Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mamatilda
#9172251
Jag har precis köpt min första sjal, en långsjal begagnad.. Ingen aning om vilket märke haha men fick den billigt.
Har försökt kolla runt lite på olika knytningar men har bara fått till en..När hon sitter på magen i grodställning.
Men om hon skulle somna så, ska jag låta henne hänga kvar så?
och vilka knytningar tycker ni är bäst? Och enklast..? =)
och kan man knyta på nått sätt med ansiktet utåt?

/ nybörjare hihi :D
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
#9172600
Kul att du har hittat till sjalarnas värld!

Vet du om det är en trikåsjal (är den elastisk) eller en vävd sjal (mer stumt tyg som en duk fast tunnare)?
Beroende på vad det är för sorts sjal använder man sig av olika knytningar.

Knytinstruktioner hittar du här:
http://www.sjalbarn.se/?page_id=8

Standardknytning på mage med trikåsjal
http://www.sjalbarn.se/?page_id=323

Standardknytning på mage med vävd sjal
http://www.sjalbarn.se/?page_id=399

Framåtvänd i trikåsjal
http://www.sjalbarn.se/?page_id=391
Men att bära framåtvänt är tyngre och avlastar inte lika bra för den som bär, så i första hand rekommenderas att barnet bärs inåtvänd, både ur ergonomisk synpunkt men även för att skydda barnet från för mycket intryck. (Är du hemma och bär framåtvänd är det däremot ingen fara med intrycken, men om du tänker dig framåtvänt i en mer rörig miljö såsom på stan.)

Somnar hon drar du bara i ena sidan på sjalen och brer ut tyget så att det stödjer barnets huvud, då kan hon sova vidare länge och ha det mysigt och tryggt samtidigt som du har armarna fria. Det är inte farligt på något sätt att ha barnet i sjalen hela dagen, med kortare avbrott för mat och blöjbyte då förstås, utan bara mysigt för både liten och stor. :heart:
Användarens profilbild
Av camsch
#9172601
Välkommen hit!

Nu är inte jag expert på något sätt, men jag kan hjälpa dig att puffa upp tråden lite också :tumup:

Du kan absolut låta henne sitta kvar om hon somnar, det finns ingen tidsgräns hur länge de kan sitta om de sitter i grodposition.

När det gäller att bära utåt så är det svårt att få till det på ett ergonomiskt sätt för barnet, och blir snabbt väldigt tungt för bäraren. Men jag kan tipsa om att bära på höften, då kan barnet välja om det vill titta på dig eller framåt, och blir inte lika överväldigat av intryck som det inte kan värja sig för. Det är samma sak som att man brukar säga att man helst inte ska ha barn i framåtvända vagnar innan året.
Och när barnet blir större är det suveränt att bära på ryggen.

På mage tycker jag "den vanliga" (omslutet kryss) är outstanding, det finns mer variation på rygg då.
Av mamatilda
#9172929
Tack för era svar! Det är en lång vävd sjal!:) Jag älskar redan att bära henne i den.. Min bärsele jag hade innan var så himla jobbig och tyckte inte att min dotter satt bra alls i den. Ja igår försökte jag lära mig lite olika knytningar på höften men min lilla på snart 6 månader tyckte inte det var så kul haha ;) jag tror höften blir bättre att bära henne på eftersom när hon sitter på mage så tycker hon lixom huvuder bakåt och vill kolla upp och åt alla håll sammtidigt hehe så då måste jag ändå gå och hålla hennes huvud så hon inte ska försöka titta "uppochner" på allt. knäppungen. ;) Har ni några tips på bra höftknytningar som man kan bära lite längre på utan att få ont i axeln? =)
Användarens profilbild
Av camsch
#9173124
Jag gjorde som så att jag knöt vanligt omslutet kryss fast med dottern på höften. Det har jag inte sett någonstans, men det visste jag hur man gjorde plus att jag tyckte det blev väldigt stadigt. Sen ÄR det snedbelastande att bära på höften också, ryggen är ju bättre på det sättet.
Men det är lite läskigt till att börja med när man inte burit förut.

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?