Sticksnacktråden 5 *länklista i TS* : Gör det själv! - Sida 179 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: sön sep 23, 2018 19:24

Sticksnacktråden 5 *länklista i TS*

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Re: Sticksnacktråden 5 *länklista i TS*

Inläggav CAKirre » sön feb 25, 2018 20:01

SCSI skrev:
Tivedstrollet skrev:
Och snart går det långsammare när det blir vartannat räta och vartannat aviga när jag börjar sticka fram och tillbaka istället för runt för att få en öppning fram. :roll:

Jag hade fortsatt sticka runt och klippt på slutet istället. Aviga maskor ska man sticka så lite som möjligt!

:iagree:
Är man det minsta ambidextriös ser man istället till att lära sig att sticka räta med både höger och vänster hand. :tumup: (fast för mig är det lika avigt att sticka med höger hand som det är att sticka aviga med vänster... Jag har faktiskt lärt mig att tycka bättre om att sticka avigt efter att jag började öva med fel hand)

Jag håller faktiskt på och övar på det, i hopp om att det ska falla sig naturligt när Tösen ska lära sig sticka. :wink:
Bild
Mamma till Tösen född feb -15
Matte till kaninerna Salma dec -10 och August juni -11

Jag vill helst inte bli citerad, har en tendens att öppna upp mig för mycket och vill kunna ta bort det som för mig är känsligt.
Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Amaltea » mån feb 26, 2018 21:58

Klänning till skolavslutingen påbörjad :vågen:

1000 maskor i kjolens nederkant... vidd ska det vara.

Har förbrukat 4 hg garn och är inte uppe vid livet ännu - kommer att bli
en tung kreation detta :mrgreen:
Amaltea

Mamma till två fina ungar födda -06 och -08
Användarvisningsbild
Amaltea
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Fryle » tis feb 27, 2018 05:18

Amaltea skrev:Klänning till skolavslutingen påbörjad :vågen:

1000 maskor :shock:
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav CAKirre » tis feb 27, 2018 15:49

Har börjat repa upp två gammla köpetröjor som har varit omtyckta av mig under tonåren, men nu är lite trånga. Eller har börjat repa upp ena tröjan, men inser nu att tröjan är 50% ull och 50% nylon.
Tänkte kombinera tröjorna och göra en mönstrad tröja av dem, men har börjat få samvetskval. Borde jag slänga och köpa nytt garn istället för att sticka nytt av dem... Tänker på miljöpåverkan. Vet inte vad som är värst/bäst.
Bild
Mamma till Tösen född feb -15
Matte till kaninerna Salma dec -10 och August juni -11

Jag vill helst inte bli citerad, har en tendens att öppna upp mig för mycket och vill kunna ta bort det som för mig är känsligt.
Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav SCSI » tis feb 27, 2018 16:07

Att sticka av återbrukat är väl alltid bättre ur miljöhänseende tänker jag. Annars hamnar plasten i naturen, eller blir uppdelad... Trivs du inte med så låg ullhalt i tröja så kanske det är ett funkis sockgarn?
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Deviant » tis feb 27, 2018 18:23

Tivedstrollet skrev:
Och snart går det långsammare när det blir vartannat räta och vartannat aviga när jag börjar sticka fram och tillbaka istället för runt för att få en öppning fram. :roll:

Jag hade fortsatt sticka runt och klippt på slutet istället. Aviga maskor ska man sticka så lite som möjligt!

Oj intressant! Men förutsätter inte det att den blir stor nog att fortfarande passa barnet om jag tovar den vid det lag den är klar? Annars repas väl allt upp bara?

