Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna (skala 1-5, där 5 = högst)

1
1
3%
2
5
13%
3
4
11%
4
19
50%
5
9
24%
Användarens profilbild
Av April
#144337
Vad tycker du om denna? Motivera gärna ditt svar,
så att vi andra vet om den är värd att köpas :-)

Kram
Av SandvikenMamma
#147300
Jag har testat en Patapum Toodler lite snabbt på en sjalträff, och har nu själv beställt en. Tänker dock inte rösta än, gör det lite senare när jag fått min och provat den ett tag.

Iaf så tyckte jag att den var jätteskön att bära i. Det finns dock en nackdel: Det extra spännet (som sitter vid min armhåla ungefär) ställer nog till det om man inte är smal/liten på överkroppen. Då skär det spännet nämligen in i armhålan, och det är nog inte vidare skönt. Det är inte så mycket marginal där man har att röra sig med, den går alltså inte att göra så mycket större. Stor nackdel - det är nog så illa att man antingen får låta bli att knäppa det spännet, eller så får man nog lämna tillbaka den... Tråkigt, men så upplevde jag det.

Jag tycket iaf att det satt alldeles utmärkt på mig, så under förutsättning att jag inte har alltför mycket/tjocka kläder på mig går det nog bra hoppas jag. Att jag ska kunna ha vinterjacka på mig är uteslutet tror jag, det kändes som det.

Som sagt; jag återkommer om någon vecka och gör en mer rättvis bedömning då när vi testat mer.
Det här jag just skrivit är utifrån den halvtimmen jag höll och provade den på träffen.

Håll till godo.
Användarens profilbild
Av Gladalaxen
#151736
Jag har haft min toddler i fyra dar, men har burit i den många timmar redan. Så jag ger mig på en betygssättning.
Den är det bästa bärredskap jag nånsin använt (har haft olika selar, moby, hoppis och onbuhimo). Lätt att ta på och av bebis och sele. Superskön! Man får på nåt vis rätt balans i kroppen. Skaver ingenstans. Kan bära i den i oändlighet känns det som men det har inte blivit mer än fyra timmar sammanhängande.

Noa sitter väldigt bra i den, hon får fint stöd för nacken av den höga sele-ryggen, hon är bara fyra månader. Jag har alltså inte testat huvudstödet /nätet än.

Har haft den ute med jacka under och overall på Noa, och inne. Båda funkar men det är skönare utan ytterkläder! Det är det enda minuset jag kan komma på, att det är knöligare med jacka under än vad sjal eller onbuhimo är.

Dessutom är den snygg, avskalad och passar till allt. Och barnafadern älskar den. Priset är också bra!

Ger den en femma.

Ett slags minus till, men det är inte patapumens fel, men folk tror ofta att sele på ryggen är en ryggsäck och går in i Noa. Skulle kanske behöva feta reflexer på den eller nåt :)

Spelar storleken roll? Jag är 174 cm lång och väger 65 kilo. Fadern är 183 lång och 70 kilo.
Av LL
#165051
Jag tycker Patapum toddler är en snygg sele. Det är finemang med extra högt ryggstöd för större barn. Patapum ger ett smidigare intryck än Ergo, vilket jag uppskattar. Ergon kan se och kännas lite klumpig.

Huvudstödet är snyggt, smidigt och smart. Bättre än Ergo. Skönt att det är avtagbart.

Något som drar ner betyget för min del är att jag inte fick ner tyngden på höften lika bra som med Ergo-selen, men det finns tydligen lite olika knep om hur olika spännen och band skall dras åt för att få till det perfekt, har jag läst i en annan tråd här på sjalbarn. Det hann jag dock inte testa innan jag skickade tillbaka den Patapum toddler jag köpt.

Min största invändning mot selen gäller det extra bandet mellan axelbanden och avbärarbältet som innebär att man måste "trä in" barnets ben mellan detta band och ryggstödet, annars kläms benet under remmen. När jag då svingade upp barnet på ryggen hamnade benet automatiskt fel. Att böka med detta när både barn och bärare har ytterkläder på sig är svettigt. Därför får Patapum toddler bara en 3:a av mig.

