Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av AnKa
#8484
Jag har inte finnit något snabbärarverktyg som jag riktigt trivs med :(

Jag har en köpt ringsjal (Nova) som jag tycker belastar axeln ganska hårt, kan inte bära särskillt länge utan att få ont. Dessutom får jag alltid ner ringarna så långt ner att sjalen blir lite smal eller ihopsnörd. Jag försöker sätta ringarna långt bak innan jag drar åt men dert hjälper inte så mycket.

Sydde en bärpåse idag. Det var ju superlätt och gick jättesnabbt :shock:
Den blev riktigt bra och skönare att bära i, bättre belastning.
Men, tyget som ligger på axeln är ju brett och går ner en bit på armen vilket hindrar rörligheten.

Kan tygvalet spela in för att lösa något av dessa problem?
- Bärpåsen är i ett ganska kraftigt bomullstyg, blir den bättre i ett tunnare och smidigare material? Eller ska jag minska bredden? Den jag sydde är 60 cm bred. I beskrivningen stod det 50 cm men de flesta sjalar är ju 70 cm så jag gjorde en kompromiss , var det dumt?
- Ringsjalen blir den bättre i ett stadigare tyg? Och hur bred bör en bra ringsjal vara?
#8544
AnKa skrev:Men, tyget som ligger på axeln är ju brett och går ner en bit på armen vilket hindrar rörligheten.
Har du den dubbelvikt över axeln? Det har jag hört att man ska ha.
Användarens profilbild
Av tinaw
#8600
Man brukar flippa den också, då blir det bättre.

Ta på bärpåsen (dubbelvikt), sätt i barnet och flytta till rätt position (mage/höft/rygg...). Dra det översta tyglagret inåt mot halsen, så att tygets nederkant liksom "rullar" upp för armen. Det undre tyglagret (vid halsen) ska inte flytta på sig. När vecket är så långt upp som man är nöjd med, i minsta fall precis nedanför axelkulan...heter det så???... vänder man, och drar tyget utåt, ut över axeln. Det blir som en solfjäder med tre lager tyg över axeln. Man kan fortsätta att vika fram och tillbaks om man vill få tyget smalare, men det brukar inte behövas.

Hela tiden medan man gör detta låter man barnets tyngd agera motvikt, så att tyget håller sig slätt över axeln. Inte lyfta upp barnet med andra armen alltså, det är lätt gjort utan att man tänker på det.

Om man behöver mer rörelsefrihet kan man tillfälligt kasa upp bärpåsen på axeln, vissa som inte gillar att ha tyget över armen bär den alltid så, men det blir förstås mindre avlastande.
Användarens profilbild
Av tinaw
#8604
Missade några frågor :oops:
Kan tygvalet spela in för att lösa något av dessa problem?
- Bärpåsen är i ett ganska kraftigt bomullstyg, blir den bättre i ett tunnare och smidigare material? Eller ska jag minska bredden? Den jag sydde är 60 cm bred. I beskrivningen stod det 50 cm men de flesta sjalar är ju 70 cm så jag gjorde en kompromiss , var det dumt?
- Ringsjalen blir den bättre i ett stadigare tyg? Och hur bred bör en bra ringsjal vara?
Ett mjukare tyg känns bättre som bärpåse, men de flesta bärpåsar är lite stela i början. De blir bättre när man burit ett par timmar eller så i dem, formar liksom till sig. 60 cm är en bra bredd på bärpåse, 50 är lite litet till barn som ska ligga i sjalen men funkar till sittande positioner och större barn.

Ringsjalar har jag inte gjort i så många tyger än så jag har ingen åsikt om tygvalet, men runt 60-80 cm bredd känns lagom tycker jag personligen. Gärna 80 om man kan välja, de sista cm gör skillnad för stadigheten. Jag har en i ganska tunn bomull som är 110 cm, och det är för mycket, fast jag har inte kommit mig för att ändra den. Älskar mina bärpåsar, så den används inte så ofta ändå :lol: Om tyget är tjockt kan det ju vara skönt att ha den smalare bredden, det går lättare genom ringarna.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?