Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9459770
Juliusdotter skrev:
telistant skrev:
Trulsamin skrev: Och jag gjorde klart en julklapp häromdagen, en mössa till min lillasyster

Bild
vilken fin mössa!!
:love:
Tack :loving: Jag är sjukt nöjd med den :) Och att sticka flätor och spetsmönster är ju så kul :vågen:
#9459990
Jag stickar lovikaavantar åt ett av barnen. Eftersom jag hatar strumpstickor (efter att ha testat en gång ;)) så stockar jag på rundsticka med magic loop-teknik. Dock uppstod ett problem nu när jag ska börja minska. I mönstret står det "Minska därefter på följande sätt: 1:a stickan, 1 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyftade maskan över 2:a stickan, sticka tills 3 m återstår. 2 tills. 1 rm 3:e stickan 1 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyftade m över 4:e stickan, sticka tills 3 m återstår. Sticka 2 tills, 1 rm." Men jag har ju ingen andra ich fjärde sticka att lyfta över till, så hur ska jag göra nu?
Av Jos
#9460034
Jag kämpar på med en kofta till yngsta. Idag började jag på andra ärmen!

Har kommit på att en kofta (även till ett barn!) på stickor 2,5 känns segt, och att bomullsgarn inte är så mysigt att sticka i.
Användarens profilbild
Av isbl
#9460041
Mary_Cherry skrev:Jag stickar lovikaavantar åt ett av barnen. Eftersom jag hatar strumpstickor (efter att ha testat en gång ;)) så stockar jag på rundsticka med magic loop-teknik. Dock uppstod ett problem nu när jag ska börja minska. I mönstret står det "Minska därefter på följande sätt: 1:a stickan, 1 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyftade maskan över 2:a stickan, sticka tills 3 m återstår. 2 tills. 1 rm 3:e stickan 1 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyftade m över 4:e stickan, sticka tills 3 m återstår. Sticka 2 tills, 1 rm." Men jag har ju ingen andra ich fjärde sticka att lyfta över till, så hur ska jag göra nu?
Om du delar maskantalet med 4 så ser du ju hur fördelningen skulle sett ut på 4 stickor. Och så sätter du någon form av markör (gem eller en bit garn funkar) där varje sticka skulle ha slutat/börjat. Då ser du ju lätt var du ska minska!
#9460235
Trots mångåriga försök lyckas jag inte få jämna maskor vid skarvarna mellan strumpstickorna när jag stickar ribbstickade strumpskaft. Har ni några knep? Ska jag kanske försöka mig på "magic loop" då eller har jag missuppfattat användningsområdet för den tekniken?
#9460237
Amaltea skrev:Trots mångåriga försök lyckas jag inte få jämna maskor vid skarvarna mellan strumpstickorna när jag stickar ribbstickade strumpskaft. Har ni några knep? Ska jag kanske försöka mig på "magic loop" då eller har jag missuppfattat användningsområdet för den tekniken?
Jag får det alltid jämnt när jag stickar första maskan utan att göra nått speciellt men när jag stickar andra maskan så drar jag åt ordentligt så att både maskorna blir åtdragna. Då stannar båda två åtdragna och det blir jämnt. Det är inte säkert att magic loop löser problemet men det kan göra det...
#9460298
Trulsamin skrev:
Amaltea skrev:Trots mångåriga försök lyckas jag inte få jämna maskor vid skarvarna mellan strumpstickorna när jag stickar ribbstickade strumpskaft. Har ni några knep? Ska jag kanske försöka mig på "magic loop" då eller har jag missuppfattat användningsområdet för den tekniken?
Jag får det alltid jämnt när jag stickar första maskan utan att göra nått speciellt men när jag stickar andra maskan så drar jag åt ordentligt så att både maskorna blir åtdragna. Då stannar båda två åtdragna och det blir jämnt. Det är inte säkert att magic loop löser problemet men det kan göra det...
Jag fick lära mig ett knep att man håller den nya stickan (vänster hand) rakt med den förra (fd höger hand) så man få en platt stickning framför sig istället för den runda och dra lite extra i de en-två första maskorna. Gick det att begripa?
Användarens profilbild
Av berit
#9460337
Amaltea skrev:Trots mångåriga försök lyckas jag inte få jämna maskor vid skarvarna mellan strumpstickorna när jag stickar ribbstickade strumpskaft. Har ni några knep? Ska jag kanske försöka mig på "magic loop" då eller har jag missuppfattat användningsområdet för den tekniken?

För mig funkar magic loop så att jag inte får någon skåra mellan maskorna. Om jag stickar med strumpstickor lyckas jag inte undvika de där mellanrummen hur mycket jag än försöker. Så jag röstar för magic loop :tumup: . Mycket härligare teknik också :D
#9460774
isbl skrev:
Mary_Cherry skrev:Jag stickar lovikaavantar åt ett av barnen. Eftersom jag hatar strumpstickor (efter att ha testat en gång ;)) så stockar jag på rundsticka med magic loop-teknik. Dock uppstod ett problem nu när jag ska börja minska. I mönstret står det "Minska därefter på följande sätt: 1:a stickan, 1 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyftade maskan över 2:a stickan, sticka tills 3 m återstår. 2 tills. 1 rm 3:e stickan 1 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyftade m över 4:e stickan, sticka tills 3 m återstår. Sticka 2 tills, 1 rm." Men jag har ju ingen andra ich fjärde sticka att lyfta över till, så hur ska jag göra nu?
Om du delar maskantalet med 4 så ser du ju hur fördelningen skulle sett ut på 4 stickor. Och så sätter du någon form av markör (gem eller en bit garn funkar) där varje sticka skulle ha slutat/börjat. Då ser du ju lätt var du ska minska!
Det var mest det där lyft till sticka 2 jag fastnade på, men det löste sig och första vanten är klar. Jag har lovat att nästa ska vara klar till på måndag, jag är ensam hemma med en Sjöviks åtta månaders bebis till söndag kväll, jag tror jag lovat för mycket ...
#9461536
Mary_Cherry skrev:Nu vill jag sticka nåt till mig själv. :app: Tror ni den här är jättesvår? http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7161&cid=12
Vilken fin kofta! Jag har ingen aning om den är svår, men en rätstickad kofta låter ju som att den skulle vara lite lättare. :tumup: Själv kan jag tyck att det kan vara lite småknepigt om garnet är för tunnt, men det klarar du nog galant! :D
Av Jos
#9461678
Jättefin kofta... Men för mig skulle det nog ta en halv evighet att få ihop en vuxenkofta på stickor nr 3 (samt att jag tycker det är bekvämare med lite grövre stickor). Fast det beror ju på hur mycket och hur snabbt du stickar!
#9461911
Jos skrev:Jättefin kofta... Men för mig skulle det nog ta en halv evighet att få ihop en vuxenkofta på stickor nr 3 (samt att jag tycker det är bekvämare med lite grövre stickor). Fast det beror ju på hur mycket och hur snabbt du stickar!
Inte jättemycket och inte jättesnabbt. :Hahaa: Det tar ju emot lite att sticka på nr 3, det måste jag erkänna.
#9461947
Magic loop, två lovikkavantar på samma kabel. Bra i teorin men nu när jag har stickat mudden och ska vända vanten hamnar tråden vid fel sticka. När jag stockade en vante i taget var det enkelt att bara lyfta över första maskan till den andra stickan, nu är det en vante i vägen där. Hur göra?
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (1.42 MiB) Visad 3013 gånger
  • 1
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 198

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?