Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
3
3%
2
2
2%
3
7
7%
4
29
28%
5
63
61%
Användarens profilbild
Av Summer
#7494796
Jag har en chilicochlate som jag tvättat flera gånger som jag inte tycker är märkbart tvätblek.

Jag bar härom dagen min 4-åring (ca 16kg) i den och det fungerar förvånandsvärt bra. Till och med så bra att han har bett om att få bli buren i den igen :lol: (Även jag tyckte det gick bra).

Jag har bara använt den på ryggen och inte provat babyinsatsen.

Gillar den skarpt.

Nackdelar:
Tur att säkerhetsflärpen finns på midjebältet då jag regelbundet misslyckas med att knäppa det helt :? (inte för att det har gått upp men i alla fall)
Klumpigt stor att ha med sig för säkerhets skull (:fnissa: vi har typ aldrig vagnen med så detta inträffar inte, någon har manduca + barn på sig för jämnan...)

Detta är selen som är med överallt!!!
Användarens profilbild
Av aktuelle
#7531040
har skrivit om den förut, men ett litet tillägg. hade den några månader när sonen var nyfödd och sedan sålde jag den vidare då jag hellre hade mei tai eller sjal. Tänkte köpa en sele nu då han blivit lite större, men det blir inte en manduca igen, jag har insett att jag har gått ner så pass mycket i vikt så jag skulle nog inte kunna dra åt nog mycket så den skulle sitta optimalt. jag är 174 och väger 61 kg. redan just innan den såldes så spände jag åt så det inte fanns så mycket marginal kvar och då vägde jag ca 10-15 kg mer än jag gör nu.
Användarens profilbild
Av Jolin
#7531117
aktuelle skrev:har skrivit om den förut, men ett litet tillägg. hade den några månader när sonen var nyfödd och sedan sålde jag den vidare då jag hellre hade mei tai eller sjal. Tänkte köpa en sele nu då han blivit lite större, men det blir inte en manduca igen, jag har insett att jag har gått ner så pass mycket i vikt så jag skulle nog inte kunna dra åt nog mycket så den skulle sitta optimalt. jag är 174 och väger 61 kg. redan just innan den såldes så spände jag åt så det inte fanns så mycket marginal kvar och då vägde jag ca 10-15 kg mer än jag gör nu.
Jag har en och är 167 cm och väger 51 kg och det och den sitter bra, men visst alla spännen är på det tajtaste.
Användarens profilbild
Av Svampp
#7814192
Jag funderar på hur länge ni som skriver att ni bär er lite större barn (ett år och äldre) bär? Jag får första barnet i augusti så har aldrig provat att bära själv men vill ju göra det och tycker manducan verkar riktigt bra! Men har en kompis som har tvillingar som snart är 2 som inte alls trodde på att man kunde bära nån längre stund i sele när barnen fyllt ett år. Hon trodde möjligen på bärstol, men hon har haft babybjörn sele (med ryggplatta) så jag tänkte att det kanske är så stor skillnad att man med Manducan faktiskt kan bära några timmar i sträck fast de börjar bli stora?
Användarens profilbild
Av Nemo
#7814364
Svampp skrev:Jag funderar på hur länge ni som skriver att ni bär er lite större barn (ett år och äldre) bär? Jag får första barnet i augusti så har aldrig provat att bära själv men vill ju göra det och tycker manducan verkar riktigt bra! Men har en kompis som har tvillingar som snart är 2 som inte alls trodde på att man kunde bära nån längre stund i sele när barnen fyllt ett år. Hon trodde möjligen på bärstol, men hon har haft babybjörn sele (med ryggplatta) så jag tänkte att det kanske är så stor skillnad att man med Manducan faktiskt kan bära några timmar i sträck fast de börjar bli stora?
Jag bär dottern som fyller 2 i april på ryggen utan problem alls, men hon är iofs ganska liten, väger väl runt 11 kg gissar jag. På sistone har jag väl burit som längst 1,5 timme och det kändes inte alls jobbigt. Förutom efteråt, för jag var lite ovan att bära henne längre stunder då, så musklerna blev lite ömmande på kvällen, men bär man ofta så tränar man ju upp dem. Så jag ÄLSKAR min manduca, skulle gärna ha en sådan till sonen också, önskar bara att de fanns i lite snyggare utförande...

Kan också säga att dottern gillar verkligen att åka i denna, hon säger ofta själv att hon vill "åka mammas/pappas rygg".
Användarens profilbild
Av Elflin
#7819151
Svampp skrev:Jag funderar på hur länge ni som skriver att ni bär er lite större barn (ett år och äldre) bär? Jag får första barnet i augusti så har aldrig provat att bära själv men vill ju göra det och tycker manducan verkar riktigt bra! Men har en kompis som har tvillingar som snart är 2 som inte alls trodde på att man kunde bära nån längre stund i sele när barnen fyllt ett år. Hon trodde möjligen på bärstol, men hon har haft babybjörn sele (med ryggplatta) så jag tänkte att det kanske är så stor skillnad att man med Manducan faktiskt kan bära några timmar i sträck fast de börjar bli stora?
Min dotter är 15 mån och jag bär lätt henne i flera timmar i manducan, vi använder inte vagn så jag bär överallt hela tiden och är inte så duktig på ryggknyt att jag väljer sjalen i första hand. Jag har burit i bärstol (haglöfs) och gör det helst inte mer än max en timme åt gången för det är så tungt och klumpigt jämfört med manducan.
Användarens profilbild
Av Svampp
#7819243
Tack för era svar! Då var det som jag trodde iaf, bra att höra att det går bra att bära längre stunder bara man har bra sele!
Användarens profilbild
Av flindra
#7983764
Jag gav den en 3:a.

