Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker du om Tuli mei tai? (Skala 1-5, 5 är högst)

1
Inga röster
0%
2
Inga röster
0%
3
2
20%
4
7
70%
5
1
10%
Användarens profilbild
Av noranora
#8341052
Vad tycker du om Tuli mei tai? Motivera gärna ditt svar, så att vi andra vet att den är värd att köpas :-D

Bild
Av Kyltsi
#8355452
Vi fick testa en Tuli mei tai i 5 dagar. Tyvärr hann vi aldrig testa den ordentligt då tösen blev sjuk för första gången i sitt liv just då :? Så den blev bara testad innomhus av oss.

Vi tyckte att den var snygg och det var en kul egenskap att man kunde vända den så att man kunde välja utseendet på den.
Maken föredrog den gröna sidan medans jag gillade bäst den randiga.

Agnes 9 månader satt bra och gillade att åka i den.

Jag tyckte att den avlastade bra, men jag saknade lite breda axelband, min whiplashskada skulle inte tillåta mig att bära i den några längre stunder på magen. Men vid ryggbärning tyckte jag att den fungerade bra som den var, önskar dock att den skulle haft ett ordentligt nackstöd.

Maken tyckte att axelbanden skavde där vadderingen tog slut, han tyckte att det kändes som det skulle varit knutar där, men i sin helhet gillade han Tuli mei tain ändå.

Vi skulle definitivt kunna rekommendera den till andra.
Vi ger Tuli mei tain en 4:a


Bild
Bild
Senast redigerad av Kyltsi den tor mar 31, 2011 11:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Diesel
#8357461
Nu har vi testat Tuli MT'n under en vecka och det var en trevlig ny bekantskap! Jag har burit både min 6-månaders och min snart 3-åring och den funkade finfint till båda två. :vågen:

Den har väl tilltagen längd på både axel- och midjeremmarna och materialet är i banden är lite strävt så knuten sitter bra. Det gäller dock att strama till allt ordentligt innan man knyter, för jag upplevde att den var lite svår att efterjustera just pga strävheten (men med mer användning mjukar ju säkerligen tyget upp sig en del).

Avlastningen var verkligen superb när jag bar 3-åringen på ryggen, och vadderingen i axelbanden hamnade bra till och kändes bekväm med ett större barn i MT'n. Däremot upplevde jag att axelremsvadderingen var för lång och klumpig och skar in i armhålan när jag bar minstingen på ryggen - på magen gick det alldeles utmärkt!

Den är lätt fodrad i benvecken och upptill på panelen - och det känns som bra bekvämlighetsdetaljer för barnet. Speciellt när jag bar bebis var det toppen att den är lite stadigare upptill på panelen då det "fångar upp" huvudet när barnet slumrar till. Till ett lite större barn som somnar på ryggen skulle jag ha saknat att det inte finns något huvudstöd.

MT'n känns väldigt stadig med sina flera lager tyg i panelen, och med vadderingen i axel- och midjeband tycker jag att känslan när man bär är snarlik den som man har när man bär i sele.

Jag rekommenderar den här MT'n, och särskilt då till den som står i valet och kvalet mellan sele och MT. Jag tycker att det är en MT som man kan ha under hela bärperioden eftersom den fungerar så bra även till ett större barn. Plus i kanten för att den är vändbar med olikmönstrade sidor. Den får en fyra av oss! :tumup:
Användarens profilbild
Av zmurfan
#8365038
Jag har testat mei taien ett par gånger nu. Hade den med på en sjalträff så några fler fick testa den.
Kommentarer jag fick med mig från sjalträffen var:
Kort över barnets rygg.
Onödigt långa midjeband.
Saknar huvudstöd om barnet somnar.

Jag är en smula skeptisk till vadderade axelband för jag tycker aldrig att vadderingen är tillräckligt lång utan den slutar precis under armhålan. Det gör att den skaver lite grann.
Jag gillar idén med en mei tai men jag föredrar utbredbara axelband.

