Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av carolinqua
#8303071
Jag har funderingar på att starta min egen kollektion med bärdon och bärjackor när Winston börjar på dagis. Jag har en mam deluxe som jag tycker jag ser ut som en säck potatis i..så jag tänkte att det saknas snygga bärjackor.

Jag tänkte bara kolla lite hur ni tycker att en bra bärjacka ska se ut. Färger, Mönster, Material..vad den ska ha för detaljer

Jag tänkte mig färgglada jackor, i grönt och lila tex, med mönster på insidan. Goretex eller manchester kanske på utsidan, cashmere på insidan på en lyx-version, fleece på insidan på en budget-version. Är det nåt som ni skulle gilla..eller inte? :hmm:

Det som verkar svårast är nog att få bort den där potatissäckslooken..

..och om det finns något praktiskt på jackan som skulle göra den mer användbar.

Bombardera mig gärna med idéer! :D
Användarens profilbild
Av tweed
#8303082
Jag skulle vilja ha en jacka i ullfilt, i bra mycket slankare modell än de som finn på marknaden nu. Alternativt i annat, mer vindtätt material, men fortfarande i en inte så plufsig modell. cityjackan som myllymuksut har är den snyggaste jag har sett hittills.
Användarens profilbild
Av Lindajv
#8303089
Jag har också en MaM. Jag hade velat att den var mer vindtät och att den inte var så öppen nertill som den är. Ordentliga fickor vore också fint. Snygga ärmar utan tantkänsla. Det är det som jag kommer på omgående. Låter spännande med en egen kollektion!
Användarens profilbild
Av carolinqua
#8303144
tack för idéerna!

Håller med om att det blåser in för mkt i mam-jackan. Goretex eller liknande skaljacksmaterial vore nog en lösning! och nån form av bred stickad resår nedtill..om det inte blir för fult.

Ull kliar ju.. Vi har produktion av cashmere i Nepal så då tänkte jag filtad cashmere inuti i lyxversionen..då blir det ju också mkt varmare och gosigare! :love:

Ska spana in myllymuksut
Användarens profilbild
Av tweed
#8303155
carolinqua skrev:tack för idéerna!

Håller med om att det blåser in för mkt i mam-jackan. Goretex eller liknande skaljacksmaterial vore nog en lösning! och nån form av bred stickad resår nedtill..om det inte blir för fult.

Ull kliar ju.. Vi har produktion av cashmere i Nepal så då tänkte jag filtad cashmere inuti i lyxversionen..då blir det ju också mkt varmare och gosigare! :love:

Ska spana in myllymuksut
Men det ska väl vara foder i den eller :lol:
JAg tror att cashmere blir för dyrt, Jag tycker att alla de jackor som tillverkas idag, i mindre lyxiga material är för dyra. I ett snyggare utförande skulle jag kanske kunna tänka mig att betala de priserna för en bärjacka, men inte mycket mer. Det är ju ändå en ganska brgränsad användningsperiod för en sådan jacka, och även om man kan sälja den vidare sen så är det en ganska stor utgift. Allra bäst vore det ju om den gick att omvandla till vanlig jacka efter bärperioden.

En lösning på problemet med drag skulle ju kunna vara någon slags dold dragskovariant på insidan av jackan. Som ett snölås som inte drar ihop jackan, utan att det är som en tygdel som bildar typ ett lock när man dra ihop den, om du förstår vad jag menar. Då slipper man det bylsiga utseendet.
Av herilane
#8303875
Jag har en MamaJacket som jag faktiskt är riktigt nöjd med. Jag har inte sett någon annan jacka som jag tror att jag skulle gilla bättre.

Det jag verkligen gillar:
- Fint material.
- Fin skärning. Jag känner mig snygg i den.
- Den går att använda alldeles utmärkt (och ser snygg ut) även när man inte bär barn. Dvs man kan gå ut med barn i vagn och komma hem med barn i sjal, och se välklädd ut hela vägen.

Det jag skulle vilja ändra:
- Lite bredare ärmar. Nu blir det ibland lite för tajt när det är riktigt kallt ute och jag ska få in en fleecetröja under.
- Huvudöppningen sitter på fel ställe (för långt ner) på bärpanelen för mig. Jag har sytt igen den helt och hållet, och drar helt enkelt inte upp dragkedjorna hela vägen. (Det kan ha att göra med att jag har rätt lång överkropp. Fast då borde det ju bli tvärtom? Vet inte faktiskt.)
- Mera vindtätt.
- Lite roligare tyg. Jag ångrar lite grann att jag köpte en mörkgrå istället för den vinröda. Om jag bara orkade och hann så skulle jag sy på någon slags dekorationer ton-i-ton, typ spets eller brodyr eller något.

Det som jag trodde att jag inte skulle gilla men som faktiskt inte stör mig:
- Att den inte är vattentät. Jag går faktiskt inte ut på långpromenader i regn och rusk. Jag tar paraply helt enkelt och så funkar det finfint.
Användarens profilbild
Av Majaå
#8421233
Mina drömmars bärjacka...
... är inte svart, vill kunna ha den en blåsig sommardag utan att bli för varm av solens strålar.
... är bara en skaljacka, men vind- och regntät, så förlängs säsongen för den. Kompletterar hellre med en fleeceväst under en kall dag.
... får man plats med en fleeceväst under.
... har tillräckligt lös "påse" för barnet så att huvudets position i höjdled inte kräver exakthet - då kan den användas till både små och stora barn, och man kan variera knytningarna också.
... har ett avtagbart huvudstöd vid barnets huvudöppning så att även små barn som somnar kan bäras innanför den.
... har en avtagbar luva för den vuxne (som går att knäppa fast åt båda hållen, beroende på om man bär fram eller bak).
... har en dragsko längst ned för att förhindra att det blåser in (typ Peekarus bärväst).
... har en ficka på sidan för plånbok, napp o andra mindre saker.
... går att dra åt kring både barnets och den vuxnes huvudöppningar så det inte blåser in.

Detta är min drömjacka, men med de kraven lär jag nog få drömma vidare...? Eller sy en själv?
Användarens profilbild
Av Sarai
#8476887
Mycket är sagt som jag håller med om, men ett absolut krav för mig är att det ska funka bra att bära på ryggen med den, och jag ska kunna få på den själv. Att få värme när man bär på magen kan man lösa på många sätt, med stora jackor eller tröjor, men det som verkligen gör att jag kan tänka mig att betala en slant är att den ska gå att använda för ryggbärning. Det ska gå att sätta upp ett barn på ryggen och sedan gå ut, även om barnet har somnat.
Ett plus är om den kan användas under större delen av året och är vind och vattentät.

Givetvis ska den vara snygg. Jag gillar Lilies of the valleys version, den med skärp i midjan.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?