Bärsele till min man : Kvadratiska bärsjalar & Ergonomiska bärselar • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 19:07

Bärsele till min man

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Bärsele till min man

Inläggav Zephie » lör feb 21, 2015 02:53

Hejsan, gör nu min premiär här på forumet efter att ha läst en massa :D
Ni verkar vara ett himla härligt gäng!

Men nu till ämnet. Min son är nu tre månader och har åkt runt i en Ergobaby Orginal sedan han var en dryg månad, och jag trivs grymt bra med den. Det gör även min man, och eftersom vi skiljer oss ganska mycket i kroppsstorlek & kroppsform så är det ett himla fipplande med alla band när den är inställd efter den andra personen. Så vi är på jakt efter en sele som kan passa min man bra, då det är på honom som Ergon sitter sämst. (Vi har testat elastisk bärsjal, men sjal är inget vi vill fortsätta med.)
Han är 180 lång men ganska rejält byggd, så han når inte att justera axelremmarna på egen hand i Ergon, vilket blir det största problemet för honom. När den väl sitter på är den dock toppen.
Har ni några tips på en liknande modell som kan funka bättre för honom och som han kan justera själv?

Tack på förhand för all hjälp och inspiration!
Bär fantastiske Finn (f. nov 2014) i en Ergobaby och när andan faller på i en lånad Looma Sino.
Zephie
SjalNovis
SjalNovis

Re: Bärsele till min man

Inläggav Grodfen » lör feb 21, 2015 07:32

Välkommen! :hello:
Jag skulle rekommendera Manduca. :)
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav camsch » lör feb 21, 2015 08:51

Välkommen säger jag med! :)

Och håller med Grodfen, Manducan är bra att reglera om man är lite stel som jag, och passar ofta lite större människor bättre än små.
Jag är stolt mamma till 2 barn här på jorden och en liten stjärna på himlen.
Lillan född okt -07 bärs sällan numera men i så fall i batikfärgad grön Gås, ringsjal eller i hemsydd sele
Användarvisningsbild
camsch
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Flygmusen » lör feb 21, 2015 09:29

Manduca funkar bra på mig 157 cm men kraftigt byggd plus överviktig och på min man på 182 cm normalbyggd plus lite övervikt. Jag kan fortfarande bära min 2,5 åring i den så den räcker länge.
Mamma till Iris 20120704 och Ingvar 160729

Vandrar just nu mest omkring med en Manduca på mig och en nöjd liten skurk däri.

elliha.blogspot.com
Flygmusen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav marmite » lör feb 21, 2015 10:02

Har inte provat men hört att Ergo Sport ska passa större bärare bättre än standardergo. Den säljs ju rätt ofta i vanliga babyaffärer också så att det är lätt att prova.
Stolt singelmamma till älskat barn 2012 :heart:
Användarvisningsbild
marmite
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav jenn79 » lör feb 21, 2015 11:14

Välkommen hit! Hoppas du ska trivas!

Jag instämmer med Manduca. Men även Boba är bra och lätt att justera.
Stor -05 mellan -08 liten -10 mini -12
Användarvisningsbild
jenn79
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav Sara+ » lör feb 21, 2015 11:52

Jag trodde att manduca var svårare att justera efter olika personer än ergo? Har inte provat själv dock. Eller du kanske menar en egen sele till mannen? Min man har varit mest förtjust i meitai fö. Han är 187 och ganska normalt byggd.
Mamma till lille B 1103 och lilla D 1302
Användarvisningsbild
Sara+
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Altariel » lör feb 21, 2015 13:10

Jag tror också på Manduca! Den passar både mig och sambon, men sitter bättre på mig som är större.
N 2010, M 2014.
Altariel
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Grodfen » lör feb 21, 2015 21:10

Sara+ skrev:Jag trodde att manduca var svårare att justera efter olika personer än ergo? Har inte provat själv dock. Eller du kanske menar en egen sele till mannen? Min man har varit mest förtjust i meitai fö. Han är 187 och ganska normalt byggd.

Tycker inte Manducan är svår att justera om. Jag är 168 och rund, maken 182 och medel. När vi växlar justerar vi midjebandet och så brukar jag vilja dra lite i stropparna till remmarna så att de blir lite mindre. Klart! Men det är väl en vanesak också.

Vi bär förresten på mage med korsade axelband, det kanske gör skillnaden mindre.
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Marina » sön feb 22, 2015 00:08

Instämmer med Manduca :-) maken är 185 cm och den sitter bra på honom, plus att axelbanden går att korsa vilket är en stor fördel vid magbärande. Vi började vår femåring i den ibland när benen blir trötta på skogspromenader
/Marina med älskade V f.05 och underbara A f.10 http://mindrefett.blogspot.se
Användarvisningsbild
Marina
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Zephie » tis feb 24, 2015 13:40

Tack för tipsen!
Ni verkar rörande eniga och vi har börjat kolla efter en Manduca. Men maken var in på Köpbarnvagns butik häromdagen och provade en Ergobaby Performance (som ju ska ha lite extra, vilket den också hade), men var inte helt såld och nämnde för försäljaren som hjälpte honom att vi frågat här och ni tipsat om Manduca. De lät intresserade och skulle kolla upp vad det är för nåt. Kan ju vara trevligt om fler butiker inser att det finns fler selar än Ergobaby och Babybjörn.
Bär fantastiske Finn (f. nov 2014) i en Ergobaby och när andan faller på i en lånad Looma Sino.
Zephie
SjalNovis
SjalNovis

Inläggav Altariel » tis feb 24, 2015 14:30

Zephie skrev:Tack för tipsen!
Ni verkar rörande eniga och vi har börjat kolla efter en Manduca. Men maken var in på Köpbarnvagns butik häromdagen och provade en Ergobaby Performance (som ju ska ha lite extra, vilket den också hade), men var inte helt såld och nämnde för försäljaren som hjälpte honom att vi frågat här och ni tipsat om Manduca. De lät intresserade och skulle kolla upp vad det är för nåt. Kan ju vara trevligt om fler butiker inser att det finns fler selar än Ergobaby och Babybjörn.

Kul! :tumup:
N 2010, M 2014.
Altariel
SjalBeroende
SjalBeroende

Återgå till Kvadratiska bärsjalar & Ergonomiska bärselar