Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9077412
Har ni sett? Inte för att jag skulle köpa den, men det verkar som att Babybjörn vill utveckla sig i alla fall:
http://shop.alltforforaldrar.se/babybjo ... e-one.html
På bilden där barnet bärs på mage inåtvänd ser det ju ut som att den sitter i grodposition också :)
#9077474
Jag vet inte om jag tycker det är positivt att de försöker utveckla sig eller bara onödigt att de försöka lura på folk den här selen... För att bära på rygg måste man knäppa på sig barnet på mage och vrida runt det till ryggen - hur smidigt är det? Särskilt med ett större barn känns det klumpigt - och det ska det vara, för före ett år får man inte bära på rygg står det.

Jag tycker inte den ser skön ut att bära på rygg med och jag tycker inte barnet ser ut att sitta särskilt skönt heller...

Jag vet att det finns föräldrar som tycker babybjörn är det enda märket som duger eller nåt och att framåtvänt är ett absolut krav. Jag brukar rekommendera Beco Gemini till dessa och det tänker jag fortsätta med :)
#9077578
Labyrint skrev:Jag vet inte om jag tycker det är positivt att de försöker utveckla sig eller bara onödigt att de försöka lura på folk den här selen... För att bära på rygg måste man knäppa på sig barnet på mage och vrida runt det till ryggen - hur smidigt är det? Särskilt med ett större barn känns det klumpigt - och det ska det vara, för före ett år får man inte bära på rygg står det.

Jag tycker inte den ser skön ut att bära på rygg med och jag tycker inte barnet ser ut att sitta särskilt skönt heller...

Jag vet att det finns föräldrar som tycker babybjörn är det enda märket som duger eller nåt och att framåtvänt är ett absolut krav. Jag brukar rekommendera Beco Gemini till dessa och det tänker jag fortsätta med :)
Vet du om man måste det eller om det går att knäppa på barnet på ryggen direkt och att de bara skriver det som en säkerhetsåtgärd för att som tillverkare ha ryggen fria?

Hoppas att selen är bra, jag har hört att deras Comfort Carrier ska vara skön så jag hoppas att den här följer i dess fotsteg! :D
#9077580
Om den är mer ergonomisk för barnen är det ju bra, men jag skulle aldrig köpa den då det ju finns så många bättre. I Lyxfällan-avsnittet från i torsdags gav de bort en sådan till paret som medverkade för de skulle snart få sitt första barn.
#9077585
Neva skrev:
Labyrint skrev:Jag vet inte om jag tycker det är positivt att de försöker utveckla sig eller bara onödigt att de försöka lura på folk den här selen... För att bära på rygg måste man knäppa på sig barnet på mage och vrida runt det till ryggen - hur smidigt är det? Särskilt med ett större barn känns det klumpigt - och det ska det vara, för före ett år får man inte bära på rygg står det.

Jag tycker inte den ser skön ut att bära på rygg med och jag tycker inte barnet ser ut att sitta särskilt skönt heller...

Jag vet att det finns föräldrar som tycker babybjörn är det enda märket som duger eller nåt och att framåtvänt är ett absolut krav. Jag brukar rekommendera Beco Gemini till dessa och det tänker jag fortsätta med :)
Vet du om man måste det eller om det går att knäppa på barnet på ryggen direkt och att de bara skriver det som en säkerhetsåtgärd för att som tillverkare ha ryggen fria?

Hoppas att selen är bra, jag har hört att deras Comfort Carrier ska vara skön så jag hoppas att den här följer i dess fotsteg! :D
Jag har aldrig sett selen i verkligheten. Tittade på bilderna och undrade hur sjutton man gjorde, det finns ju spännen bakom ryggen man aldrig kan nå som bärare. Så då läste jag manualen, där beskrivs det så. Antar att det kan gå om man får hjälp av någon annan också, men själv ser det riktigt krångligt ut att få på sig den på något annat sätt.
#9077609
Det värsta är ju att de marknadsför den som om de kommit på nåt nytt o revolutionerande , en ERGONOMISK bärsele som man kan använda länge o både på Mage o rygg... Som om de var först med det lixom...
#9077792
Mammazenita skrev:Det värsta är ju att de marknadsför den som om de kommit på nåt nytt o revolutionerande , en ERGONOMISK bärsele som man kan använda länge o både på Mage o rygg... Som om de var först med det lixom...
Ja, det reagerade jag också på... :roll:
#9077795
Vad jag förstått så har de velat utveckla sin sele mot det mer ergo-liknande hållet länge men det finns en rad patent som sätter stop för det. De jobbar hårt på att konstruera en sele som är så nära som möjligt utan att göra patentintrång.

