Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Intro
#8972346
Jag har en Ellevill Zara som jag tycker jättemycket om, MEN - jag tycker att den är så himla bred! Längden är bra till mig och nyfödingen nu (3,7 meter) men jag är en liten person (157 lång och inte så bred) och jag tycker att det blir så jäkla mycket tyg att knöla ihop för att sjalen är så bred! Jag har iofs bara testat att bära som man gör i elastisk sjal (såhär alltså: http://www.sjalbarn.se/?page_id=313), borde jag prova att knyta på något annat sätt? Är det kanske bara en vanesak, eller finns det sjalar som är smalare jag kan prova?
Användarens profilbild
Av Bebile74
#8974879
Jag gick över till vävd när sonen var tre veckor. Jag vek sjalen dubbel innan jag skulle knuta. Jag har svårt länka från iphone men på youtube visar dem hur man ska göra skriv
Newborn Wrapping FWCC &FCC då kommer videon. Den är jätte smidigt. Jag kan försöka länka när jag sitter framför datan nästa gång om jag kommer ihåg det.
Användarens profilbild
Av telistant
#8974993
Standard bredd på sjalar är 70 cm, men det finns andra bredder också. Didymos tror jag är 65 cm och gamla ellevill är 60 cm. Sen tror jag att det är babydesign (rätta mej om jag har fel) är 50 cm breda bara. Gauzen tror jag är lite smalare också.

Sen tycker jag mycket beror på hur tjock sjalen är hur bylsigt det blir. Det är ganska stor skillnad på hur tjocka sjalar känns.

När jag knutit pyttebebis med vävd sjal har jag vikt tyget som går i x över smokingbältet dubbelt.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
#8975054
Jag kör på med zaran och tycker inte bredden är ett problem. Har du benen utanför eller innanför? Tror du ska prova att ha krysset utanför smokingbältet. Vanligt omslutet kryss alltså.
Jag ser till att samla allt det knöliga till ett ställe eller hur man ska säga. extrasjal som blir över i smokingbältet hamnar under bebis rumpa och extrasjal i krysset hamnar ut längs sidorna så breder jag bara ut så mycket som behövs för att täcka ryggen.

Vika dubbel har jag aldrig provat, det kanske vore något.
Användarens profilbild
Av Bebile74
#8975070
Bebile74 skrev:Jag gick över till vävd när sonen var tre veckor. Jag vek sjalen dubbel innan jag skulle knuta. Jag har svårt länka från iphone men på youtube visar dem hur man ska göra skriv
Newborn Wrapping FWCC &FCC då kommer videon. Den är jätte smidigt. Jag kan försöka länka när jag sitter framför datan nästa gång om jag kommer ihåg det.

Nu sitter jag framför datan och här är länken
http://www.youtube.com/watch?v=ot7XYLiKVak
Jag skulle inte föredra smalare sjal för bebisar växer snabbt det är vad jag föredrar :D
Användarens profilbild
Av Intro
#8975740
Bebile74 - Så smidigt det ser ut, tack! Jag har testat FCC nu och det funkar ganska bra, men jag ska prova att vika sjalen dubbel också istället för att bara knöla runt den!

HannaGerda - Benen utanför kör vi, det är smidigt om han får lite magont och behöver bencykla. Omslutet kryss, är det samma som FCC..? Mitt problem är nog mest att det är själva krysset som blir knöligt, det är så mycket tyg att det är svårt att hitta rätt kanter för att släta ut det, även om jag försöker placera extratyget utmed sidorna som du säger. Men jag tror att det avhjälps rätt enkelt genom att vika sjalen faktiskt, ska prova och återkomma! :)

telistant - Så en ny Zara borde vara 70 cm? Det känns rimligt. Nu när jag har känt efter lite till fattar jag ju att det antagligen är en bra bredd för ett lite större barn så jag kanske inte ska ge mig på att köpa en smalare ändå, de växer ju fort...
Användarens profilbild
Av HannaGerda
#8976027
Omslutet kryss är samma som FWCC.
Jag tycker nyckeln till att få till en bra knytning är hur man spänner krysset. Ofta har jag inte ens krysset utbrett utan allt längs sidorna och om behov finns sprider jag ut tyget.