Dock funkade den ganska bra för mig den här. När jag bar på magen så kändes det en smula obehagligt att banden kom så nära halsen.
Men när jag bar på ryggen gick det mycket bättre.
Både mitt minsta barn och mitt största barn har provåkt mei taien.
Jag borde dock dragit åt midjebandet mycket mer när jag bar Linnea. Hon satt lite halvilla men det gick ganska bra en liten stund.
Av thulo
#8393860
Har provat Tuli Mei tai
Den var snygg och hade fina färger tyckte vi fick många kommentarer och det. En kul sak var att man kunde vända den och på så vis byta utseende.
G 9 månder satt bra i den på magen, på rygg gillar han inte att åka än så det har vi bara testat en gång.
Den avlastade bra för banden var vadderade men dom hade gärna kunnat vara lite bredare. Materialet var strävt så knuten satt bra. Saknade ett huvudstöd men panelen var styv så för oss behövdes det inte än men lite längre barn så behövs det nog.
Den får en fyra av oss för vi var nöjda med den och hade gärna haft den längre :-)
Användarens profilbild
Av millla
#8412050
Vi har nu provat Tuli Meitai och ger den en 3:a i betyg i en jämförelse med samtliga bärdon jag testat, inkl selar och långsjalar. Om jag skulle betygsätta den enbart i jämförelse med de Meitaier jag testat skulle den få en stark 4:a.

MT är nog inte riktigt min kopp te, jag tycker att både sele och långsjal är enklare att använda. Bärkomforten är helt ok men jag tycker de långa axelbanden är för bökiga och trassliga att hålla ordning på när man knyter och dom är inte lika lätta att justera efter stund som banden på en sele.
Det kan ha med ovana att göra då jag är mer van vid långsjal och sele men om man bortser från min kanske bristande MT-teknik så tycker jag att Tulin är den skönaste av de MTs jag hittills testat.

Jag gillar vadderingen på axelbanden som är skönare än utbredbara band när man bär på rygg. Bra att midjebandet är så långt att man kan knyta ett dubbelt varv om höften. Tyget är mjukt och skönt och MTn känns välgjord och ger ett intryck av hög kvalitet. Att panelen är vändbar är en rolig detalj då man kan variera utseendet på MTn.
Den är bred och omslutande och funkar bra även till lite större barn, jag bar min treåring i den utan problem. Min 9-månaders bebis satt bra i den men ryggdelen var lite i högsta laget för henne, mindre bebisar skulle jag nog inte välja att bära i denna MT.

Sammanfattningsvis är detta en välgjord och skön Meitai som framförallt passar lite större barn. Gillar man MT så rekommenderar jag verkligen Tuli!
Användarens profilbild
Av MrsR
#8426296
Nu har även vi fått förmånen att prova Tuli mei tai :D .

Sammantaget får den en fyra av både mig och maken.
Jag tycker om att den är vändbar efter humör, personligen gillar att ha den ena sidan enfärgad, Tuli har mönster på båda sidorna.
Att midjebandet är såpass lånt att det går två varv runt midjan tycker jag är jättebra, det ger bra avlastning. Vadderingen i både midjeband och axelband är skön och lagom lång för mig. Tyget i banden är väldigt mjukt och gosigt, lite flossigt i ytan, Detta gör dessutom att det inte glider utan band och knutar sitter bra.
För våra ettåringar är den lagom stor, de verkade sitta väligt bra i den. Det lilla huvudstödet räckte dock inte riktigt till när de somnade.

Själv tyckte jag att den var riktigt skön att bära i! Den skönaste mei taien med smala axelband som jag använt.
Användarens profilbild
Av stinen
#8429436
Jag har provat en Tuli Mei Tai några dagar nu. Jag tycker att det är en härlig kvalité på tygerna och den känns mjuk och go. En kul sak är att den är vändbar med 2 olika paneler, jag gillade den randiga bäst. Den vadderade sittdelen ger bra stöd åt min bebis. Axelbanden är ganska smala och vadderade, vilket jag normalt inte är så förtjust i, men de avlastar faktiskt väldigt bra. Jag ger den en 5:a
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
#8440664
Vi har nu provat Tulin i nästan en vecka. I vår familj är det en 1½åring som bärs. På mage eller rygg. Vi har en hemsydd hybrid med utbredbara axelband men det var roligt att få prova en Mei Tai med smala axelband.

