Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
#7612882
Grönöga: Ja det känns verkligen som om jag har tur :heart: Min man är snäll som låter den stå i vardagsrummet :loving: Mina barn kommer antingen hata allt vad slöjd är eller så kommer de bli lika bitna som jag, för det är garn och pärlor och tyg och tråd överallt. Wow, 16 skaft!! :vågen: Jag har fortfarande fullt upp med 4 8) Den väskan jag vävde nu sist var i tuskaft på min lilla bordsvävstol som bara har 2 skaft, och jag har funderat lite på dubbelväv men jag vet inte om jag vågar/kan.

Alecsandra: Jag vet att det är några stycken som har pratat om det, men jag vet inte om det har blivit av någon gång... De som pratade om det kom iaf fram till att det borde bli bäst med någon form av kypert då det blir ett tyg med stretch på diagonalen. Det vore ju häftigt att ha vävt en egen bärsjal!
Av lilla trasdockan
#7612887
aha ok, nån som vet hur man väver kypert? finns det nå instukrioner att hämta hem på nätet eller liknande?
Användarens profilbild
Av melon
#7612894
Alecsandra skrev:aha ok, nån som vet hur man väver kypert? finns det nå instukrioner att hämta hem på nätet eller liknande?
Tanterna i vävstugan vet säkert :tumup: Annars brukar det gå att ropa hem billiga vävböcker på tradera.
Användarens profilbild
Av MuuM
#7612940
Jag har just hittat Stora vävboken på biblioteket. Det ser komplicerat ut...
Användarens profilbild
Av melon
#7616753
MuuM skrev:Jag har just hittat Stora vävboken på biblioteket. Det ser komplicerat ut...
Tänker du på din lilla? Man behöver inte göra det så avancerat 8)
Användarens profilbild
Av MuuM
#7616792
melon skrev:
MuuM skrev:Jag har just hittat Stora vävboken på biblioteket. Det ser komplicerat ut...
Tänker du på din lilla? Man behöver inte göra det så avancerat 8)
Nä, det hoppas jag! :-D Tänkte att jag skulle få lite tips om hur man trär den men jag blev alldeles matt istället. Nu sitter det en liten matta på och det är lite (tråd) upprullat längst bak. Det kanske går att klippa av mattan och börja väva direkt?
Användarens profilbild
Av melon
#7617394
MuuM skrev:
melon skrev:
MuuM skrev:Jag har just hittat Stora vävboken på biblioteket. Det ser komplicerat ut...
Tänker du på din lilla? Man behöver inte göra det så avancerat 8)
Nä, det hoppas jag! :-D Tänkte att jag skulle få lite tips om hur man trär den men jag blev alldeles matt istället. Nu sitter det en liten matta på och det är lite (tråd) upprullat längst bak. Det kanske går att klippa av mattan och börja väva direkt?
Men såg du inte mitt inlägg i din logg på fejjan? Jag hittade en superenkel beskrivning på precis en sån vävstol :tumup:
Användarens profilbild
Av MuuM
#7617414
melon skrev:
MuuM skrev:
melon skrev:
MuuM skrev:Jag har just hittat Stora vävboken på biblioteket. Det ser komplicerat ut...
Tänker du på din lilla? Man behöver inte göra det så avancerat 8)
Nä, det hoppas jag! :-D Tänkte att jag skulle få lite tips om hur man trär den men jag blev alldeles matt istället. Nu sitter det en liten matta på och det är lite (tråd) upprullat längst bak. Det kanske går att klippa av mattan och börja väva direkt?
Men såg du inte mitt inlägg i din logg på fejjan? Jag hittade en superenkel beskrivning på precis en sån vävstol :tumup:
Joooo... Jag såg ju det. Men det var inte superenkelt. :-D Jag får titta på det när du kommer hit. ;-)
Av lilla trasdockan
#7617422
idag ska jag träffa vävtanterna, wiee. hoppas de vet hur man väver kypert, vore superkul å väva egen sjal
Användarens profilbild
Av MuuM
#7617450
Alecsandra skrev:idag ska jag träffa vävtanterna, wiee. hoppas de vet hur man väver kypert, vore superkul å väva egen sjal
Det känns som att Dalarna är rätt ställe att fråga på. :-) Det finns mycket hantverkskunnande där! Lycka till.
Av lilla trasdockan
#7617468
MuuM: ja de känns lite så. ska även gå en kurs sen i brickvävning :D
Användarens profilbild
Av melon
#7617488
Alecsandra: Så spännande!! De vet säkert vad kypert är, vad jag har förstått så finns det en massa olika sorters kypert! Du får berätta sen när du är tillbaka :tumup:
Av lilla trasdockan
#7617491
har ingen dator hemma så uppdatering kommer imorgon när jag e på kontoret igen :D
Av lilla trasdockan
#7618648
va super mysigt igår i vävstugan. kypert hade dom på flera olika stolar och jag ska testa väva möbeltyg i "vanligt" kypert med ullvarp(?) det kommer gå i vitt och oranget :D
bärsjal vill de gärna väva med mej men vi måste veta vilken kvalité de ska va å vilka garner å så som ska användas. får ta med mej en bärsjal nästa gång så kanske dom kan hjälpa mej å lista ut hur de ska göras. eller har någon här nån idé?
Användarens profilbild
Av melon
#7623992
Det låter väl som en bra idé! Det finns också bra närbilder på olika sjalar om du googlar lite, så får de flera olika bindningar att kolla på :tumup:

Nu börjar min vävstol se lite mer påklädd ut, han var så naken utan skaft och solv. Snart går det att sätta upp en väv :vågen: :vågen: :vågen: Men jag undrar vad jag ska väva först? Ska jag ta och börja med några fler väskor i tindingspapper, det är ju bara vanlig tuskaft och det fixar jag ju.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 29
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?