Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
3
4%
2
2
2%
3
5
6%
4
32
40%
5
39
48%
Användarens profilbild
Av zink
#1418858
Nefertari skrev:Äger en gås som jag ska sälja!

Visst den är tunn och sval, men så otymplig att knyta och alldeles för stum i tyger för min smak. Jag har provat att bara fram på magen, ryggen och höften . Det är faktiskt den enda sjalen jag haft som jag får ont i axlarna av att bära med, antagligen för att den inte är korskrypertvävd ...

Men den är mjuk och fin i tyget så jag har faktisk haft lite svårt att bestämma mig för om jag ska ha den kvar eller ej, men nu får den flytta....

Har: hoppediz luzern (?), amazonas carry sling laguna, gåsen, hoppiz trikåsjal. Suktar efter en hoppiz supertunn...men skulle egentligen helst vilja ha en i färgen Miami men det verkar inte finnas...snyft
Låter som en hoppediz supertunn vore ngt för dig ja? Jag har en på ingång för egen del så snart har jag möjlighet att jmf.

Men det jag skulle tips om var => Lägg ut en annons under forumet "Säljes" så blir den såld i ett schvung! Gäss brukar vara eftertraktade.

Ange då även vilken längd den är och om den är skrynklig eller inte. Förutom färg förstås ;-)

Och välkommen til SjalBarn kan jag väl pass på att säga att döma av antalet inlägg hitintills :-)
Användarens profilbild
Av karro54
#1444987
cinclus skrev:"Mimmis krinklade" brukar det tipsas om ibland - som billigt alternativ till en gås. Någon som jmf? Längd, bredd, känsla, mjukhet o s v? Den finns bara i natur eller? Dden går ju att färga... ;-)
Jag har en av varje. Gåsen är avlastande och jag kan bära i timmar! Jag ÄLSKAR vår gås! Mimmis krinklade har vi som extrasjal eftersom Leia är en lite kräkmadam. Mimmis är lite tunnare, den avlastar itne lika bra men lika lättknuten och tar liten plats.

Men gåsen är favoriten och så kommer det att förbli! :heart:
Användarens profilbild
Av Be-Linda
#1445090
En Fyra från mig.

Jag älskar färgen (lila) Tyget är underbart tunnt och den är lättknuten.

Skulle dock önska lite mer stretch och avlastning. Får tyvärr lite ont i axlarna vid långbärning. :cry:
Användarens profilbild
Av smedsboemma
#1516126
Gåsen får en 4:a av mig

+
Den är "som ett andra skinn", så smidig och tunn
Sval, det blåser igenom den
Lättknuten
Smidig att knöla ner i väskan. Den tar lite plats, är lätt och är ju redan skrynklig!

-
Avlastar inte lika bra som tätare sjalar
När den skrynklar ihop sig är den lite knepig att knyta ryggsäck med, eftersom den blir lite som en tarm. Man måste ha långa armar för att dra ut tyget.

Den är en perfekt sommarsjal på resa!
Användarens profilbild
Av camsch
#1516399
Älskar min gås för att den är sval och tunn och ändå avlastar bra.
Så mjuk att min dotter har den som gosefilt när hon ska sova.

Den enda nackdelen är att det är svårare att få till knyt på ryggen bra då sen som någon annan skrev korvar ihop sig. Det blir också gärna "kanter" som skär in, och då är den inte heller skön. Går att rätta till, men det är lite mer pyssel på ryggen.
På magen sitter den däremot som en smäck, och den blir alltid bra knuten!

Nu när dottern börjar bli lite större (ca 10 kg) så föredrar jag andra sjalar om jag ska bära mycket länge, men som "resesjal" är den helt perfekt.

Lägger till lite: Den är en helt perfekt "första sjal" till bebis i min åsikt, trivdes mycket bättre med gåsen än med trikåsjalen!

Den fick en 5:a av mig.
#1629123
Vi började med en sino, de första månaderna men redan när F närmade sig 4 kg (1964 vid födseln) började jag fundera på sjal nr 2... Det blev en skrynklig chokladgås (som då i somras var slut överallt) men hade tur och kom över en som var billig pga snett mittmärke, i england. :mrgreen: :D :D
1a knytningen... spännande. Och :cry: det gick dåligt. Fick inte till det tight i sömmarna... sen läste jag tipset att lägga den dubbel över axlarna då man knyter och efterspänna i resp kant (drar då åt uppe och nere på smokingbältet) Och vips! :D Så fick vi till knytningen! Trots att F bara vägde ca 4 kg då jag började använda gåsen mer och mer så avlastade den såå mycket bättre än sinon. Nu i dagarna har vi provat ryggbärande för 1a gången. Måste träna mer på det.
Tyget är mjukt gosigt (blev det redan efter 1a tvätten i 40 grader) luftigt. Snyggt skrynkligt... Bruna färgen är jättefin.
Rekomenderar den (men har inte provat andra långsjalar :oops: ) lärde mig knytningarna genom SB och nätet (bla youtube)

