Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cillan
#9077648
Någon som vill göra en utvärdering av pognae sele? Och jämföra den med andra selar t ex beco (gemini)?
Användarens profilbild
Av Andelle
#9077722
Jag tycker den är riktigt bekväm och den funkar längre tid än Gemini. En av de nättaste (och lättaste) och svalaste selar jag känt på. Använde inte min så länge då den lånades ut (och senare såldes) till en kompis ganska snabbt men har använt den då och då när min varit hemma och varje gång blir jag sugen på att köpa en ny för den är verkligen bekväm. Det finns en pognaetråd om du söker.
Användarens profilbild
Av Cillan
#9077736
Andelle skrev:Jag tycker den är riktigt bekväm och den funkar längre tid än Gemini. En av de nättaste (och lättaste) och svalaste selar jag känt på. Använde inte min så länge då den lånades ut (och senare såldes) till en kompis ganska snabbt men har använt den då och då när min varit hemma och varje gång blir jag sugen på att köpa en ny för den är verkligen bekväm. Det finns en pognaetråd om du söker.
Det är just det att den ser sval ut som jag fastnat lite för. Vi ska på semester i fjällen troligtvis i sommar och funderar på om geminin blir väldigt varm.

Tyckte jag letade men missade visst tråden i alla fall. Tack för svar ändå.
Användarens profilbild
Av miljojanne
#9235299
Pognae finns ju också i massa snygga mönster o färger. Köpte min "Coco" grå med ljusa fält efter provning våren 2012 i trevliga butiken Regnbågens barnkläder i Hammarby sjöstad i Stockholm där jag bor.
Använder till min snart 2åriga dotter 11 kg, oftast fram o tillbaka till dagis. Har dock inte lyckats med Rygg/nackstödet,ska försöka enligt den andra tråden om Pognaes tips.
Bär princip bara på ryggen, slänger upp henne med mina armar korsade (kallas det superman fly?) och med selens höftbälte knäppt, sen får man mecka lite för att få den upp över dotterns rygg, hamnar ibland lite ihopkorvad på henne, så det är värt att försöka spegla sig tex i skyltfönster f att kontrollera att selen sitter bra över barnet.

Jag är nöjd med den, men är sugen på att börja bära med vävd sjal på ryggen.
Användarens profilbild
Av Cillan
#9235306
Fick tips om att slänga upp på ryggen med selen som med sjalen och sedan knäpoa axelbanden och sen midjebältet. Tycker jag funkar riktigt bra.
Av Aennil
#9239858
Är det nån som har burit ett mindre barn (ca 7,5 kg och 70 cm) i pognae och på magen? Vi köpte nyss en pognae för att priset var bra och vi var desperata efter ett svalare selalternativ, men jag blir inte alls kompis med den. Föredrar beco butterfly 2 (och sjal förstås) alla dagar i veckan.

Några tips? Något som är extra viktigt för bärupplevelsen?
Användarens profilbild
Av Andelle
#9239869
Vi bär vår sexveckors på ca 6 kg och 60 cm i pognae och det funkar fint, har haft den sen han var 2 veckor. Har inget babyinlägg utan bar med fötterna innanför först men nu som vanligt. Vet inte riktigt hur jag ska tipsa iom att du inte skriver vad som inte känns bra, kan du vara mer detaljerad? Pognae tycker jag är en sele som sitter bra både på små och större bärare, praktiskt när familjemedlemmar i olika storlek vill bära.
Av Ponyo
#9239874
Aennil skrev:Är det nån som har burit ett mindre barn (ca 7,5 kg och 70 cm) i pognae och på magen? Vi köpte nyss en pognae för att priset var bra och vi var desperata efter ett svalare selalternativ, men jag blir inte alls kompis med den. Föredrar beco butterfly 2 (och sjal förstås) alla dagar i veckan.

Några tips? Något som är extra viktigt för bärupplevelsen?
Min B är 68 lång och väger 7,9 kg. När han sitter på ryggen kan jag glömma bort honom. Magbärning gillar jag inte alls i sele. (Har en beco 4th gen, och har haft en beco butterfly)
Användarens profilbild
Av Cillan
#9240049
Jag bär ju mest med korsade axelband på geminin mest för att jag inte når att knäppa det lilla spännet mellan axelbanden. Har frågat pognae om att korsa och det ska gå men inget de rekommendera. Någon som provat?
Är det lönt att köpa en pognae till vår 1-åring på drygt 8 kg och drygt 70 cm lång.
Märker man någon skillnad med vädringsluckan?
Användarens profilbild
Av Andelle
#9240446
Jag har inte testat med korsade band men kan göra im. Tror iofs inte du behöver den funktionen med pognae iom att den går att dra åt så mycket mer än Gemini. Han är ju liten så inte tror jag han växer ur Pognae i första taget. Jag bär min 2,5-åring på 13,5 kg och drygt 90 cm utan problem, nästan skönare än i vår Boba 3G.

Om vädringsluckan gör skillnad vet jag inte direkt iom att det inte är min rygg som svalkas :lol: men vi har använt den i sommar iaf.
Användarens profilbild
Av Cillan
#9240450
Det är mer det att jag inte når bröstspännet bak på ryggen när jag bär fram.
Vi funderar på boban 3g oxå men då är kanske pognae bättre. Måste prova nån gång.
Användarens profilbild
Av Andelle
#9241569
Aha, såg att det skrev det nu. Faktum är att jag har lättare för att knäppa det spännet på Pognae än på Geminin. Om jag blivit smidigare eller om de sitter på olika sätt vet jag inte.

Ett tips är förresten att knäppa spännet innan du drar åt axelremmarna, är de lösa kan du ju knäppa precis bakom huvudet och sen få det i rätt läge när du spänner åt.
Av Aennil
#9425968
Aennil skrev:Är det nån som har burit ett mindre barn (ca 7,5 kg och 70 cm) i pognae och på magen? Vi köpte nyss en pognae för att priset var bra och vi var desperata efter ett svalare selalternativ, men jag blir inte alls kompis med den. Föredrar beco butterfly 2 (och sjal förstås) alla dagar i veckan.

Några tips? Något som är extra viktigt för bärupplevelsen?
Vill bara tillägga att Pognaen funkade bättre för oss när barnet blev äldre. Den var guld värd sommaren 2014 när det var så hett. Då var han 17-19 månader.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?