Saker jag gillade med Tulis Mei Tai:
Tjock men mjuk vaddering i midjebälte och axelband.
Tjock vaddering i ryggdelen. ( Kanske lite väl varmt när det är varm ute dock.)
Att man kunde variera mönstret! :D
Att sittytan var bred.
Den avlastade bra och sonen kom högre upp än i sin vanliga sele.

Saker jag önskat vore annorlunda:
Något högre i ryggen hade jag föredragit.
Ett huvudstöd gillar jag också, även om det är snyggare utan!

Midjebandet var långt, men jag som främst knyter efter ett varv tyckte att det blev lite väl långa band hängandes på rumpan...
De smala axelbanden ville gärna vrida ihop sig, och jag tyckte att de var lite krångliga att breda ut igen.

På det stora hela tycker jag att Tulin var en trevlig bekantskap med många goda detaljer. Så den får en fyra av mig. Sonen ger den som de flesta andra bärdon gott betyg. Funkade bra att sova i!
Användarens profilbild
Av Lindajv
#8448463
Jag gav Tulin en 4:a. Visserligen har jag bara en mei tai att jämföra med sedan tidigare. Jag tyckte liksom flera här ovan, att det var kul med två olika sidor. Sittytan var bred och bra. Panelen satt bra och lagom högt kring både min tvååring och min knubbige tiomånaders. Dock hade jag gärna haft ett huvudstöd att ta till när de somnat.

Jag blev förvånad att axelbanden avlastade så bra som de gjorde, då jag testat en mei tai med utbredbara tidigare och tyckt att det varit skönt. Midjebanden var långa och gick aatt vira dubbelt kring midjan, vilket gav ett bra stöd. Tyget hade en mjuk struktur, som liksom fastnade, så knuten satt där den satt. Det gick utmärkt att amma i denna mei tai. Det var enkelt att bara släppa på axelbanden och låta gossen sjunka ner en bit.

Selar är egentligen min melodi, men mei taien var oväntat behaglig att bära i och jag gillar att barnet känns närmare på något sätt.
Användarens profilbild
Av sofin
#8477698
Jag gav Tulin en 4:a, en stark sådan.

Jag blev glatt förvånad över hur bra axelbanden avlastade, trodde absolut att en med utbredbara axelband skulle vara mycket bättre än en med vadderade men tji fick jag. Tyget är även lite sammetsaktigt vilket gör att inte axelbanden glider av när man bär på rygg, väldigt bra!

Innan jag testade Tulin hade jag burit på rygg med sjal och sele (Angelpack och Pikkolo), även en och annan tur med en väldigt enkel Mei Tai. Innan Tulin var Angelpacken ett givet val men under tiden vi fick testa Tulin så blev det faktiskt så att det bara var den som användes :) Både och sambon och jag gillade att den var så smidig att knyta på, egentligen gillar jag inte selar för det är så mycket att justera och spänna och jag lyckas aldrig få till det helt 100%. Men med Tulin var det superlätt att få till det! Gillar nog egentligen Mei Taier bättre än selar också...

Jag provade också att bära på magen med Tulin och där blev jag inte riktigt lika övertygad som vid ryggbärning. Då tyckte jag att axelbanden var lite för tjocka och klumpiga.

Enda riktiga nackdelen var att den än så länge är lite för hög i ryggen för min lilla tjej (en liten ettåring på 72 cm) och att det inte finns något ordentligt huvudstöd, det saknade jag. Det blev lite fladdrigt när hon somnade även om det lilla stödet än så länge räckte ganska bra, blir nog värre när hon blir lite större. Man kan ju alltid ordna ett annat huvudstöd men jag tycker det är så praktiskt när det liksom hänger fast på bärdonet.

Sonen blev avis en gång och ville också åka "sjal" som han sa. Så han fick också prova Tulin, 3,5 år gammal och 16 kg tung. Och såklart att det blev tyngre än lilltjejen men avlastningen tyckte jag ändå var helt okej.

Extra kul detalj är att den är vändbar så man kan variera utseendet lite.

Så tummen upp för Tuli säger jag.. och hade den haft ett huvudstöd hade det nog fått flytta hem en till mig inom den närmaste framtiden.

Bild
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?