Nya vävtråden : Gör det själv! - Sida 29 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: mån jun 18, 2018 20:20

Nya vävtråden

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Re: Nya vävtråden

Inläggav funshine » tis okt 24, 2017 21:04

Dags att puffa upp tråden. I dag impulsköpte jag en Glimåkra Victoria. Lyckligtvis fick den plats i min polo trots bilbarnstol och vikcykel. Den har trädd varp men frågan är om alla solv klarade förflyttningen utan att rymma. Nu återstår att reda ut hur den är varpad så jag vet vad jag ska göra med den samt klura ut hur spakarna fungerar.
Det ser enkelt ut på youtube men med tanke på att jag har vävt en halv trasmatta för 11 år sedan och en trasmatteduk i sexan och aldrig varit med i varpningen så kan det här gå precis hur som helst.
Finns det någon väverska kvar här på sjalbarn som kan agera mentalt stöd?
Användarvisningsbild
funshine
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Fryle » ons okt 25, 2017 04:35

Victoria ser ju nätt och trevlig ut! Jag är nog inte till så mycket hjälp, jag varpade och vävde tuskaft 1991-1993 när jag jobbade på ett dagcenter för utvecklingsstörda. Men om du frågar här finns det säkert någon kunnig. Och så kan vi klura tillsammans.
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav BaraSara » ons okt 25, 2017 19:55

Tyvärr är jag jättedålig på att varpa och sätta upp vävar, så jag är inte så mycket till stöd. Jag rekommenderar Stora Vävboken av Laila Lundell, om du inte redan har den. De få gånger jag har försökt mig på att göra något själv, så har den varit till stor hjälp. Jag har ingen erfarenhet av Victoria. Har den stativ och trampor till eller är det bara själva bordsvävstolen du har köpt?
BaraSara
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav BaraSara » ons okt 25, 2017 20:00

Nu när jag googlade på Victoria hittade jag en bild på min trasmatta! Jag blev jättepaff, men sedan insåg jag att mattan på bilden är alldeles för prydligt vävd, min är inte lika snygg, men väldigt lik ändå. Rekommenderar bara självplågare att väva denna. Den ser väldans enkel ut och det är ju bara tuskaft, men den är ack så dryg att väva.
http://3.bp.blogspot.com/-izi7PrIXclU/Ta_Rue4yAEI/AAAAAAAAB4g/CqBV8tLUjPE/s1600/IMG_0412.JPG
BaraSara
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Fryle » ons okt 25, 2017 20:44

BaraSara skrev:Nu när jag googlade på Victoria hittade jag en bild på min trasmatta! Jag blev jättepaff, men sedan insåg jag att mattan på bilden är alldeles för prydligt vävd, min är inte lika snygg, men väldigt lik ändå. Rekommenderar bara självplågare att väva denna. Den ser väldans enkel ut och det är ju bara tuskaft, men den är ack så dryg att väva.
http://3.bp.blogspot.com/-izi7PrIXclU/Ta_Rue4yAEI/AAAAAAAAB4g/CqBV8tLUjPE/s1600/IMG_0412.JPG

Snygg är den i alla fall! :tumup:
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav funshine » tor okt 26, 2017 06:06

Nu har jag trätt på en masa oanvända solv som ramlat av i ena änden under flytten. Vissa av dem har två öglor på mitten. Någon som vet varför?
Sedan gick jag igenom varpen. Jag hittade tre lösa trådar och en som blivit hopskarvad men det var inga problem med att hitta rätt plats för dem.
Däremot har skälstickorna ramlat bort ur varpen. Måste jag få tillbaka dem för att det ska funka? Det ser ut som jag har skäl iaf.
Varpen som sitter i är vanligt bomullsgarn, ca 40cm bred och relativt stort avstånd mellan trådarna.
Trätt så här:
Kod: Markera allt
X           X  X            X  X
  X      X       X        X      X
    X  X            X   X          X
      X       X        X      X      X

Återstår att knyta fast varpen mot tygbommen byta ut ett resårband som ska dra ner solvskaften när de inte är lyfta. Hitta en skyttel och komma på vad jag ska väva med.
Ska jag testa med garn eller trasor? Hur tjockt? Vad är lättast? Vad blir snyggast?
Användarvisningsbild
funshine
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav funshine » tor okt 26, 2017 06:11

BaraSara skrev:Tyvärr är jag jättedålig på att varpa och sätta upp vävar, så jag är inte så mycket till stöd. Jag rekommenderar Stora Vävboken av Laila Lundell, om du inte redan har den. De få gånger jag har försökt mig på att göra något själv, så har den varit till stor hjälp. Jag har ingen erfarenhet av Victoria. Har den stativ och trampor till eller är det bara själva bordsvävstolen du har köpt?

Stativet är med men inga trampor
Användarvisningsbild
funshine
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav funshine » tor okt 26, 2017 06:12

Fryle skrev:
BaraSara skrev:Nu när jag googlade på Victoria hittade jag en bild på min trasmatta! Jag blev jättepaff, men sedan insåg jag att mattan på bilden är alldeles för prydligt vävd, min är inte lika snygg, men väldigt lik ändå. Rekommenderar bara självplågare att väva denna. Den ser väldans enkel ut och det är ju bara tuskaft, men den är ack så dryg att väva.

Snygg är den i alla fall! :tumup:

:iagree:
Användarvisningsbild
funshine
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav MuuM » tor okt 26, 2017 08:34

Lyssna på vävpodden med nitsirk aka Melon. Underbar podd som iofs inte svarar på dina akuta frågor men som ger dig blodad tand att sätta igång.

http://vavpodden.blogspot.se/
/MuuM

R -07 och M -10.

Surfar ofta via padda eller telefon och kan då vara väldigt kortfattad. Jag är snäll ändå.
Användarvisningsbild
MuuM
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav BaraSara » tor okt 26, 2017 10:05

funshine skrev:Däremot har skälstickorna ramlat bort ur varpen. Måste jag få tillbaka dem för att det ska funka? Det ser ut som jag har skäl iaf.

Ja, du bör nog ha skälstickor.

funshine skrev:Varpen som sitter i är vanligt bomullsgarn, ca 40cm bred och relativt stort avstånd mellan trådarna.
Ska jag testa med garn eller trasor? Hur tjockt? Vad är lättast? Vad blir snyggast?

Relativt stort avstånd och vanligt bomullsgarn? Kan du lägga upp bild? Men testa med vad du har hemma för att lära dig vävstolen och väven!
BaraSara
SjalBeroende
SjalBeroende

Föregående

Återgå till Gör det själv!