Den avlastar ju bra om man ska bära länge. Men om jag ska bära länge kan jag lika gärna
ha sjalen. Visst är det trevligt att Manducan har så många funktioner, men jag tycker den
liksom försöker vara bra på allt på en gång, och därmed blir lite vinglig och otymplig.

Bra saker:
+ Att man kan reglera rygglängden
+ Kraftigt avbärarbälte

Dåliga saker:
- För mycket spännen, remmar som hänger och slänger
- Liten-bäbis-tygbiten som knölar sig inuti när man bär stora barn
- Varför reglera axelremslängden åt två håll? Det lilla reglaget fyller ingen större funktion...
- Vid ryggbärande stör jag mig på remmen som ligger löst ovanpå axelbanden, den far åt sidan när jag tar på
- Jobbigt att jag måste ta av hela selen för att reglera höjden på bröstspännet. Jag kan verkligen inte göra det med selen på!

De här dåliga sakerna upplevde jag aldrig med Ergon, men den hade mycket sämre avbärarbälte.
Manducan är bra om man ska bära länge. Jag bär oftast kort i samband med bilåkande.
Användarens profilbild
Av flindra
#7983826
Jag vill bara tillägga att mina åsikter som jag postade ovan beror på att jag har en jättebra
sjal och en riktig favoritknytning på ryggen som jag använder när jag ska bära länge. Därför
blir användningsområdet för en bärsele mest att gå till och från bilen med den, ha den på
mataffären och så vidare.

Dessutom har vi väldigt stora barn, så vi har faktiskt aldrig riktigt fått kläm på att använda
den lilla insatsen. När lilla O var nyfödd försökte jag bära honom i insatsen, men fick inte
alls till det. Han hade så himla lång överkropp att han inte passade i insatsen alls. Möjligt
att det blir helt annorlunda om man har en lite kortare bäbis.


Söker man ett enda bärdon som man vill använda genom alla småbarnsåren skulle jag absolut
rekommendera Manducan. Men har man stora barn och kör mycket med sjal så tycker jag
det finns andra alternativ.
Av LillaGrodan
#8036724
Som bärsele generellt - jättebra
Som bärsele till mig - inte särskilt bra

Jag är liten på alla håll och kanter så den är alldeles för stor för mig. Jag kan inte dra åt ordentligt = dålig avlastning = ont. Sambon passar den utmärkt på.

Poäng.....tja, till en person som den passar: 5, till en smal person: skaffa en annan :-)
Användarens profilbild
Av Carolinah
#8949715
Jag gav Manducan en 3:a. Har precis sålt min efter att ha haft den i ca 3 månader. Använde först babyinatsen som var bra men ibland knäpptes upp när man precis knäppt. Funkade jättebra att bära på mage med korsade axelband, även då bebisen började ha benen utanför. På mig funkade det dock inte alls att bära på mage utan att korsa axelbanden, måste vara att den är för stor då el dyl. Men på rygg, nej, hur jag än ändrat med remmar, spännen, burit högre, burit lägre så har jag fått ont antingen i rygg eller axlar, liksom att det bränner, speciellt i ryggslutet. Vet inte varför, men jag antar att den inte passar min kropp, är kort och mullig. Tycker också det var mycket band och remmar samt att midjebältet och axelbanden känns så bylsiga. Annars tycker jag den är väldigt snygg i färger och design. Har nu köpt en Beco Butterfly istället som känns bättre.
Av Tidsresenär
#9104466
Jag kan bära min åttakilos bebis på magen utan korsade axelband i några timmar. Men det har tagit några försök att ställa in den så att det fungerar. Antagligen skulle det blir svårt om man måste ändra inställningarna hela tiden, t ex om man delar selen med en partner som har en annan kroppsform. Jag tycker ändå att det är positivt med alla inställningsmöjligheter trots att det är krångligt. Och det är bra att det finns så många remmar så att man kan underhålla bebisen med dem :P Bruksanvisningen ger ingen som helst vägledning hur man ställer in den.

Jag är tveksam till att selen är lämplig under hela bärperioden. I bruksanvisningen står det att man ska använda bebisinsatsen tills att barnet väger sex kilo. Vi fick vår sele när barnet var 2,5 månader och vägde ca sex kilo. Då gick det inte att använda bebisinsatsen längre, benen var för tjocka. Men nu i efterhand inser jag att barnet inte satt perfekt i selen utan bebisinsats heller förrän klädstorlek 68. Sätet räckte något längre än från knä till knä vilket betyder att det inte blir en ergonomisk riktig sittposition.

Min slutsats: Funkar bra för bäraren om man inte måste ställa om allt varje gång, funkar bra för barnet från klädstorlek 68. Innan dess finns det ju faktiskt mysigare alternativ än en Manduca-ryggsäck.
Användarens profilbild
Av Emor
#9104997
Jag gav manducan en 4a.

Jag har varit mycket nöjd med min manduca, bära på mage går kanonbra med korsade axelband, och att bära på rygg är den också jättebra med!

Spädbarnsinsatsen tycker inte jag stör alls, om än den inte används längre. Avbärarbältet tycker jag är bra, och även att man kan reglera höjden på ryggdelen.

Minus med manducan enligt mig är: att stoppningen på axelremmarna inte går nog långt, och att den kommer i lista trista färger.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?