Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker du om Tuli Baby Carrier? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
Inga röster
0%
2
Inga röster
0%
3
6
33%
4
10
56%
5
2
11%
Användarens profilbild
Av Asia
#8328292
Vi har testat Tuli bärsele i fem dagar. Tuli är en riktigt bekväm sele! Sitsen är ordentligt bred och min, i och för sig lilla, treåring satt jättebra i den, liksom min ettåring. Utomhus med overall känns den lite för bred för ettåringen dock. Ryggen är hög och bra och huvudstödet stödjer bra, när man väl fått upp det. För om jag måste nämna något negativt, är det just huvudstödet jag vill prata om.Huvudstödet i sig funkar fint, men stropparna är på tok för korta för att jag själv ska kunna få upp huvudstödet när jag bär på ryggen. Dessutom släpper tryckknapparna snabbt om barnet strätar emot. Det kan ju vara både bra och dåligt. Lite irriterande är det ju när man väl fått upp stödet! Däremot funkar det jättebra när man bär på mage, som min man gjort.En annan liten detalj är att det är svårt att komma åt axelbandens reglagespänne när man bär på ryggen. Axelbanden är ordentligt vadderade och svängda och jag tycker de är väldigt sköna.Mindjebältets spänne sitter på sidan, som på Ergon, med ett likadant säkerhetsband runt. Det bandet är mest ivägen tycker jag och försvårar på och avtagandet. Docj kan jag se poängen med att det finns där. Bröstspännet är lätt att få på rätt plats och går att dra ihop ordentligt. Selen passar både mig och min man mycket bra! Vi ger Tuli en trea, men en mycket hög sådan!
Användarens profilbild
Av Minimumsa
#8337413
Nu har vi skickat vidare Tuli till nästa familj. Vi har mest burit inne, och då funkade den jättebra men jag upplevde att det var ganske svårt att få upp selen om ryggen på 1 åringen när hon hade overall på sig, det var lite lättare när hon bara hade jacka. Annars var den lätt att få på och lätt att reglera. Liv satt bra och kunde inte kasta sig bakåt som hon ibland gör när hon sitter i sjal.
Min man tyckte att axelremmarna var lite hårda. Tuli baby carrier får en 4 i betyg av oss!
Användarens profilbild
Av millla
#8346650
Nu har vi testat Tuli Bärsele i fem dagar och den får en 4:a i betyg av oss.

Jag har testat att bära en 3-åring och en 7-månaders bebis i selen och jag tycker den funkar bra med båda barnen. Jag uppskattar den breda sittytan och väl tilltagna ryggdelen, den gör selen stadig och omslutande. Mysig!
Vadderingen vid benöppningarna är också en detalj jag gillar, särskilt när man bär ett litet barn där sittytan når ut till knävecken på båda sidor.
Huvudstödet är det bästa jag testat på någon sele. Smart att det är ställbart i båda ändar! Dels kan man fästa det i ryggdelen i två olika lägen, sen har man även tre lägen för att fästa stropparna i axelbanden. Det gör huvudstödet väldigt flexibelt och det ger bra stöd även på en mindre bebis.
De små resåröglorna på remmarna är en annan smart detalj. Mycket skönt att kunna rulla upp remmarna och slippa ha dom hängande och slängande.

Jag måste även nämna några detaljer som var mindre bra. Det första som slår mig att huvudstödet har en helt annan färgnyans (och även avvikande material?) än selen i övrigt. Inte snyggt alls.
Spännena för justering av axelremmarna sitter dumt placerade och hamnar mitt under armhålan, svårt att nå dom om man vill justera medan man bär. Det kan ju vara olika på olika personer beroende på hur man är byggd, för mig blev det inte bra.
Jag gillar inte heller att spännet till midjebandet sitter på sidan, det funkar men blir obekvämt då man behöver båda händerna för att knäppa och knäppa upp.