Om ca 15 år så kommer den nog se ut sommaren en citychick ergo med Babybjörnspännen ;) .

Jag har en flera föreläsare som jobbat tillsammans med Babybjörn (men med andra produkter) och mycket av det de kritiseras för här inne har inte alls med någon envis ståndpunkt om att snittytan måste vara liten att göra utan är en rent juridisk immaterialrättsliga diskurs.
#9078655
Rawa skrev:Vad jag förstått så har de velat utveckla sin sele mot det mer ergo-liknande hållet länge men det finns en rad patent som sätter stop för det. De jobbar hårt på att konstruera en sele som är så nära som möjligt utan att göra patentintrång.
Men borde det då inte bli problem för andra liknande selar? Finns ju många som är typ som Ergo, får inte de problem med det juridiska?
Nörden i mig går igång och vill förstå hur det funkar :hmm:
#9078669
kronärtskocka skrev:
Rawa skrev:Vad jag förstått så har de velat utveckla sin sele mot det mer ergo-liknande hållet länge men det finns en rad patent som sätter stop för det. De jobbar hårt på att konstruera en sele som är så nära som möjligt utan att göra patentintrång.
Men borde det då inte bli problem för andra liknande selar? Finns ju många som är typ som Ergo, får inte de problem med det juridiska?
Nörden i mig går igång och vill förstå hur det funkar :hmm:
Det beror på i vilket/vilka länder Ergo sökte sitt patent. Beco fick ändra sin sele pga att den första konstruktionen sågs som ett patentintrång och därför har de den där "fickan" som man ska knö in barnet i och de extra spännena (lite likt Babybjörnspännen lösning tycker jag). Medan de andra seletillverkarna jag kan komma på som har just de lösningar som innefattas av ergos patent utvecklas.av företag utanför de länder som innefattas av ergos patent. Strikt sett så får de lut inte säljas i det/de land/länder där ergos patent gäller ( däremot så får man som privatperson importera för eget bruk).

Det var flera åtsidan jag tittade på ergos patent så jag mins inte om de hat ett tyskt patent eller "EU-patent" men hur som helst så är Tyskland en viktig marknad för Babybjörn och de skulle inte kunna utveckla en sele som de inte får sälja på den tyska marknaden pga ett patent som blockerar, det skulle av de tyska konsumenterna ses som plagiat OCH de skulle bli förvånande för att kunder i andra länder fick en bättre produkt än den som säljs i Tyskland = varumärkessjälvmord!
#9078672
Googlade och inser att jag mins helt fel! Ergo baby fick sitt amerikanska patent beviljat 2008/2009 och har så sent som 2012 fått samma patenträttsliga status i EU-regionen. Det finns många bärseletillverkare som tvingats lägga ner tillverkningen och fått totalt försäljningsförbud på sina selar. En av dom var som sagt Beco men de hittade en alternativ lösning och kom till förlikning. Babybjörn, stockke mfl har hittat sina egna lösningar som är tillräckligt långt ifrån. Även MT's ligger utanför riskzonen i de flesta fall( och där kan man åberopa den asiatiska traditionen som fortfarande är levande) och hypotetiskt så finns inga problem med att tillverka och säljabärmesar enligt gammMa svenska anor.

Det är inte svartvitt men eftersom Babybjörn haft sin egen konstruktion innan så är det inte möjligt för dom att glida för nära Ergos patent (hade de velat göra en bärmeshade de ju kunnat göra det långt innan).

Immaterialrätt är knepigt att förstå och framför alltmer det på att vi vet för lite om det! Tänk om det snackades immaterialrättsliga göromål ens en bråkdel av så mycket som det snackas aktier och pensionssparande! :D

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?