Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#1771500
Ute i sista-minuten, med mager plåbok och därtill lite pysselsugen?

Kirrade en del av förskolepersonalens julklappar idag och såg att det inte verkade finnas så mkt om dessa på webben. Mest bara sockerlyktor byggda av sockerbitar. Fick en i juklapp 2003 och frågade om "receptet" då. Vassego'!

Lyktan till vänster är den lyktan, fem år gammal - håller finfint alltså!

Det som behövs är:

* Värmetåliga glas (med raka kanter helst)
* Vattenbaserat lim (hobbylim o s v)
* ev Glitter
* Pensel
* ev Tandpetare (fixa dit glitterstjärnor)


Jag hittade glas på Biboköp för 9 kr styck. IKEA lär ha en hel del passande för er som bor i södern ;-) Gamla geléburkar o dyl utan gäng blir finfint!

* Pensla limmet på glasets utsida

* Rulla med visst tryck i en hög med strösocker (ev med glitter i), bättra på ev fläckar.

* Skaka/dunka av överflödigt socker

* Om glitterstjärnor önskas lite mera ordnat så dutta på lim med en tandpetare här och där. Ta en annan tandpetare, tugga till spetsen på den och använd den att lyfta glitterpaljettstjärnora med

* Man kan också vänta tills det torkat rätt så ordentligt och då lägga på en vågig tunn limsträng runt om, rita figurer, skriva text - och sedan rulla i färgat glitter. OBS! Ta inte för mkt lim bara.

Klart!

Bild Bild Bild

Bild

Bild

Bild

Det behöver inte vara raka kanter, se nedan ( http://juligtbloggen.blogspot.com/2006/ ... yktor.html ). Det ser nästan ut som att de penslat på insidan av glaset? Fast socker och eld låter inte så bra?

Bild
Senast redigerad av zink den lör dec 20, 2008 09:59, redigerad totalt 2 gång.
#1772592
Alecsandra skrev:ja det ser ut som om dom penslat insidan, men socker smälter ju jättelätt å blir brunt och hårt.
Jo, jag rekommenderar på utsidan även om det "fäller" på bordet i början. Ingen brandfara då.

Men det kan vara en synvilla också?
#1774867
diddeldi skrev:var hittar man lim och stjärnor nånstans, har ni några bra tips? säg helst inte panduro för det är så jobbigt att ta sig ner i göteborg city så här års. nåt lättillgängligt tack :lol:
typ ica coop?!
#1775051
diddeldi skrev:var hittar man lim och stjärnor nånstans, har ni några bra tips? säg helst inte panduro för det är så jobbigt att ta sig ner i göteborg city så här års. nåt lättillgängligt tack :lol:
Lim är nog hyfsat lätt, för det är vanligt "skollim". Så en bokhandel, lekaffär eller som ngn skrev varuhus Åhléns, COOP o s v.

Stjärnor och glitter kan finnas på samma ställen! Köpte vårt nu i hobyaffär dock. Fast jag hade garderatmig med att köpa en silvergirland med stjärnor i som jag tänkte klippa loss... Att ta ådana som är självhftande kanske inte fnkar så bra, de lär lossna? Men om man limmar fast dem också? De kanske krullar sig om de inte är helt av metall, hård lpast elelr vad det nu är...?

Det finns ju glitterlim, inga stjärnor då, här och där (Clas Ohlson) men det är kanske inte nrandäkert men knappast några problem på utsidan av ett glas?

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?