Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av funshine
#9528628
Dags att puffa upp tråden. I dag impulsköpte jag en Glimåkra Victoria. Lyckligtvis fick den plats i min polo trots bilbarnstol och vikcykel. Den har trädd varp men frågan är om alla solv klarade förflyttningen utan att rymma. Nu återstår att reda ut hur den är varpad så jag vet vad jag ska göra med den samt klura ut hur spakarna fungerar.
Det ser enkelt ut på youtube men med tanke på att jag har vävt en halv trasmatta för 11 år sedan och en trasmatteduk i sexan och aldrig varit med i varpningen så kan det här gå precis hur som helst.
Finns det någon väverska kvar här på sjalbarn som kan agera mentalt stöd?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9528631
Victoria ser ju nätt och trevlig ut! Jag är nog inte till så mycket hjälp, jag varpade och vävde tuskaft 1991-1993 när jag jobbade på ett dagcenter för utvecklingsstörda. Men om du frågar här finns det säkert någon kunnig. Och så kan vi klura tillsammans.
Av BaraSara
#9528674
Tyvärr är jag jättedålig på att varpa och sätta upp vävar, så jag är inte så mycket till stöd. Jag rekommenderar Stora Vävboken av Laila Lundell, om du inte redan har den. De få gånger jag har försökt mig på att göra något själv, så har den varit till stor hjälp. Jag har ingen erfarenhet av Victoria. Har den stativ och trampor till eller är det bara själva bordsvävstolen du har köpt?
Av BaraSara
#9528677
Nu när jag googlade på Victoria hittade jag en bild på min trasmatta! Jag blev jättepaff, men sedan insåg jag att mattan på bilden är alldeles för prydligt vävd, min är inte lika snygg, men väldigt lik ändå. Rekommenderar bara självplågare att väva denna. Den ser väldans enkel ut och det är ju bara tuskaft, men den är ack så dryg att väva.
http://3.bp.blogspot.com/-izi7PrIXclU/T ... G_0412.JPG
Användarens profilbild
Av Fryle
#9528681
BaraSara skrev:Nu när jag googlade på Victoria hittade jag en bild på min trasmatta! Jag blev jättepaff, men sedan insåg jag att mattan på bilden är alldeles för prydligt vävd, min är inte lika snygg, men väldigt lik ändå. Rekommenderar bara självplågare att väva denna. Den ser väldans enkel ut och det är ju bara tuskaft, men den är ack så dryg att väva.
http://3.bp.blogspot.com/-izi7PrIXclU/T ... G_0412.JPG
Snygg är den i alla fall! :tumup:
Användarens profilbild
Av funshine
#9528696
Nu har jag trätt på en masa oanvända solv som ramlat av i ena änden under flytten. Vissa av dem har två öglor på mitten. Någon som vet varför?
Sedan gick jag igenom varpen. Jag hittade tre lösa trådar och en som blivit hopskarvad men det var inga problem med att hitta rätt plats för dem.
Däremot har skälstickorna ramlat bort ur varpen. Måste jag få tillbaka dem för att det ska funka? Det ser ut som jag har skäl iaf.
Varpen som sitter i är vanligt bomullsgarn, ca 40cm bred och relativt stort avstånd mellan trådarna.
Trätt så här:
Kod: Markera allt
X           X  X            X  X
  X      X       X        X      X
    X  X            X   X          X
      X       X        X      X      X 
Återstår att knyta fast varpen mot tygbommen byta ut ett resårband som ska dra ner solvskaften när de inte är lyfta. Hitta en skyttel och komma på vad jag ska väva med.
Ska jag testa med garn eller trasor? Hur tjockt? Vad är lättast? Vad blir snyggast?
Användarens profilbild
Av funshine
#9528697
BaraSara skrev:Tyvärr är jag jättedålig på att varpa och sätta upp vävar, så jag är inte så mycket till stöd. Jag rekommenderar Stora Vävboken av Laila Lundell, om du inte redan har den. De få gånger jag har försökt mig på att göra något själv, så har den varit till stor hjälp. Jag har ingen erfarenhet av Victoria. Har den stativ och trampor till eller är det bara själva bordsvävstolen du har köpt?
Stativet är med men inga trampor
Användarens profilbild
Av funshine
#9528698
Fryle skrev:
BaraSara skrev:Nu när jag googlade på Victoria hittade jag en bild på min trasmatta! Jag blev jättepaff, men sedan insåg jag att mattan på bilden är alldeles för prydligt vävd, min är inte lika snygg, men väldigt lik ändå. Rekommenderar bara självplågare att väva denna. Den ser väldans enkel ut och det är ju bara tuskaft, men den är ack så dryg att väva.
http://3.bp.blogspot.com/-izi7PrIXclU/T ... G_0412.JPG
Snygg är den i alla fall! :tumup:
:iagree:
Användarens profilbild
Av MuuM
#9528705
Lyssna på vävpodden med nitsirk aka Melon. Underbar podd som iofs inte svarar på dina akuta frågor men som ger dig blodad tand att sätta igång.

