Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kiansmamma
#8349122
Hej jag är helt ny på sjalar och ägern inte en ända sjal men är jättesugen på att införskaffa en :D
Men där kommer dilemat vad ska jag köpa och vilken längd?
Jag är 167cm lång väger runt 58kg Kian är 9månader och väger runt 8½kg.
Jag vill gärna kunna bära på ryggen i den också.
Babyboden har ju 50% på sina sjalar men har ju ingen aning om det är bra sjalar.
Kan jag få lite tipps av er inbitna sjalbärare :lol:
Är Amazonas Carry Sling eller Storchenwiege något ni skulle rekomendera?

Tacksam för svar :mrgreen:
Användarens profilbild
Av tweed
#8349134
Av de sjalar babyboden har skulle jag välja amazonas carry sling, för att den är vävd i korskypert men tunnare än storchenweige. Antiguan har jag för mig är tuskaftvävd och avlastar inte riktigt lika bra som de andra två, men rätta mig gärna om jag har fel här, jag hittade ingen info om vävsättet. Runt 4,5 meter sjal passar nog dig, det är vad jag har och jag är ungefär lika stor som du.

Superbra priser att testa hur man trivs med sjalbärandet, sen när man fastnat i sjalträsket spriner det snabbt iväg och blir dyrt :roll:
Av sjaltokan
#8349143
välj en dy tycker är snygg och en korskypertvävd längden 4,2 m borde vara lagom.

De stora märkena (korskrypert vävda) är ju:
Storchenwiege (stork)
Hoppediz (Hoppe)
Didymos
Ellevill (Zara, Jade, Paisley)
Dolcino
Natibaby
Easy Care
Lenny Lamb
Girasol
BB-slen
Bebina
(Amazonas)
Användarens profilbild
Av Kristina
#8349151
Storchenwiege var min första vävda sjal för snart 8 år sedan och jag har fortfarande kvar den och älskar den (trots test av diverse andra vävda efter det), så jag röstar ju på en "stork". :)
Användarens profilbild
Av tweed
#8349165
Ursäkta mig nu o stora sjalorakel :wink: men är inte paisleyn Jaquardvävd?
thowida skrev:välj en dy tycker är snygg och en korskypertvävd längden 4,2 m borde vara lagom.

De stora märkena (korskrypert vävda) är ju:
Storchenwiege (stork)
Hoppediz (Hoppe)
Didymos
Ellevill (Zara, Jade, Paisley)
Dolcino
Natibaby
Easy Care
Lenny Lamb
Girasol
BB-slen
Bebina
(Amazonas)
Av sjaltokan
#8349246
kvarnvik skrev:Ursäkta mig nu o stora sjalorakel :wink: men är inte paisleyn Jaquardvävd?
thowida skrev:välj en dy tycker är snygg och en korskypertvävd längden 4,2 m borde vara lagom.

De stora märkena (korskrypert vävda) är ju:
Storchenwiege (stork)
Hoppediz (Hoppe)
Didymos
Ellevill (Zara, Jade, Paisley)
Dolcino
Natibaby
Easy Care
Lenny Lamb
Girasol
BB-slen
Bebina
(Amazonas)
Jo och det finns ju didymos sjalar som är de men jag tycker de jaquardvävda och korskypertvävda är likvärdiga avlastningsmässigt så jag tänkte inte blanda in fler termer för en stackars nybörjare vet själv hur förvirrade det var innan jag fattade skillnad på tuskaftvävd och diagonalvävd-korskypertvävd :oops:
Användarens profilbild
Av tweed
#8349427
thowida skrev:
kvarnvik skrev:Ursäkta mig nu o stora sjalorakel :wink: men är inte paisleyn Jaquardvävd?
thowida skrev:välj en dy tycker är snygg och en korskypertvävd längden 4,2 m borde vara lagom.

De stora märkena (korskrypert vävda) är ju:
Storchenwiege (stork)
Hoppediz (Hoppe)
Didymos
Ellevill (Zara, Jade, Paisley)
Dolcino
Natibaby
Easy Care
Lenny Lamb
Girasol
BB-slen
Bebina
(Amazonas)
Jo och det finns ju didymos sjalar som är de men jag tycker de jaquardvävda och korskypertvävda är likvärdiga avlastningsmässigt så jag tänkte inte blanda in fler termer för en stackars nybörjare vet själv hur förvirrade det var innan jag fattade skillnad på tuskaftvävd och diagonalvävd-korskypertvävd :oops:
Skojade bara :wink: Just den sjalen är jag ju lite förälskad i just nu, så den rekommenderar jag verkligen om man vill lägga lite mer pengar på en sjal :D
Av litensoetis
#8604297
snor tråden lite!

Jag har nu en moby wrap som min lille ska få åka rundor i, den är mjuk och skön i lite collegetröje-tyg, typ. mjuk och elastisk iaf. rätt varm också, när man har den på är det lite tjocktröje-känsla. gött till sommaren.. :P

När bebisen blir lite större så vill jag ha en lite styvare sjal, eller alltså tyget ska vara lite stelare eller hur jag ska säga, moby wrapen är ju väldigt mjuk och när bebisen blir lite tyngre känns det som att den kommer töja sig rätt rejält. Försökte förstå vad ni redan skrivit i tråden här med alla olika vävningar osv, men fattar nada. haha.. tänkte att det är lika bra att jag är ute i tid, är inte super-rik så jag hinner spara lite pengar tills det är dags.

hoppas någon kan hjälpa mig och förstår vad jag menar, jag gillar längden jag har nu på moby wrapen på lite över 5 meter så det fortsätter jag gärna med, den ska ju vara normalt bred och inte så tjockt tyg, gärna rätt stelt tyg eller hur jag ska förklara, tänker osökt på en hängmatta typ, sånt tyg. haha, säkert helt fel, men typ sånt tyg där ljuset syns igenom och inte helt tjockt. det ska ju ändå såklart gå och knyta men jag vill inte att det ger med sig allt för mycket, kommer troligtvis ha samma sjal länge sen så den ska ju ändå klara när ungen blivit rätt tung.

Har kollat rundor här i forumet men det finns ju femtielva olika sorter så jag hoppas någon är snäll och hjälper mig lite.. :) kom gärna med egna erfarenheter av sjalar, ni kanske förstår vad jag menar med tyget osv.

supertacksam för svar!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?