Bild

här i en "vrikkesikker" special (knuten på bröstet)

Den får en 5aav mig!
Kul att det finns limited oxå, gör det extra roligt. Och mer eftertraktat. Bra andrahandsvärde med.
Min sjal är 5,nånting och den räcker bra till mina 178cm... :loving: och Felix ler när han ser att jag börjar knyta! :heart:
#1671357
Oj, har jag inte röstat här än? Då gör jag det, och jag ger den en FEMMA!

MEN! Då ska man veta att jag inte gillar tunna sjalar egentligen. Jag har en skrynklig olivgås, och det är min sommarfavorit. Det är alltså den bästa av alla tunna sjalar jag testat, men rent komfortmässigt föredrar jag en didy eller stork eller liknande om det inte är för varmt.
#7265885
Suverän, lättknuten och förhållandevis sval! Den enda sjal jag äger (men har provat några andra) och känner att jag behöver ingen annan långsjal. Smidig att ha (och ta) på. Fungerar att bära både långt och kort, på ryggen och på magen, mjuk och skön. :app:
#7329933
Älskar gåsen! :loving: Den är lättknuten, tunn, sval, mjuk och skön att bära i. Vill ge den en 5:a men den får bara en 4:a eftersom jag märker att den avlastar sämre ju större bebisen blir.
#8023817
Sval och skön.

Tycker inte att den avlastar lika bra som min easy och ganska ofta skär den in i kanterna. Trots detta så gillar jag den väldigt mycket. Ett mycket stort plus för att knuten blir så liten. Ganska lätt att knyta endå tycker jag.
Den får en 4 av mig för att den är så tunn och då kan man få komma undan med att skära in lite ibland.
#8164380
Älskade min Gås! Har inte ett ont ord att säga om denna sjal. Smidig, sval (fast vi använde året om), fin, stark, lättknuten! Tveka inte :heart: !
#8977973
Gammal tråd, men eftersom jag själv haft så god hjälp att dessa omröstningar så lägger jag en röst i alla fall.

Är jättenöjd med min skrynkliga Gås! Det är en sjal som man måste vara noga med när man knyter eftersom kanterna annars kan skära in. När man har fått till det så avlastar den lika bra som min Bebina stjärntecken och är såååå sval! Perfekt kombination! :app:
#9217255
Har precis köpt en på 4,6m och den är verkligen toppen. Har bara en Bebina stjärntecken att jämföra med men denna är mer lättknuten och gillar att det inte blir så mycket typ. Lite sträv är den förstås men det blir väl så när den är så tunn. Älskar den i alla fall redan och har den till vår 2mån son som redan väger över 6kg.
#9227679
Var inte så imponerad i början. Min köptes ny från tillverkaren. Men efter ett par tvättar (sista gången med lite sköljmedel) börjar den bli precis så mjuk och lättknuten som jag hoppats;) en stark 4:a av mig! :tumup:
#9232949
Vår olivgås har verkligen räddat sommaren. Innan den köptes (begagnad) satt jag mest hemma för att V svettades som en tok i våra andra bärdon. Han svettas så klart i gåsen också - min kroppsvärme kommer han ju inte undan - men det är på en hanterbar nivå. I går överlevde vi utan större plågor en resdag där termometern gick upp till ca 25 grader i skuggan.

Gåsen kan kännas svårknuten i början, men ge den en chans och prova att justera lite här och där. Det tog mig kanske fem knytningar innan jag blev vän med den. Som majoriteten upplever är det lätt hänt att den skär in. För mig hjälper det, som någon skrev tidigare, att dra i båda kanterna för att justera smokingbältet. Men det gäller att kontrollera så att man inte drar åt för hårt så att underkanten skär in i barnets knäveck. Över huvud taget kan det vara bra att känna igenom den färdiga knytningen längs sjalens kanter för att se om det skär in nånstans.

Bär 8 kg bebis i omslutet kryss (mage).

+
Tunn och sval
Mjuk och gosig

-
Avlastar sämre än en tjockare sjal
Kräver lite övning för att få till (men är värd det!)
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?