Den "vanliga" patapumen tycker jag är toppen. Nu när den kommit med huvudstöd är den ju ännu bättre!
Senast redigerad av LL den ons mar 15, 2006 12:24, redigerad totalt 3 gång.
Av loluna
#165069
jag ger den en fyra - billig och tillräckligt bra, men jag tycker fortfarande att Ergo NG är mjukare och skönare...även om lite kortare. :D
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
#165196
Den passade inte min kroppsform så den fick flytta vidare 8)
Användarens profilbild
Av Mi
#277130
Helt fantastisk, snygg och enkel :D Passar både mig och sambon super, den här kommer att stanna hos oss länge. Pytte(18mån) sitter som en smäck i den :tumsup:

Den får helt klart en 5:a av mig!

Denna är bäst av de selar jag har haft MT-colibri och Ergo NG
Användarens profilbild
Av uw74
#286363
Har haft min patapum några veckor nu, och trivs väldigt bra. Har mest burit på ryggen med den, och tycker den avlastar fantastiskt bra. Har tidigare haft en Ergo NG, men jag tror att min kroppskonstitution passar bättre med Patapumen. Mycket nöjd! Velar mellan 4 och 5, men sätter nog en 4.
Användarens profilbild
Av boosten
#286380
Toddlern passade inte oss så bra tyvärr, sambon är 190 lång, och då är extraremmen för kort (vi har den halvnya modellen), så hon hänger bara på axlarna, midjebältet kommer inte ner på höften på honom.

Jag tycker att det är krångligt med extraremmen, speciellt på ryggen. Men den är himla fin och har sköna axelremmar och midjebälte.

Den får en 3:a av mig.
Användarens profilbild
Av tinaw
#286401
Använt Toddlern mest på ryggen, och jag ger en fyra. Det som drar ner är att det är lite meckigt att justera extrespännena under armarna. Annars tycker jag den avlastar jättebra!
Användarens profilbild
Av Key
#354256
En (svag) fyra fick den. Använt den endast på ryggen. Den är inte fullt lika bekväm som nya Ergo och lite meckig med de extra remmarna, men huvudstödet är såååå mycket smartare!!!
Användarens profilbild
Av kattilainen
#692420
Jag har inte haft selen så länge men än så länge är jag jättenöjd. Jag har bara burit på ryggen och den sitter som ett smäck. Skön och avlastar jättebra.
Anledningen till att jag inte ger en femma det är att den är lite besvärlig att ställa om om någon annan (läs: maken) har använt den. Ibland nyper dessutom avbärarbältet mig i rumpan om jag använder jeans :cry: . Låter jättekonstigt och jag vet inte riktigt hur det går till riktligt, men bältet är ju ganska hårt så det kanske beror på det.
Jag tycker de extra spännena är bra då det känns som att Alva kommer närmare mig och därmed sitter bättre.
Användarens profilbild
Av Fillay
#757228
Från mig får den bara två. Selen är för stor för mig, och jag är då inte så liten! Jag brukar M i kläder, men ändå blev selen för stor. Jag kunde inte stramma axelremmen tilräckligt mycket, så barnet hang ut från krppen min. Det var jättetungt, och jag hadde så ont i axlarna bara efter fem minuter.
Användarens profilbild
Av trulsa
#1402884
Vi gillar verkligen vår toddler sele. Ett tag somnade mellan tjejen alltid i den. Men nu när vi skaffat en Manduca halkar den ändå ner till en trea. :D
Användarens profilbild
Av UWO
#1731328
Har bara en manduca att jämföra med. Har hyrt en patapum och har bara haft den några dagar.
Gav patapumen en trea.

Väldigt skön sele, avlastar toppen!
Skönt midjebälte (bättre än manducas tyckte jag).

Minus från mig blir att det är enkelt men inte superenkelt att få i och ur barnet.
Dessutom tror jag att man måste vara åtminstonde normalbygd, eller bred för att ha den. Jag är en spinkis och då är axelbanden för breda, de halkar av och känns inte riktigt bra.

Men prisvärd sele som går att bära längre stunder i.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?