Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
104
46%
2
66
29%
3
40
18%
4
9
4%
5
6
3%
Av Lisen
#59903
mer än en 1:a, man kan ju trots allt _bära_ ett barn i den.
Oergonomisk för både bärare och barn, dyr och kort användbarhetstid.
Av mig får den en etta men det vette sjutton om den förtjänar..
Användarens profilbild
Av solängel
#64057
Den får en 2:a av mig.
Vi har en lånad sele - tack och lov... I början var den helt OK, särskilt för kortare bärstunder in på affären och så när jag inte ville krångla med långsjalen (som jag burit i sedan hon var 3 dagar), ringsjalen funkade inte för mig i början. Martinas pappa tycker att den är jättebra - han är som så många andra pappor en sjalvägrare. När hon började väga uppemot 5,5 kilo var det dock stopp för mig, får jätteont efter bara fem minuter.

Nu när hon väger 7 kilo tycker också pappan att det börjar bli jobbigt, så jag har köpt en "neutral" sjal som jag ska försöka få på honom - av någon anledning gillar han inte min fina, färgglada Antigua stil med fransar :shock:
Användarens profilbild
Av Sjalotta
#64232
Vi köpte en beg. innan Alvin föddes. Det är ju klart att man ska ha en sele! Och BB är ju det bästa - eller? Hade inte hört talas om bärsjalar alls innan och jag visste ju att mina föräldrar bar oss i sele och det verkar ju så mysigt.

Alvin tyckte det var okej en gång tror jag. Det var krångligt att få på den och den satt för tajt om Alvin. (som är väldigt smal, lite under medelkurvan) Det fanns inget bra stöd för hans huvud när han var liten och vi kunde ju inte använda den förrän han vägde över 4 kg, eller vad är det? Då var han 1 månad i alla fall... Tyckte inte att den avlastade bra, så trots att Alvin är ett litet lätt barn verkade han tung... Jag tyckte heller inte att det var lätt att ställa in den för mig resp. min man. Man fick det aldrig riktigt rätt med det där korset i ryggen. Nej, köp inte en BB!

Det bästa var väl att vi fick tillbaka lika mycket när vi sålde den som vi gav för den... ;-)
Användarens profilbild
Av Ina
#65137
Jag såg under graviditeten hur många fina bilder på BB selar som helst i Vi föräldrar, väntar barn tidningar mfl och jag önskade mig en aktiv i julklapp. Förra veckan var jag på väg å sälja den men mannen vill behålla den???? Sjal är ju inget för han del är ju lite halv "töntigt" men jag har dock hjälpt han att knyta så hon har åkt med pappa på ryggen också men han skulle inte säga att sjalen var bättre ;-)

Saken är att han är tekniker och gillar det här med säkerhets lås. Tyg och knutar kan ju gå sönder så lätt :-)

Så en 3+ av oss efter som mannen använde den och vi har kunnat ha den länge efter som Clara har varit så liten hon går fortfarande i den 10mån.

Men till nästa om det blir någon blir det sjal i vagga från start.
Av Melwinsmamma
#83261
Jag var faktiskt jättenöjd med min BB.Har använt den jättemycket ända tills för ca 1 månad sen,då började det bli lite jobbigt åt axlarna och ryggen.Köpte min begagnad så inte var den farligt dyr heller :D
Användarens profilbild
Av karra1
#88384
helt klart en 3:a om nästan en 4:a.

Alla mina 3 barn har gillat vår BB (och so oergonomiskt har de inte suttit i den - alla tre har suttit i grodposition) och använt den i ca 6 månader med de andra två, nu kör jag med sjal istället för att det är snyggare *s* och ja det avlastar mer, bebisen sitter närmare kroppen o.s.v

Men jo, jag tycker att BB är helt okej - bättre att barnen bärs i en BB än inte alls :-)
Användarens profilbild
Av amöba
#88387
Vi fick en beg av en kollega till mig och använde så mycket vi vågade och så länge jag orkade. Vid ca 5 månader så var tösen för tung för att mina axlar skulle hålla mer än 20 min och jag köpte - äntligen - min sjal.