Totalintrycket är gott. Jag gillar selen, när man väl justerat in den så att den sitter bra så är den mysig och mycket bekväm att bära både små och större barn i.
Användarens profilbild
Av verre
#8352682
jag har just fått selen så jag provar på ett par dagar till. men mitt första intryck är:
underbar mjukt och skönt tyg. svårt att spänna midjebältet mär barnet sitter i. snyggt huvudstöd, men var gör jag av det när det inte används, vill inte ha det hängandes, känns ivägen då.
ska prova med pojken imorgon och se hur det känns. återkommer...
Användarens profilbild
Av zmurfan
#8370749
Kan inte uttala mig om huvudstödet för det provade vi aldrig.
Axelremmarna på selen var lite för tjocka och klumpiga tyckte jag.
Och de skavde under armhålan.
Innan jag hittade på att man kunde reglera ut midjebältet så trodde jag att jag skulle få skicka vidare selen utan att kunna prova den alls.
Sen när jag reglerat ut bältet så satt spännet på sidan och det gillar jag inte. Ska det vara ett spänne så ska det sitta på mitten så man lätt kan spänna fast det. Nu blev det att vrida selen och spänna ihop och sen vrida igen för att selen skulle hamna rätt och det gjorde att kläderna blev vridna och det gillar inte jag.
Jag tyckte den var lite kort i ryggen.
För kortare stunder funkar den bra men jag skulle tyvärr inte använda den några längre stunder.
Mitt betyg blir 3.
Användarens profilbild
Av sarisen
#8383090
Nu har vi haft Tulin, och skickat vidare den.

För det första: den är ju sååå fin :love: Det bruna tyget och den blommiga panelen föll mej helt i smaken!

Den kändes bred och mjuk på kanterna där de små benen sticker ut. Toppen med de där små gummisnoddarna som man kan använda till att snurra in de ganska långa banden överallt på selen. Jag tycker om att man knäpper midjebältet på sidan.

På minussidan var det två små saker: att färgen på huvudstödet inte var i samma nyans som själva selen (men å andra sidan använder vi inte det ändå och det var ju enkelt att knäppa loss) För det andra: så tyckte jag att tyget i selen liksom gjorde lite för mkt motstånd mot kläderna när jag skulle få bak barnet på ryggen. Jag har alltså då selen på höften först, sätter i barnet och hoppar/drar/glider över selen på ryggen. Den sele jag jämför med är Ergon, som liksom glider lite bättre och inte korvar till kläderna så.

Allt som allt: en mycket fin och väldigt bekväm sele. Barnet satt bra i den och somnade gott i den. Hon satt även stadigt och bra när hon somnat, utan att vi behövde använda huvudstödet.

Mitt betyg: en klar fyra :vågen:
#8397085
Vi har testat Tuli under sex dagar. I vår familj bär vi A som är 17 månader gammal och väger ca 11kg. Han bärs i vanliga fall i långsjal eller boba.

Första intrycket av Tuli var att den var ganska lik Boban i utformningen. Jag gillar fickan och att den är vadderad vid barnets knäveck. Det mönstrade tyget var fint men vore det min egen sele skulle jag oroa mig för att tyget är tunt och kanske går sönder lättare än ett tjockare tyg. Huvudstödet är som andra har skrivit i ett tunnare tyg i en annan nyans, det håller vi med om inte är så snyggt. Det är bra att huvudstödet går att ändra i höjdled, men dåligt att de bara fästs med två knappar eftersom jag har lyckats dra loss det vid flera tillfällen. Stropparna är också lite korta och svåra och nå när barnet bärs på ryggen.

Vi är fascinerade över att selar kan upplevas så olika, och att några cm här och där kan göra stor skillnad på bärkomforten mellan olika selar.
Jag (168cm/68kg) tyckte att selen var skön när jag bar på mage, då omslöt den barnet bra och avlastade bra. När jag bar på rygg upplevde jag att det var svårt att få barnet tillräckligt långt ned i selen, kläderna hakade som fast i selens tyg. Det funkade hyfsat att bära på rygg en kortare stund med efter 10min började det kännas lite i axlarna vilket det inte brukar göra när jag bär i vanliga fall.
Min fru (160cm/60kg) har bara burit på magen och hon saknade möjligheten att dra åt remmarna på fler ställen. Sonen kom inte tillräckligt nära kroppen, han kom långt ned och långt ut från kroppen. Tulins axelband avlastade inte så bra på min fru som har smala axlar.
A tycker att Tulin var som vilket annat bärdon som helst och han har trivts i den när han kikat sig omkring. Funkade bra att sova i också.

Vårt betyg: 3 En bra sele på papperet och i teorin, men den passade inte riktigt oss.
Av sjaltokan
#8401882
Bra bärkomfort, rejält svängd axelremmar, bred (vilket jag gillar) så både min 10-månaders och min 3-åring sitter bra i den. Skulle önskat en aningens högre panel med tanke på bredden.

Gillar vadderingen vid barnets ben.
Smart ficka på midjebältet.

