Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
#7635293
Britt skrev:Det går säkert bra även om det blir lite pilligare än med en riktig vävstol.

Idag ska jag iväg och väva lite igen. Snart klar med kudde 1 av 4. :D
:app: Bild bild bild!!! :vågen:
Användarens profilbild
Av Grönöga
#7635334
melon skrev:
Britt skrev:Det går säkert bra även om det blir lite pilligare än med en riktig vävstol.

Idag ska jag iväg och väva lite igen. Snart klar med kudde 1 av 4. :D
:app: Bild bild bild!!! :vågen:
:iagree: :kamera: Vill ju se!
Användarens profilbild
Av Grönöga
#7635337
ikväll har jag solvat..Har gjort ungefär hälften nu, vill verkligen börja väva nästa vecka!
Av Britt
#7635653
Grönöga skrev:
melon skrev:
Britt skrev:Det går säkert bra även om det blir lite pilligare än med en riktig vävstol.

Idag ska jag iväg och väva lite igen. Snart klar med kudde 1 av 4. :D
:app: Bild bild bild!!! :vågen:
:iagree: :kamera: Vill ju se!
När den kommit ur vävstolen tar jag bild, nu syns så lite. Det kommer, det kommer!
Av lilla trasdockan
#7643450
igår började jag väva, shit va kul det är.
ska göra kuddfodral i ull natur/orange/grått.
kypert med 4trampor men väldigt lätt då man tar dom efetr varandra.
70bredd och ska väva 1m, hann 11.5cm på ca 40min :app: jag känner mej såååå ducktig
Användarens profilbild
Av melon
#7643598
Igår fick jag plupparna (Berits vävstuga i Hajom skickade supersnabbt :tumup: ) men sen blev jag ivägkallad på akut tolkuppdrag precis efter skolan. Och när jag kom hem var jag däckad efter svinvaccinet, låg hela natten med frossa och ont i huvudet idag. Men nu börjar det släppa, kanske kan fixa trampuppknytningen ikväll :vågen:

Grönöga: Jag känner verkligen igen ivern, det är kul men långsamt med alla förberedelser.

Britt: Äh vadå, varp är väl skoj att titta på :lol: :app:

Alecsandra: Så skoj!!!! :vågen: Vad är det för typ av kypert? Blir spännande att se hur de blir.
Av lilla trasdockan
#7644271
oj ja va e de för kypert :hmm: kan bara förklara den så att man har fyra trampor, man trycker ner en åt taget å väven blir typ diagonal vävd
Användarens profilbild
Av Grönöga
#7644566
Alecsandra skrev:oj ja va e de för kypert :hmm: kan bara förklara den så att man har fyra trampor, man trycker ner en åt taget å väven blir typ diagonal vävd
Låter som vanlig kypert tycker jag :tumup:

Har inte hunnit med väven än den här veckan - har haft en tvådagarskurs i tygmanipulation och testat att krympa, färga, stärka osv olika sorters tyg. Jätteroligt! Och nu har vi teckning resten av veckan. Men nästa vecka SKA jag börja väva! :)
Användarens profilbild
Av linafelicia
#7649730
Jag har nyligen fått en vävstol som det satt lite mattvarp i. Nu är den sista biten färdigvävd och vävstolen nedmonterad. Imorgon ska jag bära upp den på vinden.
Såhär blev den sista mattan Bild
Den är vävd i kypert och inslagen består dels av blått bomullstyg och dels av gamla cammobyxor från en paintballbana. Min tanke var att väva en matta där all skit inte syns så mycket. :roll: Den ska nämligen ligga i hallen och jag bor på landet i Halland där höst och vinter innebär regn, lera och kanske en och annan dag med lite slask.
Av Britt
#7651876
Den mattan var ju riktigt tjusig!
Varför bär du upp vävstolen? Ska du inte väva mer? Tar den plats för julgranen och kommer fram igen efter jul?
Användarens profilbild
Av linafelicia
#7652276
Britt skrev:Den mattan var ju riktigt tjusig!
Varför bär du upp vävstolen? Ska du inte väva mer? Tar den plats för julgranen och kommer fram igen efter jul?
Tack.
Varpen är slut och jag har inte tänkt väva mer i den vävstolen för den är lite smal. En granne såg att jag skaffat vävstol och då erbjöd hon mig hennes vävstol som är bredare och har fler trampor så jag ska sätta upp den istället. Hon hade försökt sälja den ett tag men inte lyckats så nu ska jag få den istället :app:
I den tänkte jag väva fler mattor, men då i rosengång som jag aldrig testat. Jag har sett det i bårder på gamla mattor och tycker att det är väldigt vackert.
Nu ska jag bara få tag på någon som har en varpa jag kan varpa på :hmm:
Användarens profilbild
Av MuuM
#7652278
linafelicia skrev: Tack.
Varpen är slut och jag har inte tänkt väva mer i den vävstolen för den är lite smal. En granne såg att jag skaffat vävstol och då erbjöd hon mig hennes vävstol som är bredare och har fler trampor så jag ska sätta upp den istället. Hon hade försökt sälja den ett tag men inte lyckats så nu ska jag få den istället :app:
I den tänkte jag väva fler mattor, men då i rosengång som jag aldrig testat. Jag har sett det i bårder på gamla mattor och tycker att det är väldigt vackert.
Nu ska jag bara få tag på någon som har en varpa jag kan varpa på :hmm:
Rosengång, vad är det?
Användarens profilbild
Av linafelicia
#7652600
MuuM skrev:
linafelicia skrev: Tack.
Varpen är slut och jag har inte tänkt väva mer i den vävstolen för den är lite smal. En granne såg att jag skaffat vävstol och då erbjöd hon mig hennes vävstol som är bredare och har fler trampor så jag ska sätta upp den istället. Hon hade försökt sälja den ett tag men inte lyckats så nu ska jag få den istället :app:
I den tänkte jag väva fler mattor, men då i rosengång som jag aldrig testat. Jag har sett det i bårder på gamla mattor och tycker att det är väldigt vackert.
Nu ska jag bara få tag på någon som har en varpa jag kan varpa på :hmm:
Rosengång, vad är det?
Kolla här http://sv.wikipedia.org/wiki/Roseng%C3%A5ng
Ofta används det som bårder i mattor men jag har hittat en matta som är vävd med rosengång över hela och jag är förälskad :heart:
Jag hittade den i en vävbok på biblioteket men har hittat liknande här http://lenalh.blogspot.com/ Den översta som hon kallar Jessikas matta. En sån vill jag väva men vet inte vilken färg. :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
#7653039
linafelicia: Vilken fin matta :app: och vilken tur du hade som fick en vävstol!! Du har gott om plats?

Jag har också vävt lite rosengång:
Bild
som oregelbundna "fält", dvs bara en halv bård lite här och där.

Bild
Som klassiska bårder.
Av lilla trasdockan
#7653056
jag kanske ska få en liten vävstol av tomten :D hittade en hos svärisarna i helgen, jätteliten söt är den men har allt som en stor vävstol har. oj va med disktrasor jag ska väva :tumup:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 29
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?