Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sofiutane
#1556569
Jag spatserade förbi färgen på ÖB och blev så sugen, det var ju så länge sen jag fick färga nåt, det är ju så kul, men sen i bilen på vägen hem kom jag på det. Jag köpte ju en popjacka 3 i 1 av Tisse som är cremefärgad, men jag tycker att det eg. är vit. Känns lite opraktiskt när det blir kladdigt ute. Det är bruna byxor till, men jag tycker det skulle vara mycket roligare att ha nån färg på jackan, typ jätterosa, lila eller limegrönt. Är det nån som vågat sig på (skulle våga sig på) att färga en sån jacka??? Vet inte om det går, vad tror ni. Jag har inte kollat vad det eg är för material, ville skriva först. :help:
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
#1556646
Det är väl Polyamid eller polyester eller något liknande material och det går inte att färga, inte med färger för hemmabruk i varje fall
Användarens profilbild
Av sofiutane
#1556762
Hm, typiskt... :cry:
Användarens profilbild
Av smedsboemma
#1557343
Polyamaid färgar jag med ullfärger/syrafärger, men det är kanske polyester i jackan?
Fast jag vet inte om jag skulle våga färga en pop-jacka även om det var 100% polyamid. Jag hade nog gärna gjort ett test först!
Användarens profilbild
Av sofiutane
#1557412
Det står så här.
Yttertyg 100% nylon
foder 100% nylon
vaddering 100 % polyester.

Vad räknas nylon som? Jag har noll koll på sånt här. Vet inte heller vad polyamid är som ni pratar om.
Användarens profilbild
Av sofiutane
#1557420
Hittade det här på nitors hemsida.

"Nitor Allfärg


Färgar ull, siden och nylon samt alla naturmaterial

Vid färgning av ull, siden och nylon rekommenderar vi handfärgning. Färgningen måste kunna göras i hög temperatur, 80°C . Vid färgning av ull, siden och nylon skall ättika tillsättas, för naturmaterial användes vanligt hushållssalt. Följ bruksanvisningen. Ingen eftertvätt behövs. Textilier som är färgade med Nitor Allfärg skall tvättas separat efteråt."
Användarens profilbild
Av sofiutane
#1557421
Men sen är det ju det om man vågar, eller om man förstör jackan.
Användarens profilbild
Av sofiutane
#1557817
tror tyvärr inte det. eller jo, bävernylon som är rosa.
Användarens profilbild
Av Upia
#1558037
sofiutane skrev:Hittade det här på nitors hemsida.

"Nitor Allfärg


Färgar ull, siden och nylon samt alla naturmaterial

Vid färgning av ull, siden och nylon rekommenderar vi handfärgning. Färgningen måste kunna göras i hög temperatur, 80°C . Vid färgning av ull, siden och nylon skall ättika tillsättas, för naturmaterial användes vanligt hushållssalt. Följ bruksanvisningen. Ingen eftertvätt behövs. Textilier som är färgade med Nitor Allfärg skall tvättas separat efteråt."
Nitor "ljuger" tyvärr på sina förpackningar. Det går inte att färga 100% polyamid med deras Allfärg utan det går att färga tyger där polyamiden är blandad med naturfibrer... Jag vet för att jag har försökt och har haft mailväxling med Nitor. Jag tycker att det är falsk marknadsföring.
Användarens profilbild
Av boosten
#1558181
En sån jacka går väl inte att färga i 80 grader hursomhelst, inte utan att de tejpade sömmarna och andningsfunktionen försvinner iaf?
Användarens profilbild
Av sofiutane
#1558243
mm, det är nog så. jag får nog glömma mina idéer.
Användarens profilbild
Av smedsboemma
#1558338
Usch vad dåligt av Nitor att inte skriva sanningen på förpackningen!
Fast lite konstigt är det eftersom det går utmärkt att färga 100% polyamid (det är samma sak som nylon) med Färgkraft syrafärger.
Det låter vettigt att tillsätta ättika. När jag färgar med Färgkraft-färgerna är det ättika och salt man tillsätter, ingen soda.
Sen måste färgbadet hålla minst 80 grader och det kanske inte jackan tål, som någon sa.
Av Katilg
#9561005
Har med framgång färgat en jacka innehållandes polyamid (nylon) med Nitor Allfärg. Jag följde instruktionen dvs. valde ett program med minst 80 grader utan förtvätt och hade i 1 dl ättika (12%). Jackan är av en bomulls- och polyamidblandning och jag har tidigare försökt färga jackan svart med textilfärg för bomull. Det blev klart mörkare, men med färgen för polyamid blev den nattsvart :D Tyvärr blev de gula detaljerna i polyester missfärgade, men de sitter på insidan. Håller tummarna för att färgen försvinner från polyestern med tiden.

Mitt råd är: Våga färga tyger med polyamid, men de upp om polyester är inblandad. Lycka till!
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?