Huvudstödet var smart med justering i höjdled även om jag hade föredragit att ha knapparna på utsidan av panelen.
Men varför i annan brun nyans?
Knapparna på axelremmen sitter för mig för nära panelen och gör att det är svårt att knäppa speciellt i kombinationen med korta remmar på huvudstödet (svårt att få fatt på det)

Det jag saknar är ett midjebälte som knäpps mitt fram med justering åt båda hållen, tycker det är bökigt med spännet i sidan.
Tror en kortare bärare lätt kan få spännena på axelbanden i armhålan något jag precis lyckades undvika.

Enligt mig en riktigt bekväm sele men tyvärr drar detaljerna ner betyget och den får en 3:a

Med ett huvudstöd som färgmatchar bättre samt med längre remmar, ett midjebälte med dubbel justering, lite högre panel och aningens tunnare axelremmar med spännena vid panelen hade jag gett selen en 5:a.

Kanske ska klargöra för er som inte vet att jag är en äkta sjalare, sele är ett nödredskap enligt mig och jag har testat de flesta selar på marknaden, denna var en av de bekvämaste rent komfortmässigt för mig.
Av corona
#8436028
Nu har vi testat Tulin under fem dagar. Jag är en solklar selbärare och väljer lätt sele framför sjal. Har burit i flera olika sorters selar och slänger gärna upp barnen på ryggen när vi ska på skogspromenad.

Selen var snygg! Och jag gillar vadderingen vid barnets ben samt den praktiska fickan på midjebältet. Många spännande och praktiska detaljer, som spännen som kunde regleras åt flera olika håll, snoddar som höll fast lösa remmar o.s.v. Genomtänkt liksom. Jag ogillade att midjespännet satt på sidan. Jag föredrar att ha det mitt fram på magen.
Jag önskar att panelen/barnets ryggstöd var lite högre.

Det var en mysig sele och barnet satt skönt, men jag skulle inte välja just den selen om jag skulle ge mig ut på någon längre promenad, men för lite strosande hemma i trädgården eller på stan fungerar den finfint!

Jag skulle vilja ge den en 3,5:a, men eftersom det alternativet inte fanns, ger jag den en 3:a. Skön, smidig och snygg.
Användarens profilbild
Av Mikaela
#8436035
Även jag har testat tuli-selen och gillade den i stort. Det var främst tre saker som drog ner betyget:
- den var lite för bred i sittytan för min ettåring, hon fick inte helt bra sittställning.
- när jag satte upp L på ryggen själv var det svårt att få ner henne ordentligt, så det kändes lite ostabilt.
- huvudstödet kommer aldrig att vara på samma plats som selen om den bott hemma hos mig. Det skulle tas av och sen försvinna.

Men hemskt snygg och bekväm var den, när jag väl fått L på plats. Inga problem att bära lite längre stunder för mig.
Användarens profilbild
Av Lindajv
#8466693
Vi har också testat Tulin under fem dagar. Vanligtvis bär jag i Beco 4th eller Beco Butterfly, men vi har även testat oss igenom en rad andra selar då vi ännu söker den perfekta selen. Mitt helhetsintryck av selen är mycket gott! Det är både en rejäl och en snygg sele. Jag har burit mest på magen i den, då jag av någon anledning aldrig fått till det så pass bra med en sele att jag föredrar ryggbärning. Så visade det sig vara även med Tulin. Jag har huvudsakligen burit min tiomånaders på 12, 5 kg, då 2,5 åringen helst går själv. Dock kändes selen lika bra med dem bägge. Jag tänker att selen i och med sittytan passar lite större barn bättre.

+
Bred sittyta, som passade både min tiomånaders och 2, 5 åring bra.
Skönt med vadderingen där barnets ben stack ut.
Det bästa huvudstöd jag testat på en sele. Satt som en smäck runt tiomånadershuvudet. Liksom som en liten luva.
Lätt att rulla upp banden med gummisnodden.
Toppen med en liten ficka på avbärarbältet.
Skönt och brett avbärarbälte.

-
Jag gillar inte att knäppa midjebältet i sidan, utan föredrar mitt på som det varit på de andra selar som jag har testat.
Axelbanden gick inte att korsa, då det inte gick att knäppa upp dem. För mig var det en nackdel, då selen var lite för bred och tenderade att glida av axlarna.
En petitess egentligen, men huvudstödet hade en annan brun nyans genetemot själva selen och det störde mig en aning.
Den breda sittytan matchades inte av en lika hög ryggpanel. Den hade gärna fått vara aningens högre.