http://vavpodden.blogspot.se/
Av BaraSara
#9528711
funshine skrev: Däremot har skälstickorna ramlat bort ur varpen. Måste jag få tillbaka dem för att det ska funka? Det ser ut som jag har skäl iaf.
Ja, du bör nog ha skälstickor.
funshine skrev:Varpen som sitter i är vanligt bomullsgarn, ca 40cm bred och relativt stort avstånd mellan trådarna.
Ska jag testa med garn eller trasor? Hur tjockt? Vad är lättast? Vad blir snyggast?
Relativt stort avstånd och vanligt bomullsgarn? Kan du lägga upp bild? Men testa med vad du har hemma för att lära dig vävstolen och väven!
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9558517
Jag sticker in huvudet här och hoppas på något svar.
Vi har lite problem med solvarna på våra barnvävstolar här hemma. Jag upplever att det är svårt att få ett tillräckligt bra skäl för att dottern ska kunna väva själv. Till och med jag har svårt att se skälet ibland. :hmm:
Solven på den ena är original i alla fall och (ursäkta mina felaktiga termer nu, men jag hoppas ni kan förstå mig ändå) när skälet är neutralt så är varpen i mitten på ögat, ändå så blir det knappt något skäl när jag för den övre pinnen ( som styr skälet) framåt eller bakåt. Jag känner inte att jag kan spänna varpen mer än jag gjort och jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka.

Någon som har något tips?! Dottern börjar bli väldigt arg på vävstolen och mig eftersom skälet bråkar med henne och jag inte kan få ordning på dem.

Är det så att jag ska göra nya solv med större öga, eller är det något annat jag som jag missat totalt?

Kan tilläggas att den med originalsolv har ändå svärmor gjort i ordning enligt konstens alla regler, men hon vet inte riktigt heller vad jag ska göra.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9558518
Jag tycker att det kan hjälpa att dra fram väven så mycket som möjligt för att skälet ska bli bättre. När sträckan från det vävda till solven blir för kort minskar skälet.
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9558519
Fryle skrev:Jag tycker att det kan hjälpa att dra fram väven så mycket som möjligt för att skälet ska bli bättre. När sträckan från det vävda till solven blir för kort minskar skälet.
Ja, det har du rätt i, det brukar vi göra, men på den vävstolen har vi inte ens börjat väva, så det finns inget att flytta fram.
Jag har dock börjat fundera på om jag kanske kan spänna upp solven bättre, jag ser nu att banden som håller "solvpinnarna" på plats kanske är lite långa och att solven inte sträcker på sig ordentligt. Har pillat med det en liten stund, men det är väldigt svårt att få det jämnt. Det blir ju inte så mycket marginaler på så små grejer... Inte det bästa att försöka göra när huvudet är trött.
Något tips på hur man mäter så solven sitter på rätt höjd?
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?