Sticksnacktråden 5 *länklista i TS* : Gör det själv! - Sida 177 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tis apr 24, 2018 02:10

Sticksnacktråden 5 *länklista i TS*

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Re: Sticksnacktråden 5 *länklista i TS*

Inläggav Amaltea » mån jan 08, 2018 21:13

SCSI skrev:Jättefina vantar! Lettisk fläta står på min lista över saker att testa. Men just nu ska jag ge mig på en instickshäl (jakten på den perfekta sock-hälen...).

Ah, sockhäl var en bra idé att testa varianter på! Jag kan bara en :oops:

Samma med uppläggningar, där har jag testat ett par varianter utöver min "vanliga" - men det är liksom inget som sätter sig på minnet :lol:
Amaltea

Mamma till två fina ungar födda -06 och -08
Användarvisningsbild
Amaltea
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav SCSI » ons jan 10, 2018 08:54

Amaltea skrev:
SCSI skrev:Jättefina vantar! Lettisk fläta står på min lista över saker att testa. Men just nu ska jag ge mig på en instickshäl (jakten på den perfekta sock-hälen...).

Samma med uppläggningar, där har jag testat ett par varianter utöver min "vanliga" - men det är liksom inget som sätter sig på minnet :lol:

Hemma hittade jag nåt kompendium om just hälar, men det kostade 75kr och det lägger jag liksom inte ut på nåt jag inte provbläddrat i åtminstone, så jag har letat mönster med olika tekniker. Men nu googlade jag fram följande, som ju ser lovande ut: http://www.hjalpstickan.se/lar-dig-sticka-sockar/
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Amaltea » ons jan 10, 2018 10:50

SCSI skrev:
Amaltea skrev:

Hemma hittade jag nåt kompendium om just hälar, men det kostade 75kr och det lägger jag liksom inte ut på nåt jag inte provbläddrat i åtminstone, så jag har letat mönster med olika tekniker. Men nu googlade jag fram följande, som ju ser lovande ut: http://www.hjalpstickan.se/lar-dig-sticka-sockar/

Vilken bra sammanställning :app:
Amaltea

Mamma till två fina ungar födda -06 och -08
Användarvisningsbild
Amaltea
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav CAKirre » ons jan 10, 2018 13:14

Mönsterhärdsmälta... Har någon tips på ett välsittande basmönster till tröja/kofta åt en treåring?
Tösen har bett mig att sticka en tröja i blått och grönt med dragkedja.
Hon har inte velat använda de senaste två tröjorna jag gjort till henne, men kanske det är tredje gången gillt?
Bild
Mamma till Tösen född feb -15
Matte till kaninerna Salma dec -10 och August juni -11

Jag vill helst inte bli citerad, har en tendens att öppna upp mig för mycket och vill kunna ta bort det som för mig är känsligt.
Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav SCSI » ons jan 10, 2018 14:12

CAKirre skrev:Mönsterhärdsmälta... Har någon tips på ett välsittande basmönster till tröja/kofta åt en treåring?
Hon har inte velat använda de senaste två tröjorna jag gjort till henne, men kanske det är tredje gången gillt?

Den här gillar jag (mina ungar vill gärna ha luva) https://www.ravelry.com/patterns/librar ... th-pockets
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav CAKirre » ons jan 10, 2018 18:23

SCSI skrev:
CAKirre skrev:Mönsterhärdsmälta... Har någon tips på ett välsittande basmönster till tröja/kofta åt en treåring?

Den här gillar jag (mina ungar vill gärna ha luva) https://www.ravelry.com/patterns/librar ... th-pockets

Tack!
Vad kreativa folk varit med den. Stickas ärmarna för sig? Ser att många har randat tröjan, men hållit ärmarna enfärgade. (jag har inte app för pdf på mobilen.)
Bild

Jag vill helst inte bli citerad, har en tendens att öppna upp mig för mycket och vill kunna ta bort det som för mig är känsligt.
Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav SCSI » ons jan 10, 2018 23:25

CAKirre skrev:Vad kreativa folk varit med den. Stickas ärmarna för sig? Ser att många har randat tröjan, men hållit ärmarna enfärgade. (jag har inte app för pdf på mobilen.)

