Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9279526
Vad jag förstått är det inte det allra bästa att bära det nyfödda barnet i sele den första tiden, då ryggen lätt blir för rak. Någonting om att axelbanden gör så att selen liksom "lyfts" på fel sätt för att barnets rygg ska kunna ha den mjuka runda formen. Läst något på någon utländsk sida som detta.. Har ingen källa kvar och inser att det är väldigt luddigt beskrivit.. :)

Iaf, jag själv bar min lilla i sjal ända tills han var nästan 1 år då jag började med wompat på ryggen. Mannen började bära i pognae när barnet var 2-3 månader. Vi sålde sedan den selen då vi aldrig var riktigt kompis med den. Mannen är uteslutande en selbärare och inför framtida barn vill jag ha utforskat färdigt vilken sele vi isf ska ha, som ska fungera från nyfödd och som är bra för ryggen för den lilla.
Pognae var inte bra alltså för mannen, vad jag förstått är den rätt lik ergo så den skippar vi nog. Något annat tips? Gärna som går att få tag på begagnat så inget hur spaceat märke som helst. ;) Mannen är 180cm lång, är vältränad, bredaxlad men ändå med smal midja. Meitai går helt bort för mannen är helt anti allting som ska knytas. Knäppe ska det va! hm.. meitai-hybrid kanske?

Alltså, om någon annan än jag också läst detta om selar till nyfödda så länka gärna om ni har någon info om detta. Kom annars med alla tips ni har!
#9285215
Det är ju i bärselar av typen babybjörn som ryggen blir för rak. I de ergonomiska bärselarna sitter barnet på samma sätt som i sjal. Problemet med sele till just nyfödd tycker jag är att det kan vara svårare att få det riktigt tajt och omslutande med sele än i sjal.

Vilken kroppsbyggnad har din man? Det är ju lite det som är avgörande. Pognae är lik ergon MEN den passar korta bärare bäst, medan ergon passar längre bärare. Jag som är liten på alla håll och kanter kan t.ex. ha Pognae men däremot sitter inte ergon så bra. För att kunna rekommendera sele så behöver man veta kroppstyp :D .
#9285334
Fridute skrev:
LillaGrodan skrev:Det är ju i bärselar av typen babybjörn som ryggen blir för rak. I de ergonomiska bärselarna sitter barnet på samma sätt som i sjal. Problemet med sele till just nyfödd tycker jag är att det kan vara svårare att få det riktigt tajt och omslutande med sele än i sjal.

Vilken kroppsbyggnad har din man? Det är ju lite det som är avgörande. Pognae är lik ergon MEN den passar korta bärare bäst, medan ergon passar längre bärare. Jag som är liten på alla håll och kanter kan t.ex. ha Pognae men däremot sitter inte ergon så bra. För att kunna rekommendera sele så behöver man veta kroppstyp :D .
Det var disk om att det var dåligt med typ ergonomisk sele på ryggen till barn som ej kan gå. Då blir de för raka och då diskuterade vi lite här också att många knytningar ju gör det också. Typ bara ryggsäck som inte pressar ut ryggen rakare
lillagrodan: mannen är ca 180 lång, mycket muskler, bredaxlad men smal midja. han gillade inte alls hur den satt utan stod mest ut. fick onda punkter vid skulderbladen ungefär så den satt ju inte ultimat på honom.
vet ju att babybjörn är kass men det var just detta med ergonomisk sele till barn som inte börjat sitta än och blivit stabila i ryggen som var på diskussion. därför jag funderade om någon hade läst något om det också. dom sitter ju inte likadant när dom är pyttebebisar tycker jag, som dom gör i sjalen under samma ålder. sjalen är ju ultimat men passar inte mannen =)

fridute: ahaa, kanske det jag läst då men glömt att det handlade om på ryggen. så ergonomisk sele på mage från nyfödd är helt ok? tycker ändå att ryggen ser så rak ut.. :roll: om man jämför när barnet satt i sjal som en liten ostbåge liksom. :lol:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?