Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#8669239
Jag gjorde med barnen. Men eftersom jag var rädd för kladd av socker körde jag med gamla salsaburkar där barnen fick pensla med äggvita på insidan. I med salt och på med locket och skaka!!!
Efter det fick de måla med transparent färg på utsidan. Ljusen som jag stoppade i var bara någon mm mindre i diameter än burkens hål så det varma stearinet var verkligen när väggarna på ljuset hela dagen igår trots detta är burkarna fortfarande jättefina!
#9048551
Om någon annan funderar på det här så kan jag meddela att det inte blir jättebra med RX-lim (papperslim). Särskilt inte om man har små penslar som man försöker måla med. Det torkar för fort, och det blir jättesvårt att få saltet att täcka hela ytan. ( Vi vågade inte ta socker av rädsla för att allt skulle hamna i munnen och inget på glaset)

Fördelen är att man lätt kan diska bort hela pysslet, och göra något annat med glasen, till exempel dekorera dem med glitterlim.
#9048646
Sanna81 skrev:Om någon annan funderar på det här så kan jag meddela att det inte blir jättebra med RX-lim (papperslim). Särskilt inte om man har små penslar som man försöker måla med. Det torkar för fort, och det blir jättesvårt att få saltet att täcka hela ytan. ( Vi vågade inte ta socker av rädsla för att allt skulle hamna i munnen och inget på glaset)

Fördelen är att man lätt kan diska bort hela pysslet, och göra något annat med glasen, till exempel dekorera dem med glitterlim.
Jag tror även att RX-lim löser upp socker :hmm: Kanske även salt?
#9048780
zink skrev:
Sanna81 skrev:Om någon annan funderar på det här så kan jag meddela att det inte blir jättebra med RX-lim (papperslim). Särskilt inte om man har små penslar som man försöker måla med. Det torkar för fort, och det blir jättesvårt att få saltet att täcka hela ytan. ( Vi vågade inte ta socker av rädsla för att allt skulle hamna i munnen och inget på glaset)

Fördelen är att man lätt kan diska bort hela pysslet, och göra något annat med glasen, till exempel dekorera dem med glitterlim.
Jag tror även att RX-lim löser upp socker :hmm: Kanske även salt?
Ja, så kan det kanske också vara. Bra blev det inte i alla fall!
#9056241
För den som inte har lim hemma och behöver fixa på en gång kan jag verkligen rekommendera (som nämnts tidigare i tråden) att pensla insidan på glas/burkar/whatever med äggvita, hälla i socker (eller salt) och skaka runt. Har gjort ett gäng lyktor av gamla barnmatsburkar och trots att ljuset då kommer ganska nära burkens väggar händer ingenting med sockret och de håller sig väldigt fina. Och vill man sen ha dem till något annat är det bara att diska :tumup:


Man ska dock inte göra som jag gjorde förra sommaren och tänka att det är ett superbra sätt att göra snygga utomhuslyktor: virade ståltråd runt och hängde upp i träden i sommarstugan. Men så åkte vi hem, det kom lite regn och när vi kom tillbaka en vecka senare var burkarna FULLA med diverse döda sockersugna kryp - getingar, flugor, skalbaggar osv osv. Så kanske kan det iofs funka som getingfälla. Men fy vad läskigt det var att ta ner dem...

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?