Kortsjal att använda ung som ringsjal : Kortsjal & Långsjal (vävda) • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tor jun 27, 2019 01:22

Kortsjal att använda ung som ringsjal

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Kortsjal att använda ung som ringsjal

Inläggav Flygmusen » lör sep 26, 2015 21:42

Jag ligger här i soffan och drömmer om utifall att vi skulle få det där andra barnet om att ha en kortsjal som snabbsjal istället för den ringsjal jag hade och sålde som jag aldrig blev riktigt vän med. Men hur lång ska en kortsjal vara om man ska använda den så?

Några gånger av ren nöd använde jag en vanlig längre sjal man har som halsduk av lite kraftigare tyg just på detta sätt och det funkade mycket bättre än ringsjal men jag vill i så fall ha en "riktig" sjal nästa gång. Ringsjalar är väl ofta kring 2 m, då borde väl den kortsjal jag ska ha inte vara mycket längre än så men lite för att ha bra knytmarginal. Tänker jag rätt?
Mamma till Iris 20120704 och Ingvar 160729

Vandrar just nu mest omkring med en Manduca på mig och en nöjd liten skurk däri.

elliha.blogspot.com
Flygmusen
SjalFantast
SjalFantast

Re: Kortsjal att använda ung som ringsjal

Inläggav Altariel » sön sep 27, 2015 08:51

Flygmusen skrev:Jag ligger här i soffan och drömmer om utifall att vi skulle få det där andra barnet om att ha en kortsjal som snabbsjal istället för den ringsjal jag hade och sålde som jag aldrig blev riktigt vän med. Men hur lång ska en kortsjal vara om man ska använda den så?

Några gånger av ren nöd använde jag en vanlig längre sjal man har som halsduk av lite kraftigare tyg just på detta sätt och det funkade mycket bättre än ringsjal men jag vill i så fall ha en "riktig" sjal nästa gång. Ringsjalar är väl ofta kring 2 m, då borde väl den kortsjal jag ska ha inte vara mycket längre än så men lite för att ha bra knytmarginal. Tänker jag rätt?

Jag tror att du tänker rätt. Jag har en sjal som är 3 meter, den brukar jag knyta rebozo med slipknot med, men då får jag ganska långa svansar. 2,5 meter hade räckt.
N 2010, M 2014.
Altariel
SjalBeroende
SjalBeroende

Återgå till Kortsjal & Långsjal (vävda)