Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#7292922
Hej!

Har idag provat en Ergo, men jag tycker att jag får ont i axlarna av den. Så känns det inte alls när jag bär med min Beco. Så frågan är om jag har gjort fel, tror ni att det beror på att jag inte spänt remmarna riktigt rätt?

Sen tycker jag också att det var otroligt svårt att få upp barnet på ryggen i den. LÄR man sig det eller är det svårt!? Mitt barn är nu 10 månader...
#7293099
Jag tror du får experimentera lite med att spänna de olika remmarna olika hårt tills du hittar det som känns bäst för dig. För mig så känns det tex inte bra om bröstremmen (tvärremmen som håller ihop axelbanden) sitter för långt ner på ryggen (vid magbärning).

Att få upp barnet på ryggen var inte svårt att lära sig. Några gånger bara. Satt i sängen de första gångerna, och sen på knä på golvet, tills jag lärt mig att humpa runt lillkillen från höften till ryggen. Sen lär ju sig barnet raskt också vad som är på gång och liksom hjälper till. Du kommer att fixa det i ett nafs!Det är jag säker på!
#7293129
det är lite olika vilken sele som passar en bäst, så ergo kanske inte passar dig så bra helt enkelt? men det kan ju förstås också hjälpa att ändra inställningarna och så.

vad gäller ryggbärningen så lär man sig, absolut. vilken metod använder du? jag tycker att det är enklast att ta barnet på höften och sen vrida runt det till ryggen under min arm. sen får man liksom hålla barnet med ena armen och fiska upp selen med den andra. det kan underlätta att stå framför en spegel i början.
#7293309
diddeldi skrev:vad gäller ryggbärningen så lär man sig, absolut. vilken metod använder du? jag tycker att det är enklast att ta barnet på höften och sen vrida runt det till ryggen under min arm. sen får man liksom hålla barnet med ena armen och fiska upp selen med den andra. det kan underlätta att stå framför en spegel i början.
Det var så jag gjorde! Fast det gick inte så bra..hihi

Jag hade svårt att få in första benet rätt... och sen gled det vänstra axelbandet av mig....och sen var det svårt att få tag i det andra axelbandet...och när jag tillslut lyckades få tag i det höll barnet på att ramla av så jag fick avbryta. Vet inte HUR många ggr jag försökte, men svettig blev jag o barnet sur!

Försökte lite senare igen och tillslut lyckades jag, men det var som sagt inte lätt!! Får fortsätta prova.....
#7293751
Fiffa5 skrev:
diddeldi skrev:vad gäller ryggbärningen så lär man sig, absolut. vilken metod använder du? jag tycker att det är enklast att ta barnet på höften och sen vrida runt det till ryggen under min arm. sen får man liksom hålla barnet med ena armen och fiska upp selen med den andra. det kan underlätta att stå framför en spegel i början.
Det var så jag gjorde! Fast det gick inte så bra..hihi

Jag hade svårt att få in första benet rätt... och sen gled det vänstra axelbandet av mig....och sen var det svårt att få tag i det andra axelbandet...och när jag tillslut lyckades få tag i det höll barnet på att ramla av så jag fick avbryta. Vet inte HUR många ggr jag försökte, men svettig blev jag o barnet sur!

Försökte lite senare igen och tillslut lyckades jag, men det var som sagt inte lätt!! Får fortsätta prova.....
ok, jag brukar göra så här.

låt selen hänga rakt ner från ryggen. flytta runt barnet så att det sitter mitt på ryggen. bre ut benen så att de omsluter din kropp och knäna är högre än rumpan. håll fast barnet med en arm. använd den andra till att fiska upp selen mellan barnets ben. bre ut selen över barnets rygg. känn efter så att benen sticker ut på sidorna som de ska. håll fast barnet och selen med samma arm (selen ligger nu över barnets rygg). ta på axelbandet på den fria armen. ta sedan på det andra. knäpp fram.
#7294399
melon skrev:Är du stor eller liten till växten? Jag är väldigt smal och kort, ergon passar inte alls på mig.

Har du möjlighet att gå på sjalträff? Där kan man få mycket hjälp!
Jag är kort men inte smal. Det kan ju såklart vara så att ergon inte är den bästa selen för mig men jag tycker att den borde funka eftersom det fortfarande går att spänna åt den mer överallt - så den borde ju inte vara för stor?




Det värsta är för mig är att få upp barnet på ryggen. Jag når inte att hålla i barnet när det sitter på ryggen och har då väldigt svårt att få över barnet i det läget. Men jag får fortsätta öva så kanske det kommer......
#7294501
Fiffa5 skrev:
melon skrev:Är du stor eller liten till växten? Jag är väldigt smal och kort, ergon passar inte alls på mig.

Har du möjlighet att gå på sjalträff? Där kan man få mycket hjälp!
Jag är kort men inte smal. Det kan ju såklart vara så att ergon inte är den bästa selen för mig men jag tycker att den borde funka eftersom det fortfarande går att spänna åt den mer överallt - så den borde ju inte vara för stor?




Det värsta är för mig är att få upp barnet på ryggen. Jag når inte att hålla i barnet när det sitter på ryggen och har då väldigt svårt att få över barnet i det läget. Men jag får fortsätta öva så kanske det kommer......
Nej, kan du fortfarande spänna alla remmar så borde det inte vara för kort. Testa att dra åt midjebandet mer, det ska vara väldigt hårt spänt och ta den mesta av vikten.

Har du provat att svinga eller lyfta upp på ryggen? Jag tycker det är svårast att humpa runt för jag når inte heller...
#7295508
melon skrev:http://www.sjalbarn.se/knyta.php Välj "sele" och "rygg 1" så får du se anso svinga. Den andra varianten var det värre med...
Oj, jag tycker det ser svårt ut! Mitt barn blir ju argt och försöker vrida sig ur mitt grepp och gör allt det kan för att spjärna mot min rygg.

Jag som tyckte Becon var krånglig först....nu när jag har testat en ergo också inser jag att det ju helt klart var enklare att få upp ett barn på ryggen med Becon :-)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?