Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#8482405
Hej! Ny här, och även ny i barnaskaffarbranschen... Väntar första barnet i september. Har kollat runt litet och tycker att det känns väldigt tilltalande att bära barnet så mycket det går. Jag har fastnat för bb tai / mei tai - varianterna. Sjal verkar ju mysigt men jag tycker det verkar bli dyrare, eftersom det verkar som att man ska börja med trikåsjal och sen gå till vävd, dessutom attraheras min sambo mer av att bära i sel-liknande sak.
Nu har jag några frågor som jag hoppas kunna få svar på här, då det verkar finnas en del insatta människor på detta forumet :) .

1. Funkar alla mei tais att bära i från nyfödd eller måste man ha särskild spädbarnsinsats såsom man får med t.ex bb tai:en? Huvudstöd?
2. Går det bra att amma i dessa bäranordningar och hur har ni gjort i sådana fall?
3. Någon som har bra tips på bra ställe att köpa ifrån?
4. Anser ni att det är ergonomiskt korrekt att bära bebis "upprätt" från första början (jag tänker på belastning på ryggen) eller är egentligen sjal bättre när bebisen kan ligga mer på sidan?

Svara gärna även om du bara har åsikt / svar i någon av frågorna, jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh / En nybörjare
#8482445
Fördelen med trikåsjal jämfört med meitai är att man inte behöver knyta om trikåsjalen, det räcker att man knyter på sig den och sen kan man ta ur och i barnet hur många gånger man behöver under dagen utan att knyta upp eller knyta om något, man behöver inte knyta om för att amma heller utan "puttar" bara ner bebisen i rätt läge eller när man byter bröst. Med meitai och BBtai behöver man knyta upp axelbanden varje gång bebisen ska i eller ur och när man ska amma eller byta bröst.

En meitai är jättemysig att bära pyttebäbisar i och den går bra att amma i. Bebisen sitter med kupad rygg och i samma position som man oftast bär i trikåsjal :tumup: . Man måste inte ha en meitai med bebisinsats men jag skulle starkt rekommendera en meitai med breda axelband för en pyttebäbis behöver det extra stödet som blir när man korsar axelbanden över dess rygg och brer ut dom ordentligt, minst 20cm breda bör de vara men gärna 25-30cm. (BBtai har utbredbara axelband.)

Jag tycker att trikåsjal och meitai kompletterar varandra bra. Jag skulle rekommendera att du köper en begagnad trikåsjal att komplettera med för den har otvivelaktigt sina fördelar!
#8482506
Tack för din input, Enid!

Ja, det kanske är klokt att satsa på både och. Sjal ser ju mysigt ut... Och bra i början när bebisen vill amma hela tiden om man inte behöver knyta upp varje gång.

Det låter som att du har gedigen erfarenhet av mei tai; vilka märken har du provat och vilken gillade du bäst?
#8482650
finastina skrev:Tack för din input, Enid!

Ja, det kanske är klokt att satsa på både och. Sjal ser ju mysigt ut... Och bra i början när bebisen vill amma hela tiden om man inte behöver knyta upp varje gång.

Det låter som att du har gedigen erfarenhet av mei tai; vilka märken har du provat och vilken gillade du bäst?
Jag har mest erfarenhet av hemmasydda, jag syr själv :wink: . Men jag har provburit både många och långa gånger i BB-tai och tycker den var jätteskön även till stora och tunga barn :tumup: , det är ju en av få köpes meitaier som har utbredbara axelband vilket jag tycker är helt nödvändigt när man ska bära på magen! Den är ju också sydd av sjaltyg till skillnad från de flesta andra masstillverkade meitaier.
#8487708
Jag håller med Enid om att trikåsjal är mysigast/lättast till en liten nyfödd.

Jag köpte en BB-tai tidigt men jag kom inte överens med den förrän L blivit större. Tycker att insatsen är svår att få till och att sittytan då är för bred för en nyfödd. Vet att man kan sätta barnet i rätt position ändå med benen innanför men det orkade jag aldrig krångla med. Istället sydde jag en egen enkel MT med smal sittyta som funkade perfekt just då. Det går säkert att hitta begagnade under säljes-annonserna för en billig penning.
#8499962
Vad roligt att du funderar på att bära redan nu!
finastina skrev: 1. Funkar alla mei tais att bära i från nyfödd eller måste man ha särskild spädbarnsinsats såsom man får med t.ex bb tai:en? Huvudstöd?
2. Går det bra att amma i dessa bäranordningar och hur har ni gjort i sådana fall?
3. Någon som har bra tips på bra ställe att köpa ifrån?
4. Anser ni att det är ergonomiskt korrekt att bära bebis "upprätt" från första början (jag tänker på belastning på ryggen) eller är egentligen sjal bättre när bebisen kan ligga mer på sidan?
1. Ja, de funkar, men när de är små får man ha fötterna innanför så att de sitter i grodposition. I regel är ryggdelen så hög att den fungerar som huvudstöd. Om MTen är tok för stor kan man rulla den runt midjebandet tills kanten på ryggdelen slutar ungeför i höjd med barnets huvud.
2. Det går jättebra att amma. Faktum är att jag själv aldrig fått till att amma så bra i långsjal/trikåsjal som i MT eller sele. (ringsjal kan jag amma i också.) Jag har bara knytit upp axelbanden, hasat ner barnet i höjd med bröstet och knyitit igen. Det underlättar om axelbanden är långa så att man kan korsa och knyta i ryggen fast barnet sitter längre ner. På det sättet blir det stadigare.
3. Om du har chans att åka till någon försäljare och prova innan är det alltid lättare, så vart beror på var du bor. Titta i listan till höger! Annars rekommenderar jag också sjalbarns köp och säljforum.
4. Mina barn har aldrig velat ligga ner, utan suttit upprätta från start. Så länge knäna är högre än rumpan ska det vara helt ok. I början är det inte så svårt eftersom de ligger så naturligt i magen. :heart:

Grattis till barnet, och välkommen till forumet!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?