Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Labyrint
#8513126
Min dotter är 6,5 månad, ganska lång, väger 7,5 kilo och är väldigt rörlig.

I början använde jag trikåsjal jättemycket och älskade den, men hon är väl lite tung för den nu. Har en vävd sjal jag inte riktigt kommer överens med och så en bärpåse. Bär jag nu blir det på höften i antingen trikåsjalen (lite längre sträckor) eller bärpåsen (till och från bilen, inne på en affär jag tagit bilen till). Annars har det blivit mycket vagn sista tiden, hon sover så bra i den. Men jag gillar ju att bära också, och hon gillar att bli buren.

Funderar på om jag ska satsa på en ergonomisk sele också? I så fall vilken? Just nu är det ju höften hon bärs mest på, men jag tänker att i en bra sele kanske det blir mer ryggen? Tycker långsjal är lite för knöligt att knyta på ryggen, det går men jag orkar inte riktigt... Å andra sidan kan det vara skönt att kunna ha ryggsäck + barn på sig ibland, så jag kanske behöver en sele där höftbärning funkar? Vilka är det som funkar då, vilken är bäst? (Jag är 172 cm lång och normalbyggd) Hur länge kan man bära ett barn på magen i sele? (Tycker det är jobbigt i sjal nu, hon är för lång och sprattlig)

Mei-tai annars? Något att satsa på? Kan man sy själv utan att ha provat? (Alltså, om jag borde skaffa en mei-tai, kommer jag med hjälp av detta forum lista ut hur jag ska sy och få det riktigt bra?)

Tips är väldigt välkomna från er med lite koll på det här med att bära barn :)
Användarens profilbild
Av Sarai
#8514052
Jag skulle definitivt rekommendera en Ergonomisk sele, de allra flesta av dem kan man även bära med på höften. Ergo har en bra beskrivning på hur man gör. Ergo, Beco eller kanske Pognae som är relativt billig? Har du möjlighet är det jättebra att kunna prova vilken som är skönast på dig.
En MT är ett annat alternativ som kan avlasta lika bra, vara mer varierbar och oftast tar mindre plats när man packar ner för att kanske behöva bära under utflykten. Du kan säkert sy en som funkar, men även där är det bra att prova först. MT har om möjligt ännu fler varianter på breda och smala band och var stoppning finns.
Jag tycker att det låter som om du skulle ha nytta av att kunna bära på ryggen, och det är helt klart lättare med sele eller MT. (Även om det blir allra mest avlastning med en sjal när man väl får till det.)
Användarens profilbild
Av Labyrint
#8514110
Kan man bära på höften även fast det inte står det liksom? Jag har förstås inte tittat på alla selar, men Ergo och Manduca har jag sett att har med det i sin beskrivning. Inte Pognae, som verkar bra annars. Men det går alltså?
Användarens profilbild
Av Sarai
#8514307
Labyrint skrev:Kan man bära på höften även fast det inte står det liksom? Jag har förstås inte tittat på alla selar, men Ergo och Manduca har jag sett att har med det i sin beskrivning. Inte Pognae, som verkar bra annars. Men det går alltså?
Så länge man kan lossa på axelbanden borde det gå bra. Jag har faktiskt bara provat med Ergo, men kan testa med Pognae i helgen om du vill. Jag brukar nästan alltid bära på ryggen eftersom det blir bättre avlastning och går lika snabbt att få dit barnet.
Snabbturer som in och ut ur en affär funkar ju bärpåse/ringsjal utmärkt.
Användarens profilbild
Av Labyrint
#8514469
Ja, jag misstänker att jag inte kommer känna så stort behov när det funkar smidigt att bära på ryggen, men då jag i stort sett enbart bär på höften nu när jag bär känner jag mig osäker på om jag vågar chansa :) Du får hemskt gärna prova och rapportera, vore jättesnällt!
Av Kimchi
#8514736
Det går alldeles utmärkt att bära på höften med Pognae. Det finns inte med i beskrivningen, men det fungerar på samma sätt som med en Ergo. http://www.ergobabycarrier.com/media/pd ... WEDISH.pdf
Det ger inte lika bra avlastning och jag föredrar att bära på mage eller rygg. Men ibland när de små bestämmer sig att det bara är höft som gäller, så är det bra att kunna byta!
Användarens profilbild
Av HannaGerda
#8514747
Jag tycker MT är superbra. För mig avlastar den mycket bättre än vår ergo dessutom. Vi har en hemsydd med utbredbara axelband.

