisk och söt med för den delen.
Tänkte faktiskt höra med er här om någon skulle vilja sy en åt mig?????
*blinkar sött* Självklart står jag för kostnaderna...
Är de svåra att göra, kanske jag kan själv???
Användarens profilbild
Av Madde
#9574
Om du vill vänta någon dag så kan jag nog svara på om det är svårt... Jag har precis köpt fleecetyg som jag tänkte sy en sån poncho av! :D
Användarens profilbild
Av johanna
#9580
Jag har en köpes-poncho och jag kan inte tänka mig att det är svårt. Två dragkedjor och ärm-muddar.

Himla skön är den i alla fall :D
Användarens profilbild
Av marcy
#9584
johanna skrev:Jag har en köpes-poncho och jag kan inte tänka mig att det är svårt. Två dragkedjor och ärm-muddar.

Himla skön är den i alla fall :D
Du har inte lust att rita av den och markera vart sömmarna är? Samt mäta den? Snääääälla. :D
#9587
det borde ju inte vara sååå svårt.
Ska du sy en med ärmar på? Jag hade nog tänkt mig en utan....
jaja vi får se...
Användarens profilbild
Av FantasyMoon
#9680
Ponchon är ett rätt gammalt plagg och det av en väldigt enkel orsak. Det är praktist i både varmt och kallt, det är enkelt att sy.

Jag skall skissa upp en enkel paintbild på hur man gör. Här är en ordbeskrivning..

Mät barnets armlängd så du vet hur bred du vill ha den... Vik ihop den längden så du får halva och lägg den längden på det dubbevikta tyget. Är tyget inte dubbelvikt så viker du inte längden heller. Det dubbelvikta (eller ej) tyget viker du igen. På så vis har du fram och bak. Mät barnets längd och på så vis vet du vart du skall runda av de nedrekanterna.
Applicera halsrundningen. Där kan du ta en tröja som passar fint på barnet och kopiera den halsringen.
En tröja med knappar så skall det mästas uppknäppt.

En huva görs enkelt..
Tänk dig en port med rundade hörn. Halvera porten så har du formen. Tänk på att göra det på vikt tyg. Sy ihop och applicera till halsringen.
Du kan fixera kanterna och sömmarna eftersom du går. Vanliga sömmar kan man oftast lägga ner mot tyget och sy fast dem på.. Hänger du med på det?

Jag rekomenderar att du först gör ett prov ur ett lakan eller så. DÅ vet du innan det dyra tyget vilka misstag som görs och vad du kan göra istället..

Hör av dig om du har några frågor.. som "Eh vad menar du med det där??" :lol:
Användarens profilbild
Av sofiak
#9681
du får gärna skissa upp en bild, blir så mycket lättare då.
Tack för hjälpen!
Användarens profilbild
Av FantasyMoon
#9692
Har en enkel skiss nu. Kan jag maila den till dig? Vet inte hur man lägger upp bilder här. Länka via hemsida då tar det veckor innan du får skissen av mig.
Användarens profilbild
Av Madde
#9698
Nu är Ronjas poncho klar! Det var väldigt enkelt, precis som jag trodde... :P

Fleecetyget jag använde har olika sidor så jag gjorde ponchon vändbar. Själva ponchon är 50 cm bred (från halsen och ner till kanten). Blev inte mer för tyget räckte inte. På den är det bara en söm och den sitter där framme, så formen ser du på den nedesta bilden. Huvan ville jag ha med en liten topp där bak, så jag tog en fyrkantig tygbit på ca 25 x 50 cm och vek på mitten. Sen för att få en lite roligare effekt med mitt tyg så satte jag sömmen uppe på huvudet. Och så gjorde jag en kanal och satte resår runt ansiktet. Sen gjorde jag ett lagom stort hål i ponchon som passade till huvan. Så sydde jag dit huvan. Klart!

Ronja ville inte leka fotomodell men det ville Sophie... :D

Bild
Användarens profilbild
Av April
#9707
Wow! Vad jag blir imponerad... först badrockar och nu denna!!! Min sambo sa: Ja, du får ju också börja - du fick ju en symaskin förra året! Han har rätt - den borde användas oftare :oops:

Kram
Användarens profilbild
Av Madde
#9718
Tackar! :oops: :D

Men så gick jag ju 3-årig textil-utbildning!
Användarens profilbild
Av sofiak
#9720
vad impad jag blir!!!!!
En sådan ska jag göra!!!!!
duktig du e!
Användarens profilbild
Av FantasyMoon
#9735
Ja det känns lite onödigt att nu lägga ut en paint-skiss. Men utlovat är utlovat. Så visar jag med att det finns bara en regel när det kommer till ponchos. Någonstans skall det finnas ett hål att stoppa in huvudet. Själva kroppen kan och får se ut hur som helst. Rektangulär, cirkulär, kvadartisk.. hur som helst bara huvudet kommer in någonstans.

Plagget är inget nytt påhitt, det är bara först nu vi är smarta nog att tänka på att göra det till våra barn.. ;) Fast jag är övetygad om att sådant gick att köpa på 70-talet..

Bild

Okej det verkade inte fungera.. Hur gör man egentligen!??
Användarens profilbild
Av Anso
#9739
Tack så mycket för mönsterskisserna!
Ska nog försöka mig på en ponscho till Hanna.
/Anso
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?