Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
#9517368
Jos skrev:Gammalt liggunderlag lät ju smart! Jag läste om nån som använde en särskild blockningsmatta. Med tanke på min mängd av stickande känns det inte rimligt att skaffa en sådan. Bättre då med något som finns hemma!
Jag blockar på sängen. Jag lyfter bort bäddmadrassen, lägger en handduk på sängen, nålar upp det jag ska blocka och låter det ligga tills det torkar. Ofta välter jag tillbaka bäddmadrassen på sängen på kvällen och då blir det extra hårt pressat :)
Användarens profilbild
Av SCSI
#9517509
En sak jag kom att tänka på i helgen när jag pratade garn med svärmor... är det bara jag som hatar att sticka i bomull? Särskilt tjockare bomullsgarn... jag AVSKYR det verkligen - det beter sig liksom inte väluppfostrat och följsamt, utan det känns som att jag måste brottas med garnet hela tiden. Inte alls avslappnande och meditativt som ull...
(tänker ibland att jag som vänsterhänt borde sticka mer med Z-spunnet garn, men det är ju inte ett specifikt bomullsproblem - även ull tenderar att liksom spinna isär sig emellanåt)
Av Jos
#9517522
SCSI skrev:En sak jag kom att tänka på i helgen när jag pratade garn med svärmor... är det bara jag som hatar att sticka i bomull? Särskilt tjockare bomullsgarn... jag AVSKYR det verkligen - det beter sig liksom inte väluppfostrat och följsamt, utan det känns som att jag måste brottas med garnet hela tiden. Inte alls avslappnande och meditativt som ull...
(tänker ibland att jag som vänsterhänt borde sticka mer med Z-spunnet garn, men det är ju inte ett specifikt bomullsproblem - även ull tenderar att liksom spinna isär sig emellanåt)
Jag har stickat ett plagg (enbarnkofta) i bomull och är inte sugen på att göra om det i brådrasket. Det var ett tunnt garn, så stickorna var också för tunna för min smak.
Användarens profilbild
Av isbl
#9517528
Jos skrev:
SCSI skrev:En sak jag kom att tänka på i helgen när jag pratade garn med svärmor... är det bara jag som hatar att sticka i bomull? Särskilt tjockare bomullsgarn... jag AVSKYR det verkligen - det beter sig liksom inte väluppfostrat och följsamt, utan det känns som att jag måste brottas med garnet hela tiden. Inte alls avslappnande och meditativt som ull...
(tänker ibland att jag som vänsterhänt borde sticka mer med Z-spunnet garn, men det är ju inte ett specifikt bomullsproblem - även ull tenderar att liksom spinna isär sig emellanåt)
Jag har stickat ett plagg (enbarnkofta) i bomull och är inte sugen på att göra om det i brådrasket. Det var ett tunnt garn, så stickorna var också för tunna för min smak.
Ännu en bomullshatare anmäler sig. Är heller inget fan av lin, precis som Amaltea upplever jag det som ovanligt oföljsamt och omöjligt att få små fina maskor. Är också en tätstickare i vanliga fall som får gå upp i stickstrl, men nu fick jag gå ner ganska mkt för att komma i närheten. Detta är dock mitt första linförsök, får se om det blir en färdig tröja tillslut...
Användarens profilbild
Av SCSI
#9517858
Skönt att höra! Både syrran och svärmor stickar mycket i bomull (fast ofta bamvy-blandningar u syrrans fall) så jag har känt mig rätt ensam. Tunna stickor/garn bekommer mig inte - loppan är stickad i tunt ullgarn på 2.5or... Det var bara resåren på 2or som kändes lite tröstlös. :lol:
#9518014
Härlig Fryle! :love:
Vad är det för garn? Tycker det nästan ser ut som banansilke?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9518028
CAKirre skrev:Härlig Fryle! :love:
Vad är det för garn? Tycker det nästan ser ut som banansilke?
Tack!
Det är Manos de Uruguay, en fantastiskt mjuk ull-silke-blandning.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9518042
ellla skrev:superhärlig tröja Fryle!!!
Tack! :heart:

(Jag har precis börjat planera lite för det gröna garnet jag fick av dig för länge sedan, det har legat och mognat tills nu, jag har klappat lite på det emellanåt.)
Användarens profilbild
Av Fryle
#9518102
SCSI skrev:Vilket underbart garn, Fryle!
Ja, visst är det härligt! Jag unnade mig det när jag fick ett presentkort i en garnaffär i Köpenhamn när jag stickat en kofta på uppdrag (och då hade de ändå stått för garnet till koftan, det var bara min arbetsinsats som ersattes :heart: .)
Användarens profilbild
Av berit
#9518178
Nu har jag avhållit mig från stickning i ett år och har sporadiskt broderat litegrann med inte senaste tre månaderna pga senskidsinflammation i handleden som antagligen kommit sig av hormonförändringar pga graviditet och/eller amning. Jag håller på att bli galen :gaah: :gaah: :gaah: Tips på vad jag ska göra istället?? Försöker odla lite men är inte alls samma grej. Funderar på att väva, det kanske är skonsammare mot handleden? Eller nålfiltning?
Av Ponyo
#9518214
berit skrev:Nu har jag avhållit mig från stickning i ett år och har sporadiskt broderat litegrann med inte senaste tre månaderna pga senskidsinflammation i handleden som antagligen kommit sig av hormonförändringar pga graviditet och/eller amning. Jag håller på att bli galen :gaah: :gaah: :gaah: Tips på vad jag ska göra istället?? Försöker odla lite men är inte alls samma grej. Funderar på att väva, det kanske är skonsammare mot handleden? Eller nålfiltning?
Väva och/eller spinna?
Det har en cellospelande stickare jag följer gått över till.
#9518220
Åh så superfina grejer ni gjort både SCSI och Fryle! Underbart färgglada. :love:
  • 1
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?