Här är en bra film på hur man kan spänna sjalen för att få allt tight och härligt (jag gör nästan precis såhär):

http://www.youtube.com/watch?v=6RHyUi3OOb0
Användarens profilbild
Av Intro
#8976843
HannaGerda skrev:Omslutet kryss är samma som FWCC.
Jag tycker nyckeln till att få till en bra knytning är hur man spänner krysset. Ofta har jag inte ens krysset utbrett utan allt längs sidorna och om behov finns sprider jag ut tyget.

Här är en bra film på hur man kan spänna sjalen för att få allt tight och härligt (jag gör nästan precis såhär):

http://www.youtube.com/watch?v=6RHyUi3OOb0
:tumup: Det ser ju jättesmidigt ut! Ska prova när liten behagar vakna för morgonen. Nu börjar jag faktiskt få bra ordning på FCC också, det hjälpte verkligen att vika sjalen dubbel! Tror att sjalen kanske blir lite lättare när den är mer välanvänd också, den är lite stum i tyget än.
Användarens profilbild
Av Cillan
#8977177
Tass :vågen:
Användarens profilbild
Av Cillan
#8977223
Jag har försökt komma till skot med att knyta min trikå som vävd men lilleman vill bara äta. Har försökt hitta bra instruktiosnfilm och tycker den här verkar bra http://www.youtube.com/watch?v=josoodcZSk0 men jag är ju bara nybörjare.

Kan man knyta med trikå så som de andra filmerna i tråden visar?
Användarens profilbild
Av telistant
#8977228
Cillan skrev:Jag har försökt komma till skot med att knyta min trikå som vävd men lilleman vill bara äta. Har försökt hitta bra instruktiosnfilm och tycker den här verkar bra http://www.youtube.com/watch?v=josoodcZSk0 men jag är ju bara nybörjare.

Kan man knyta med trikå så som de andra filmerna i tråden visar?
Ja! Prova bara, fundera inte så mycket. Enda skillnaden är att trikå är stretchig och vävd är.ganska stum men har ändå lite giv för att den ska vara skön. Är det fortfarande för mycket giv i din sjal tycker jag du ska prata med återförsäljaren om ev reklamation. G är ju så liten.
Användarens profilbild
Av Labyrint
#8978165
Jag har haft en 60-bred gammal Zara och tyckte den gick jättebra att knyta med en 1,5-åring på 87 cm, upplevde den inte alls som för smal. Varvade mellan den och en bredare sjal och upplevde att jag fick till det bra med båda. Om du tycker sjalen är för bred tycker jag absolut du kan leta efter en smalare, så kort är inte användningstiden.
Användarens profilbild
Av Intro
#8979348
Labyrint skrev:Jag har haft en 60-bred gammal Zara och tyckte den gick jättebra att knyta med en 1,5-åring på 87 cm, upplevde den inte alls som för smal. Varvade mellan den och en bredare sjal och upplevde att jag fick till det bra med båda. Om du tycker sjalen är för bred tycker jag absolut du kan leta efter en smalare, så kort är inte användningstiden.
Tack för input! Ska lägga ut en annons här och se om någon har en smal att sälja. Jag har ju egentligen bespetsat mig på en Girasol men de är bredare de också va?
Användarens profilbild
Av Cillan
#8980743
Bebile74 skrev:
Bebile74 skrev:Jag gick över till vävd när sonen var tre veckor. Jag vek sjalen dubbel innan jag skulle knuta. Jag har svårt länka från iphone men på youtube visar dem hur man ska göra skriv
Newborn Wrapping FWCC &FCC då kommer videon. Den är jätte smidigt. Jag kan försöka länka när jag sitter framför datan nästa gång om jag kommer ihåg det.

Nu sitter jag framför datan och här är länken
http://www.youtube.com/watch?v=ot7XYLiKVak
Jag skulle inte föredra smalare sjal för bebisar växer snabbt det är vad jag föredrar :D
Provade FWCC ikväll med en vävd men fick inte alls till det.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?