Jag ger den en 2:a, främst för att man inte kan bära en nyfödd i den och därefter bära bara korta stunder. Sen är den enkel att använda. Men väldigt obekväm för bäraren. Den nya varianten med ryggplattan är säkert bekvämare - men bara för bäraren.
Användarens profilbild
Av beccas12
#90750
En 4:a från mig. Sonen älskade den, mannen med, och även om jag skaffade sjal senare så uppskattade jag verkligen BB. Min rygg är väl stark :lol: ... Skämt åsido, så var den min räddning, då jag fick reumatism när lillen var 3mån. och inte kunde lyfta armarna alls över midjehöjd eller dra åt knutar.. BB var så otroligt lätt att sätta på sig, även i liggande ställning, sjalen bara gick inte eftersom jag inte hade någon som helst rörlighet. Och att bära var räddningen då jag på så sätt kunde vara mamma trots sjukdomen :D. Antingen låg vi på golvet bägge två, eller så satt han i BB'n.
Jag bar honom i den tills han var ca 6mån, då avklingade reumatismen och sjalen har sedan dess varit på mer eller mindre jämt...
Av akl
#102158
Använde BB-sele när dottern (idag 6år) var liten och tyckte den fungerade alldeles utmärkt. Fick inte ont i rygg eller något.
Nu när Gabriel kommit började jag använda selet igen, men AJ vad ont i ryggen jag får efter 5 min redan. Fungerar inte alls.
Tur att Gabriel inte kräver att bli buren hela tiden.
Däremot har jag aldrig testat en sjal, så jag kan ju inte jämföra.


Ger BB-selet en 3:a eftersom jag var nöjd för 6 år sedan, men inte idag! *kompromissar lite*
Användarens profilbild
Av Lydia
#131067
Jag har trivts med våran Babybjörn Active. Eftersom dottern är "smäcker" så kan hon fortfarande ha den (är 1 år nu), men vi använder den sällan numera ändå. Tycker att den är ivägen om man inte har dottern i den (alltså om man tex ska köra bil så måste man ta av den, och krångla på sig den igen när man kommer till tex affären).
Blev en ringsjal för mig istället, lättare/smidigare (men B.B. har absolut fyllt funktionen för vår familj).

Köpte en lång sjal innan dottern föddes, men kände inte att jag "litade" på sjalen tillräckligt, och att det var lite för meckigt. Så jag sålde sjalen och köpte selen istället..
Av Gummi
#145568
Jag satte en 3:a på den.

Jag har en BB Active.

Min son blev hysterisk den första månaden när jag skulle bära honom i den, han avskydde den.

Sen blev han tyngre och då började han gilla den så jag hade riktig nytta av den i 3 mån, sen blev han för tung och jag får nu ont av att bära honom i den längre stunder.

+ Snygg, bra till små bebisar, lätt att ta på och få i barnet, lätt att ta ut barnet, sambon tycker om den.

- Dyr, går ej att använda mer än några få månader, belastar axlarna när barnet blir tyngre, tar ganska mycket plats när man tar med den i t.ex. barnvagnen, går ej att bära på ryggen.
Användarens profilbild
Av Picea
#179134
Jag måste också erkänna att jag tycker den funkar jättebra de första månaderna. Om man har den på översta läget och barnets ben är väldigt korta tycker jag inte benen dinglar, utan barnet sitter ganska mycket i sittställning. Den är enkel att sätta på och man kan ha bärdelen under jackan när man inte bär, t ex i bilen, och enkelt knäppa på resten + barnet när det är dags att bära. Är barnet litet och lätt kan man bära rätt länge också, även om det till skillnad från sjalen känns att man bär på något.

Men oj!! Vilket pris för en grej som funkar bra i endast några månader! Men jag är ändå glad att vi har den för min otekniske makes skull.
Användarens profilbild
Av Smurf
#199524
Instämmer att bärselen är dålig pga den är tidsbegränsad samt den avlastar ingenting. Jag får snabbt ont i axlarna, nacken å ryggen med selen :-( Därför har jag nu köpt en sjal :D
Av mie
#229647
Jag gav den en etta. Jag får ont mellan skuldrorna bara av att TÄNKA på den...

Jag hade en till min pojk som föddes 1994. Honom bar jag hela första året i den men då vägde han bara 6,8 kilo på sin ettårsdag så det funkade ju rätt bra.

Till Valter användes den kanske 3 ggr men han vägde ju 4.6 redan vid födseln så där var det en rejäl skillnad. Men nää.. bärkomforten är usel och barnet sitter rätt illa, ffa småpojkar ju!

/mie
Av Aelia
#229814
karra1 skrev:(och so oergonomiskt har de inte suttit i den - alla tre har suttit i grodposition)
Hur? Har du bild, för att inte en babybjörn själva kunde visa ett bild där barn sitter ergonomiskt i den :roll: Som jag ser det så hänger barnet i den inte sitter
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?