Nu är det dock försent.. sitter redan och stickar vartannat. Jag har moddat beskrivningen också på eget bevåg, typiskt mig.. :roll: Efter jag delade på mitten fram så la jag till också ett gäng maskor på varje sida och tänkte att det ska överlappa rejält och bli dragkedja sedan och eventuellt någon sorts knappar också. Men då kanske jag borde göra någon sorts knapphål och jag är hopplös på att komma ihåg sällan återkommande saker i stickningen. :D Kanske kan sätta sådana "duffel-knappar" med hällor liksom för att hålla flärpen över dragkedjan stängd.
Mamma till Liten som är född 2015 och Lillasyster som är född 2018. :heart:

Bär stora i onbuhimo, connecta-inspirerad regnbågssele och beco toddler. Bär lilla i didysling, beco gemini, bb-tai och sjala ulltrikå.
Användarvisningsbild
Deviant
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav SCSI » tis feb 27, 2018 22:17

Deviant: Att steeka är läskigt men larvigt tillfredsställande! Man stickar en "rand" att klippa i, 8 maskor är rätt vanligt att ta till. Beroende på vad man har för garn syr man med symaskin först innan man klipper (med obehandlad ull behövs det inte)
http://talamodspasen.blogspot.se/2013/0 ... k.html?m=1
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav nrablajS » ons feb 28, 2018 02:38

:hund: Jag gillar att hänga i den här tråden för ni gör så mycket fint. Hoppas på att orken ska återvända så jag kan bidra med nåt framöver.
nrablajS
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav SCSI » fre mar 02, 2018 10:17

Gratishelg på Crafty - många spännande filmer!
https://unlimited.craftsy.com/
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Amaltea » fre mar 02, 2018 12:43

Fryle skrev:
Amaltea skrev:Klänning till skolavslutingen påbörjad :vågen:

1000 maskor :shock:

Nu är jag nere i 400 :vågen:
Amaltea

Användarvisningsbild
Amaltea
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Jos » fre mar 09, 2018 23:13

Dottern (snart 10 år) vill att jag ska sticka tumvantar åt henne. :) Någon som har tips på mönster och/eller garn till barnvantar?
T 0805 och E 1101
Jos
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav SCSI » lör mar 10, 2018 10:39

Jos skrev:Dottern (snart 10 år) vill att jag ska sticka tumvantar åt henne. :) Någon som har tips på mönster och/eller garn till barnvantar?

Vantar med indisk tumkil ser galna ut men har en oöverträffad passform tycker jag! https://www.novitaknits.com/fi/sv/node/ ... structions
Jag brukar välja sockgarn till vantar, ren ull nöts för lätt. Raggi är perfekt om man vill ha lite tjockare vantar, drops delight eller fabel för "finvantar".
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav isbl » lör mar 10, 2018 12:27

SCSI skrev:
Jos skrev:Dottern (snart 10 år) vill att jag ska sticka tumvantar åt henne. :) Någon som har tips på mönster och/eller garn till barnvantar?

Vantar med indisk tumkil ser galna ut men har en oöverträffad passform tycker jag! https://www.novitaknits.com/fi/sv/node/ ... structions
Jag brukar välja sockgarn till vantar, ren ull nöts för lätt. Raggi är perfekt om man vill ha lite tjockare vantar, drops delight eller fabel för "finvantar".

Jag gillar detta mönster från Tin Can Knits: https://www.ravelry.com/patterns/librar ... st-mittens
Är anpassat efter olika garntjocklek och handstorlekt och eftersom att det inte skiljer sig åt mellan höger och vänster är det lätt att sticka båda samtidigt med magic loop. Men det är kanske bara jag som har extra svårt att slutföra stickprojekt som innebär att sticka precis samma sak två gånger :oops:
Två små :heart: som ständigt växer
Användarvisningsbild
isbl
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav berit » lör mar 10, 2018 15:55

SCSI skrev:

Jaha, kallas det indisk tumkil. Håller med om att den är super! Stickade den för många år sedan i en såndär ugglevante men har inte hittat den i ett basmönster nångång.
Barnen: april -11, januari -16
Användarvisningsbild
berit
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Amaltea » sön mar 11, 2018 11:33

Indisk tumkil låter spännande, det måste jag också testa :tumup:

Dottern håller på att inventera mitt garnförråd. Pinsamt många nystan :oops: och hon är inte ens halvvägs :lol: .
Amaltea

Användarvisningsbild
Amaltea
SjalGuru
SjalGuru

FöregåendeNästa

Återgå till Gör det själv!