Jag gav Tulin en fyra. Hade det gått att korsa axelbanden, så hade det blivit en solklar femma!
Användarens profilbild
Av tweed
#8471546
Vi har också testat Tuli bärsele och gillade den :D
Jag hann bara testa med min då 6 månader gamla bebis och den passade bra trots bredden.
Jag tyckte selen var mjuk och mysig och lättjusterad. Bra med fickan på midjebältet. Bra att huvudstödet går att ta bort men synd att det inte stämmer i färg med resten av selen. Jag gillar också att tyget i axelremmarna är i ett lite "ohalt" tyg, men det hade varit bra om insidan av selen hade varit i ett glattare tyg, eftersom den blir lite svår att ta på när innertyget "hakar i" kläderna.
Jag upplevde den något kort i ryggen i förhållande till sin bredd.

Sammantaget en mycket skön sele, jag ger den en 4:a :tumup:
Användarens profilbild
Av SCSI
#8491692
Vi har oxå testat och blev i stort nöjda med selen.
Sambon som drar stl XL hade svårt att få axelremmarna skönt när han bar på mage, men på rygg funkade det bra. Nästan-7-månaders-bäbisen satt bra och somnade lika gärna i selen som i sjal, både på mage och rygg. Och på mig satt den bra både på mage och rygg.

Generellt gillade jag reglagen och tyckte att det var rätt skönt att ha knäppet till höftbältet på sidan istället för mitt på. Lite trist att det inte går att korsa axelbanden när man bär på mage, men med 8kg bäbis avlastade knäppet rätt bra ändå.

Tyget är mjukt och skönt. Nackdelen med det är att det drar till sig ludd, och det är lite för bra fäste på insidan när man ska få ner ungen... Jag gillar fickan, den hade gärna fått vara liiiite större så man får ner både plånbok och telefon, eller blöja + nåt mer.

Som alla andra stör jag mig lite på att huvudstödet var en annan nyans. Sen hade jag föredragit om det satt fast på utsidan snarare än insidan, det var alldeles för lätt att trassla in huvudstödet i ungen när man satte barnet på ryggen - och var helt omöjligt att trassla ut utan hjälp eller att ta ner ungen igen.

Jag ger selen en fyra. Den är inte lika skön som sjal och fick min karl att inse att han är mer sjalmänniska än sel-dito, men den går fort att sätta på sig och är tillräckligt bekväm för alla de där gångerna man bara vill ha händerna och armarna fria ett tag.

Och snygg var den oxå!
Bild
Användarens profilbild
Av Marina
#8521298
Jag har testat Tuli i 6 dagar, dock har det inte blivit så mycket buret som jag hade önskat eftersom det regnade så galet mycket några av dagarna.

Jag tycker det är en sele som är "lika bra" som andra jag testat, inte wow och inte kasst heller.

Jag är 175 cm lång och väger ca 75 kilo, jag hade gärna velat ha längre vaddering på både axelband och midjeband och jag hade svårt att nå nack/bröstspännet när jag skulle bära på magen, jag hade också önskat att jag kunde få bröstspännet längre ner när jag bar på rygg, det kändes som om det nästan satt uppe i halsen. Både midje- och axelband dock bättre än beco-selen, men sämre än manducan och ergon. Det sagt så avlastade den ändå helt okej för timmesbärningar på ryggen tycker jag, jag uppskattde särskilt att jag verkligen fick ner tyngden i svanken/på höften, det kändes som om selen hjälpte mig bära med rakare rygg.

Sittytan var mjuk och go och den lilla vadderingen gjorde att A ändå satt bra i den (A är ca 86 cm lång och väger ca 11 kilo, 18 månader), vi saknade den justerbara höjden som vi har på manducan för A vill gärna ha armarna och överkroppen fritt ovanför ryggdelen, det fungerade ändå tack vare att ryggdelen var så mjuk i tyget.

Den lilla snodden som fanns på midjebandet att sätta runt överblivet band var :tumup: -smart!

Jag saknade säkerhetsspänne (tre-finger-spänne) på midjebältet.

Vi fick inte chans att prova huvudstödet men jag noterade att det hade en annan färg än selen, den lilla fickan som det ska ligga i är kanske praktiskt om man bär på magen, på ryggen vete sjutton om jag hade använt den?

För att summera tycker jag det är en helt okej sele, inte särskilt nytänkande eller revolutionerande, men en bra sele med bra basfunktioner som kanske passar en lite mindre person bättre än en lite större.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?