Ja, ärmarna monteras i efterhand. En nackdel eftersom det är så jävla tråkigt, men jag som oftast buss-stickar uppskattar ändå att slippa ha med hela tröjan när det är ärmdags. :tumup:
Jag fick lite ont om blått garn så jag var tvungen att randa huvan och en ärm på den senaste jag stickade:
Bild
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Fryle » tor jan 11, 2018 05:32

Vilken fräck tröja, SCSI! Syr du på mönstret efteråt eller stickar du tvåfärgat?
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav SCSI » tor jan 11, 2018 15:30

Fryle skrev:Vilken fräck tröja, SCSI! Syr du på mönstret efteråt eller stickar du tvåfärgat?
Både och. Konturerna är broderade i efterhand, större fält stickade.
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav CAKirre » tor jan 11, 2018 19:37

Ja, den var verkligen fräck! :love:
Bild

Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav SCSI » fre jan 12, 2018 08:16

Jag ska hälsa sjuåringen att åtminstone NI tycker det. Han är nog lite besviken över uteblivna reaktioner i klassen - det är nog inte så många föräldrar som visat Min granne Totoro för sina barn?
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav CAKirre » fre jan 12, 2018 09:38

SCSI skrev:Jag ska hälsa sjuåringen att åtminstone NI tycker det. Han är nog lite besviken över uteblivna reaktioner i klassen - det är nog inte så många föräldrar som visat Min granne Totoro för sina barn?

Vi har inte visat någon av de filmerna för Tösen än, men hon är ju inte ens tre. Längtar dock efter att få göra det.
Bild

Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav CAKirre » lör jan 13, 2018 23:43

Suck... Inte ville tösen ha det jag visade henne. Hon pratade om blått och gult och vitt hela vägen till butiken och hittade mycket hon sa att hon tyckte om, men sedan plockade hon bestämt tre rosa nyanser i ett tunnt garn, mjukt och fint, visst. Men jag försökte styra henne undan de riktigt tunna garnerna... 28-32x36-42/10 cm...
Får tänka om. Antingen räkna om något av de mönster jag har, eller köpa nytt. Hittar inte riktigt något passande gratismönster.
Har ett i och för sig ett som skulle kunna passa någonstans här hemma... https://www.ravelry.com/patterns/librar ... y-cardigan

Edit: hittade nu en gratiskofta skrivet för det garnet vi köpt, men ingen annan har gjort den, så lite svårt att veta om det är ett vettigt mönster, men modellen ser fin ut...
https://www.ravelry.com/patterns/library/spot-2
Bild
Bild

Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav CAKirre » tis jan 30, 2018 20:27

Jag har börjat sticka en randig kofta till Tösen. Pacific Coast Med fem färger igång.
Bild
På själva koftan har jag låtit dem följa med längs ena kanten eftersom jag ändå ska sätta en dragkedja och inte ha knappar.
Men, jag funderar på hur jag ska göra med ärmarna...
Ska jag låta alla färgerna löpa med, eller ska jag klippa och fästa alla rosa nyanser och bara låta vita löpa med?
Hur skulle ni ha gjort?

Ursäkta den mörka bilden...
Bild

Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav isbl » ons jan 31, 2018 15:08

CAKirre skrev:Jag har börjat sticka en randig kofta till Tösen. Pacific Coast Med fem färger igång.
På själva koftan har jag låtit dem följa med längs ena kanten eftersom jag ändå ska sätta en dragkedja och inte ha knappar.
Men, jag funderar på hur jag ska göra med ärmarna...
Ska jag låta alla färgerna löpa med, eller ska jag klippa och fästa alla rosa nyanser och bara låta vita löpa med?
Hur skulle ni ha gjort?

Ursäkta den mörka bilden...

Alltså jag är ju rätt lat, så jag hade låtit alla färger löpa med :oops: Kanske inte optimalt, men när jag höll på med en liknande grej, med ränder i olika färger, så gjorde jag som så att jag tvinnade fast de färger som inte användes med jämna mellanrum, för att slippa långa flotteringar längs med ärmen, blir ju lite opraktiskt just på en ärm - lätt att fastna med fingrar osv. Det funkade hur som bra, men det gäller ju att en är ganska noga och inte spänner för löst eller för hårt, utan alldeles lagom 8)
Är det bomullsgarn eller ullgarn? Bomull är väl ganska meckigt att fästa utan att det glider ur och kikar fram på fel sida, så där hade jag nog oavsett lathetsgrad i möjligaste mån försökt föra med alla färger utan att klippa emellan.
Två små :heart: som ständigt växer
Användarvisningsbild
isbl
SjalFantast
SjalFantast

FöregåendeNästa

Återgå till Gör det själv!