Är du lite haj på att sy så kan du sy en själv garanterat!
Av Clee
#8515211
Nu blir jag väldigt snurrig, trodde jag svarat i den här tråden. :hellu: Eller är den dubbelpostad?

Hursomhelst rekommenderar jag MT-hybrid - det bästa av två världar. Sele runt midjan (för att en ovadderad midja lätt skär in när barnen blir större och åtminstone på mig gör det svårt att andas) och sjal på axlar/bröst/skuldror (för optimal avlastning).
Användarens profilbild
Av Labyrint
#8515284
Ja, jag råkade posta den på två ställen...

Ska det vara vadderade "knytband" runt midjan då, eller med spänne? Vilken sorts tyg ska det vara?
Användarens profilbild
Av Labyrint
#8515285
Ja, jag råkade posta den på två ställen...

Ska det vara vadderade "knytband" runt midjan då, eller med spänne? Vilken sorts tyg ska det vara?
Användarens profilbild
Av Novemberros
#8515333
Kimchi skrev:Det går alldeles utmärkt att bära på höften med Pognae. Det finns inte med i beskrivningen, men det fungerar på samma sätt som med en Ergo. http://www.ergobabycarrier.com/media/pd ... WEDISH.pdf
Det ger inte lika bra avlastning och jag föredrar att bära på mage eller rygg. Men ibland när de små bestämmer sig att det bara är höft som gäller, så är det bra att kunna byta!
OT: Åh, vad bra med en bruksanvisning till Ergon, köpte min begagnad så jag hade ingen :tumup:
Av Clee
#8515448
Labyrint skrev:Ja, jag råkade posta den på två ställen...

Ska det vara vadderade "knytband" runt midjan då, eller med spänne? Vilken sorts tyg ska det vara?
MT-hybrid = spänne. Dvs i midjan är den som en ergonomisk sele. Tyg - i midjan har det ju egentligen inte så stor betydelse eftersom den ändå är vadderad där, men i axelbanden tycker jag att den ska ha egenskaper precis som en vävd sjal. Utbredbara och kanske lite stretchig på diagonalen. Sedan tycker jag att panelen ska vara stor så att den räcker länge, dvs åtminstone som på t ex en Beco Butterfly. Är den för lång går det nämligen att rulla panelen ett varv på midjebandet och korta ned den för en liten bebis. Längst ned där benen sticker ut tycker jag att den ska vara vadderad en bit in, så att det inte stasar på benen. Om man vill kan man vaddera uppe där armarna sticker ut också, dvs lite på sidan och lite i överkant där armarna kommer att sticka ut när de blir större, samt att det inte smiter åt så hårt på ev kind. Och så ett huvudstöd - det är det enda jag inte har på min nuvarande. Allrahelst ett med knappar på, så att det kan tas av när det inte behövs, och då kan man göra en sådan lösning som Beco har gjort på Butterfly, dvs att det är som ett extra lager tyg under panelen på det vadderade midjestycket där man kan skjuta in huvudstödet när det inte används. Viktigt att spännet är testat för tung vikt också, tror t ex Ergo har extraspännen som går att köpa separat. :tumup:
Användarens profilbild
Av Sarai
#8517559
Det blir säkert jättebra. Berätta gärna hur det blev när du är färdig. Smala eller breda band, spänne i midjan och sånt vi bärnördar gillar att diskutera. :)
Jag är ledsen, men jag glömde testa höftbärning med Pognaen i helgen. Eftersom Kimchi intygar att det fungerar tror jag inte att det ska vara något problem.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?